bygga_bo skrev:
Onödigt och onödigt.... vissa tycker att WA duger, och andra inte. Själv tyckte jag att LA var ett lyft jämfört med WA. (Om det sen är prisvärt i absoluta termer kan förstås diskuteras, men i relation till vad resten av prylarna kostar så... som det mesta från Festool - dyrt men oftast bra).

Det går säker att fundera ut en annan lösning om du vill behålla WA som anslag. Men CMS:ens stora brist blottas onekligen i detta fallet - avsaknaden av en "t/mitre track".
Håller med om lyftet. WA är lite klen för att fungera som klyvanhåll, LA är ypperlig. Om du verkligen inte vill ha en LA kan du lösa det på andra sätt, lättast är ett fjäderanhåll monterat på en rak bräda, faspänd på CMSen med hjälp av vanliga snabbklamrar.

Men fjäderanhållet i sig, hur du än monterar det, är väsentligt mycket bättre än att hålla emot ena sidan med något så stumt som WA, som egentligen bara fungerar bra om biten redan har två raka och parallella sidor. Jag har kört WA mot LA, men nyligen börjat använda fjäderanhållet, det är ett enormt lyft. Klöv för några veckor sedan ett trettiotal bitar från 27 till 21 mm, inte en enda konstrade, alla hölls fint på plats av fjädern, jag behövde inte styra något speciellt.

--- Mats ---
 
Är det någon som har gjort en egen fräsmodulplatta till Festools bord CS 50 eller vad det nu heter?

För 4 tkr plus moms för enbart plattan tänker jag mig att göra ett bord typ så här: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/18816-fraesbord.html men anpassa det så att man kan montera in det i Festools bordsstativ. På så sätt kan man nyttja alla längdanslag m.m.

Borde inte vara så svårt att fräsa ut lite lämpliga spår i kanten på en sån där 18 mm skiva så att den går in i bordet?

Finns det bilder och instruktioner vore jag en lyckligare man...
 
Det borde väl inte vara något problem att fräsa kanterna på en sån skiva så de passar i CMS-bordet. Vid själva fräsen är väl 18mm MDF lite väl tjockt, kanske 9mm plexiglas vid själva fräsen skulle vara bättre, men den kan ju å andra sidan inte hindra att den i sin tur ligger infräst i MDF:en.
 
Mr Handyman skrev:
Det borde väl inte vara något problem att fräsa kanterna på en sån skiva så de passar i CMS-bordet. Vid själva fräsen är väl 18mm MDF lite väl tjockt, kanske 9mm plexiglas vid själva fräsen skulle vara bättre, men den kan ju å andra sidan inte hindra att den i sin tur ligger infräst i MDF:en.
En väldigt viktig fråga om man bygger ett fräsbord är hur stor fräs och hur stora frässtål man tänker köra. Om den sitter i 9 mm MDF eller 9 mm plexiglas är den väsentligt klenare, och därmed har den väsentligt större risk att vibrera än, om den sitter i 9 mm aluminium med förstärkningar.

--- Mats ---
 
Jag ska köra Festools 1010-fräs.

Men jag inser också hållbarhetsproblemet. Framför allt i kanten av skivan (där jag då fräst ut så att den passar i CMS-bordet) eftersom det som då återstår av 18-mm-skivan endast är ett par mm skiva som då då ute i kanten får hålla hela tyngden av platta+fräs.
För att inte tala om belastningen när man trycker nånting mot plattan ovanifrån när man fräser.

Jag funderar på att åka och köpa en aluminumplåt av ungefär samma tjocklek som Festools orginalgrejer är gjorda av. Då har jag löst flera hållfastighetsproblem redan från början. Vad tror ni om det?
 
martinradbo skrev:
...För 4 tkr plus moms för enbart plattan tänker jag mig att göra ett bord typ så här: [länk] men anpassa det så att man kan montera in det i Festools bordsstativ. På så sätt kan man nyttja alla längdanslag m.m...
I mitt pensionerade fräsbord monterade jag 1010:an på ett sätt som påminner mycket om det som beskrivs i länken, och det fungerar bra om du ser till att allt får en tight passform.

