Mats Bengtsson skrev:
Håller med om att bredden inte bör bli ett problem. Men sågprincipen går ut på att såga av allt överflöd genom att vrida biten som befinner sig en radie bort från sågen. För att det skall fungera måste biten med lätthet kunna placeras mer än en full radie framför sågen, säg för enkelhetens skull 1.5 radie. Så du skall ha typ 60 centimeter rörligt men fast underlag framför din såg. Det ställer krav på en hyffsat lång kapningsmall plus sågbord.

--- Mats ---
Nej, inte den andra metoden, där kan du ha biten i jämnhöjd med klingan hela tiden.

Kär man enligt den första metoden så kan man grovköra med sticksåg/cirkelsåg först, och man behöver bara ha mittpunkten av den runda delen ca 100mm eller så framför klingan.
 
  • Gilla
Martinw83
  • Laddar…
Vad svårt ni gör det =) Det här jobbet är ju som gjort för en överhandsfräs. Har man tillgång till en bordssåg är nog dessutom chansen rätt stor att man har en fräs känns det som. Sågen är säkert effektivare om man ska göra massor med skivor. Annars kan det inte bli mycket enklare än med fräs. Jag kommer ihåg att jag läst att man inte bör ta mer än 1/3 av notfräsens diameter på djupet åt gången. Det är såklart bara en rekommendation och i mjuka material som mdf går det säkert bra att ta mer. Sen gäller det ju också om man fräser en not. Putsar man bara till en kant brukar det gå bra att ta mer åt gången.
 
Jag håller med dig prinsen, som jag skrev tidigare så är en överhandsfräs första valet. Eftersom TS inte hade en sådan så länkade jag till bordssågsvarianten - om TS möjligtvis hade en bordssåg.

Angående hur mycket man kan ta så spelar både notfräsens diameter, diametern på dess skaft och naturligtvis lager, stabilitet och kraft i maskinen roll (och material och matningshastighet). Men 1/3 med en 8mm fräs kan nog vara en bra grundinställning.
 
Jag trodde faktiskt att PrinsValium hade lärt sig vad som är praxis i denna typen av trådar ;) När ett enkelt och användbart svar har presenteras är det ju lika bra att bre på och spåra ur totalt.
 
Jodå, i vanliga fall huserar jag på ett forum där urspårning är mer obligatoriskt än praxis =D Men om någon testar sågbordsvarianten ser jag fram mot att läsa den målande beskrivningen av vad som händer när skivan roterar i (klingans rpm)x(klingans diameter)/(skivans diameter)...
 
Daniel_N skrev:
Nej, inte den andra metoden, där kan du ha biten i jämnhöjd med klingan hela tiden.

Kär man enligt den första metoden så kan man grovköra med sticksåg/cirkelsåg först, och man behöver bara ha mittpunkten av den runda delen ca 100mm eller så framför klingan.
Jo, andra metoden var höja och sänka klingan tror jag? Då fungerar det lätt.

Du har rätt om första metoden med, men då kan du inte ta mer än 12 grader i första snittet. Det blir successivt lättare, men det blir en långsam metod, och det krävs trots det 550 mm bord/template framför sågklingan.

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Jo, andra metoden var höja och sänka klingan tror jag? Då fungerar det lätt.

Du har rätt om första metoden med, men då kan du inte ta mer än 12 grader i första snittet. Det blir successivt lättare, men det blir en långsam metod, och det krävs trots det 550 mm bord/template framför sågklingan.

--- Mats ---
ja, andra metoden var att höja klingan upp i materialet efterhand.

Angående graderna (första metoden igen) så är jag inte helt säker på att jag hänger med hur du menar. Jag tänker mig att man sågar bara några millimeter utanför med sticksågen, sen sätter biten som ska bli rund ca 100mm framför framkant av klingan och kör av en massa småbitar (ingan aning vilka grader det blir på dem) och sen till slut bara snurrar på biten och låter sågklingan "fräsa" kanten.
 
Daniel_N skrev:
ja, andra metoden var att höja klingan upp i materialet efterhand.

Angående graderna (första metoden igen) så är jag inte helt säker på att jag hänger med hur du menar. Jag tänker mig att man sågar bara några millimeter utanför med sticksågen, sen sätter biten som ska bli rund ca 100mm framför framkant av klingan och kör av en massa småbitar (ingan aning vilka grader det blir på dem) och sen till slut bara snurrar på biten och låter sågklingan "fräsa" kanten.
Ok, om du har grovsågat en cirkel med sticksågen, så du egentligen kör metoden sticksåg, cirkelsåg, eventuell putsning med fräs, så blir det som du tänker. Min siffra kommer från att sätta en fyrkantig bit i cirkelsågen, och den lilla vridning man kan göra innan den tar emot.

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Ok, om du har grovsågat en cirkel med sticksågen, så du egentligen kör metoden sticksåg, cirkelsåg, eventuell putsning med fräs, så blir det som du tänker. Min siffra kommer från att sätta en fyrkantig bit i cirkelsågen, och den lilla vridning man kan göra innan den tar emot.

--- Mats ---
Jo, precis som jag skrev i inlägg 16 så menade jag att man grovkör (med cirkelsåg eller sticksåg) först, och sen putsar det sista med bordssågen.

Att sätta en fyrkantig bit i sågen och köra är säkert snabbare, men precis som du skriver så behöver man en stor såg (eller en festool dragsåg) i så fall.
 
Daniel_N skrev:
Jo, precis som jag skrev i inlägg 16 så menade jag att man grovkör (med cirkelsåg eller sticksåg) först, och sen putsar det sista med bordssågen.

Att sätta en fyrkantig bit i sågen och köra är säkert snabbare, men precis som du skriver så behöver man en stor såg (eller en festool dragsåg) i så fall.
Ledsen, missade biten om sticksåg.

Skall du ha 45 plus 10 centimeter framför festool dragsåg till ditt fäste för centrum på biten som roterar måste du köpa till ett extra frambord eller göra en stor template även till dragsågen.

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Ledsen, missade biten om sticksåg.

Skall du ha 45 plus 10 centimeter framför festool dragsåg till ditt fäste för centrum på biten som roterar måste du köpa till ett extra frambord eller göra en stor template även till dragsågen.

--- Mats ---
Ja, jag tänkte mig nog en template i vilket fall....man måste ju ha något att sätta stiftet/spiken i.
 
Har en Dewalt bordssåg men kommer införskaffa en fräs så då blir det att göra som Ni tipsat om.. Sågar ut den först med en sticksåg och sen fräser jag med hjälp av mallen..

Tackar och bockar för alla tips..
 
Tokv41 skrev:
Har en Dewalt bordssåg men kommer införskaffa en fräs så då blir det att göra som Ni tipsat om.. Sågar ut den först med en sticksåg och sen fräser jag med hjälp av mallen..

Tackar och bockar för alla tips..
Lycka till! och ta gärna lite bilder på arbetet!
 
Daniel_N skrev:
Lycka till! och ta gärna lite bilder på arbetet!
Absolut..

En annan fråga angående skivan.. Skall runda av dels den övre kanten men även fasa ner kanten ner mot golvet... En enkel skiss visar tanken..

Då är frågan dels vilken kant man skall börja med för att få så bra anhåll som möjligt och dels om Ni har några tips att tänka på i och med det faktum att skivan är rund och jag antar att det gör det hela något knepigare vad det gäller anhållet? Eller är det lika enkelt med ett stål med kullager som om skivan vart rak?

Min tanke är att börja med att fräsa underdelen eftersom det annars kan bli knepigt med anhållet för den övre delen?

Vill ha så liten radie som möjligt på ovandelen.. Har hittills bara hittat 3,2 i radie.. Finns det mindre?
 
  • bordsskiva.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Undersidan först (fast vilket som hade nog funkat). Kör med stål med kullager (kullagret längst bort från fräsens skaft. Eventuellt i ett par omgångar. Testkör på andra bitar först, att köra med kullager är förhållandevis enkelt, fast det kan bli fel (om du på något vis råkar tippa maskinen in mot centrum av den runda formen så skär stålet in för djupt och det blir ett hack - råkar du tippa maskinen utåt så gör det inte så mycket, det är bara att köra över samma område en gång till). Fräs moturs (viktigt) och sträva efter att vända fräsen så att din vänsterhand (passa mig bäst åtminstone) alltid är inne på bordet och trycker ner rejält.

Angående översidan så gäller samma som för undersidan, fast här kan du fräsa i ett stycke. Hög hastighet, motursfräsning. Cobolt har avrundningsfräsar ner till 1,6mm i radie, kanske finns det andra tillverkare med mindre radie.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.