När det gäller att återanvända de vanliga anslagen (LA/WA) på ett fräsbord så undrar jag hur du har tänkt att använda fräsbordet? Eftersom det inte finns något "uttag" för frässtålet i dessa anslag kommer du bara att kunna spårfräsa en bit in i arbetsstycket. Du kommer inte kunna kantfräsa eftersom stålet då behöver sitta en bit in i anslaget. Är det ok med den begränsningen, eller har jag missuppfattat hur du tänker använda anslagen?
 
bygga_bo skrev:
I mitt pensionerade fräsbord monterade jag 1010:an på ett sätt som påminner mycket om det som beskrivs i länken, och det fungerar bra om du ser till att allt får en tight passform.

Har du någon bild?

När det gäller att återanvända de vanliga anslagen (LA/WA) på ett fräsbord så undrar jag hur du har tänkt att använda fräsbordet? Eftersom det inte finns något "uttag" för frässtålet i dessa anslag kommer du bara att kunna spårfräsa en bit in i arbetsstycket. Du kommer inte kunna kantfräsa eftersom stålet då behöver sitta en bit in i anslaget. Är det ok med den begränsningen, eller har jag missuppfattat hur du tänker använda anslagen?
Jag kommer absolut vilja kantfräsa. Men om jag har t.ex. en list som är rak och parallell, då borde jag väl kunna använda LA/WA på ena sidan av listen och fräsa i den andra kanten. Eller tänker jag fel?
Det blir självklart problem om den kanten som inte skall fräsas inte är helt rak/parallell men i de få fall som detta inträffar får jag väl köra maskinen som en överhandsfräs istället
 
Nej, jag har tyvärr ingen bild. Det var ett tag sedan bordet pensionerades/slaktades.

martinradbo skrev:
Jag kommer absolut vilja kantfräsa. Men om jag har t.ex. en list som är rak och parallell, då borde jag väl kunna använda LA/WA på ena sidan av listen och fräsa i den andra kanten. Eller tänker jag fel?
Det blir självklart problem om den kanten som inte skall fräsas inte är helt rak/parallell men i de få fall som detta inträffar får jag väl köra maskinen som en överhandsfräs istället
Om jag förstår dig rätt tänker du föra arbetsstycket mellan frässtål och anhåll vid kantfräsning. Det finns flera problem med det...

1) Precis som du själv skriver är du begränsad till helt parallella arbetsstycken.

2) Om du inte trycker arbetsstycket mot anhållet längs hela skäret kommer din kant att förstöras - du fräser ju "djupare" om du missar lite med handhavandet. Med ett "vanligt" fräsbord är det inte värre än att du fräser för grunt och får köra ett pass till.

3) Viktigast av allt... säkerheten! Att klämma in ett arbetsstycke mellan stål och anhåll är inte att rekommendera. Nyper det, eller smyger sig på något annat sätt, kan det gå illa eftersom arbetstycket inte har någon annanstans att ta vägen än in i frässtålet. Det kan bli slarvsylta av både arbetsstycke och stål, och av dig om det vill sig illa... Möjligtvis skulle man kunna få det säkrare med någon form av motanhåll, men personligen hade jag hellre satsat på ett anhåll lämpat för ändamålet från början.

4) Det jag inte tänker på för tillfället... ;)
 
Om jag sågar till lämplig träbit som jag fäster i längdanslaget så kan jag ju med denna träbiten skapa mig precis de "uttag" som krävs för att fräsa på det enligt dig rätta sättet (alltså när man INTE klämmer in materialet mellan ett anslag och stålet).

Tål att fundera på.
 
bygga_bo skrev:
I mitt pensionerade fräsbord monterade jag 1010:an på ett sätt som påminner mycket om det som beskrivs i länken, och det fungerar bra om du ser till att allt får en tight passform.

När det gäller att återanvända de vanliga anslagen (LA/WA) på ett fräsbord så undrar jag hur du har tänkt att använda fräsbordet? Eftersom det inte finns något "uttag" för frässtålet i dessa anslag kommer du bara att kunna spårfräsa en bit in i arbetsstycket. Du kommer inte kunna kantfräsa eftersom stålet då behöver sitta en bit in i anslaget. Är det ok med den begränsningen, eller har jag missuppfattat hur du tänker använda anslagen?
Jag har Festools riktiga fräsbord, som har en möjlighet att öppna mellan de två parallella anslagen, få man kan kantfräsa. Det som händer när man vill fräsa saker på högkant är att de öppningarna blir olämpliga, jag riskerar att fräsandet går fel. Därför har jag ett par bitar MDF och plywood med uttag utskurna i botten för frässtålen, som jag sedan klämmer fast på Festools eget delade anhåll. På det sättet har jag ingen skarv mellan anhållen som syns, och ändå en öppning för frässtålet.

Samma sak kan göras mot både längd och vinkelanhållet, det vill säga kläm fast en 18 mm MDF som har ett utskuret hål för frässtålet. Då kan man kantfräsa så länge det räcker att upp till 18 mm av frässtålet göms under MDF biten.

--- Mats ---
 
Absolut... det funkat förstås bra att bygga på anhållet med lämpligt material så att det får den lilla öppningen som behövs för frässtålet. En idé kan i så fall vara att fästa en melaminbeklädd skiva på en 19 mm MDF - dels blir det lite mer utrymme i öppningen, och dels blir det bättre glid.
 
Mats Bengtsson skrev:
Därför har jag ett par bitar MDF och plywood med uttag utskurna i botten för frässtålen, som jag sedan klämmer fast på Festools eget delade anhåll. På det sättet har jag ingen skarv mellan anhållen som syns, och ändå en öppning för frässtålet.

--- Mats ---
Mats... du har ingen lite bild på detta??
 
Nimajneb skrev:
Mats... du har ingen lite bild på detta??
Just nu kan jag inte fota fräsen, för jag är mitt i en uppsättning på sågen. Men det är absolut inget avancerat. Tänk dig en 10 centimeter hög, 50 centimeter lång plywood, i vilken det på mitten av undre långsidan finns ett litet sågat hål, 20 millimeter brett, 12 millimeter högt, fastklämt på fräsanhållet med hålet centrerat rakt över frässtålet, med två wolfcraft enhandstvingar. Det är allt.

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Just nu kan jag inte fota fräsen, för jag är mitt i en uppsättning på sågen. Men det är absolut inget avancerat. Tänk dig en 10 centimeter hög, 50 centimeter lång plywood, i vilken det på mitten av undre långsidan finns ett litet sågat hål, 20 millimeter brett, 12 millimeter högt, fastklämt på fräsanhållet med hålet centrerat rakt över frässtålet, med två wolfcraft enhandstvingar. Det är allt.

--- Mats ---
d^_^b
 
Mats Bengtsson skrev:
Just nu kan jag inte fota fräsen, för jag är mitt i en uppsättning på sågen. Men det är absolut inget avancerat. Tänk dig en 10 centimeter hög, 50 centimeter lång plywood, i vilken det på mitten av undre långsidan finns ett litet sågat hål, 20 millimeter brett, 12 millimeter högt, fastklämt på fräsanhållet med hålet centrerat rakt över frässtålet, med två wolfcraft enhandstvingar. Det är allt.

--- Mats ---
Blev inte riktigt klar, men efter sågandet var jag på fräsen, och använde en mall för routern, så jag tog ett par foton.

Följer samma princip som vanliga mallar för routern, men i det här fallet med vinkel för att göra bevels. Fastspänd på liknande sätt, med hål för routerbiten på liknande sätt, skillnaden är att mallen har en vinkel. Bifogad bild visar sedan hur en bit blir som fräses på router bordet för att få beveled edges genom mallen.

Faktum är att frånsett att detta började som en regel 45*95 innan jag hyvlade och sågade till två hoplimmade bitar, så är slutresultatet i sin helhet byggt med fräsen (gammalt hus, det jag gjort är ett trästycke som pluggar igen ett gammalt murat hål i väggen som rymde en gjutjärnsventil, och som numera rymmer en mycket mindre standard-ventil. Upptäckte först när jag var klar att det gamla murade hålet satt snett, så jag får vinkla om nedre hörnet på biten i morgon.

--- Mats ---
 
  • sawing-angle-router-table-template.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • router-table-angle-template.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • air-vent-frame-with-routed-beveled-edges.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • air-vent-built-from-wood-piece.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.