Däremot kan jag hålla med om att det inte är någon drömsits att planera för en kommande boendekostnad (med dagens räntenivåer) som ligger på mer än 50% av disponibel inkomst :-/
Man blir väldigt sårbar för förändringar på det privatekonomiska planet som tex. sjukskrivning, arb.löshet, barnledighet osv osv.

Annat är det möjligen om man råkar ha en rejäl buffert på banken, som man isf. kan "knapra" ifrån om behov uppstår, men då lånar man kanske inte så att man hamnar på de nivåerna hursomhelst.

MVH//Christina.
 
sokrates skrev:
Hej Lilla Sandra !

Jag tror mer på att bankerna vill ha minst 10 %
som en förlustgaranti om ni tvingas att sälja huset efter att ni har byggt det klart.

/Sokrates
Jo, det skulle ju kunna vara så, och att boendekostnaden bara var ett enkelt sätt att bli av med mig :p :-/
 
byggimpert skrev:
Däremot kan jag hålla med om att det inte är någon drömsits att planera för en kommande boendekostnad (med dagens räntenivåer) som ligger på mer än 50% av disponibel inkomst :-/
Man blir väldigt sårbar för förändringar på det privatekonomiska planet som tex. sjukskrivning, arb.löshet, barnledighet osv osv.

Annat är det möjligen om man råkar ha en rejäl buffert på banken, som man isf. kan "knapra" ifrån om behov uppstår, men då lånar man kanske inte så att man hamnar på de nivåerna hursomhelst.

MVH//Christina.
Nej, det håller jag absolut med om!
Men när vi gjorde kalkylen (med bankkillen) så kollade vi på effekten om jag skulle bli mammaledig (80% av SGI) och min sambo samtidigt skulle bli arbetslös (han får då 80% av sin faktiska inkomst - vi har båda särskild inkomstförsäkring via facket).
 
hempularen skrev:
Den bedömningen borde kunna skilja mellan banker.

Om banken faktiskt tycker att ni har för lite pengar över så skall man kanske vara lyhörd och fundera på om man möjligen håller på att förköpa sig. Men det är ju inte det dom säger.
Nej, man blir ju smått förvirrad.
Både FSB och Handelsbanken har ju hittills varit tveksamma (hb sa nej) pga att vi saknar 10% insats - sen när jag frågade hb varför man inte kan räkna egen arbetsinsats som egen insats så sa man att boendekostnaden blev för hög. Så jag vet varken ut eller in ... men hoppet börjar svika. :(
 
Nu har jag talat med FSBs expert på byggkreditiv.
Det var ett mycket vettigt och ärligt samtal vi hade, så det känns bra på det sättet - men det blir nog så att vi får lägga våra byggplaner på is ett tag :'(

Som han sa, vår ekonomi är inte problemet, det är risken som banken tar. Går man in med egen kontantinsats så delar man risken med banken, men går man in med noll kr så är det bara banken som står med risken så som de resonerar.
Han sa som så att kan vi bara spara ihop lite pengar, kanske till 5% (150.000 kr) så visar vi att även vi är villiga att riskera något.

Grejen är den att vi kan nog 'skaka ihop' 150.000 kr, men frågan är om de är ute efter att se att vi sparat ihop dessa pengar? ??? Han sa som så att de gärna ser dokumentation om varför man inte kunnat spara ihop pengar, i vårt fall då visa kvitton på att vi betalat in på lån.

Vad skulle ni andra gjort i vår situation?
 
För oss var det likadant när vi skulle bygga första gången. Vi fick ett muntligt löfte från FSB och hon skulle skicka skriftligt lånelöfte till oss. Inget kom.... När jag ringde var hon mycket stressad för hon skulle på semester men hon meddelade snabbt att vi tyvärr inte fick något lånelöfte eftersom hon ville att vi skulle betala av lånet på vår bil först. Det lånet hade vi diskuterat på mötet och då var det inga problem. När jag hämtat mig efter chocken (efter typ en halvtimme) och ville diskutera vad som egentligen hänt så hade hon gått på semester och var borta i fyra veckor. Behöver jag säga att vi aldrig kommer att ha med FSB att göra mer.
Vi gick till Handelsbanken och fick lånelöfte utan prolem, men vi valde senare att ändå avbryta husköpet.
Nu är vi på gång på riktigt och Handelsbanken var vårt självklara förstahandsval och de har ännu inte gjort oss besvikna.
Jag tycker att en banktjänsteman måste vara ärlig direkt och inte invagga en i några falska förhoppningar.
Om jag hade varit i er sits hade jag nog pratat med ytterligare någon bank innan jag lagt bygget på is.
Hoppas det löser sig!
 
Min idè var oxå att gå runt till fler banker.
Leta efter fler argument till varför Banken ska låna ut pengar till er.
Förklara er ekonomiska situation yttligare en gång o hoppas att dom förstår denna gång.
Kanske en borgenär kan vara en lösning?

Det sista är väll att lägga det hela på is o vänta tills ni har en situation som stämmer med vad banken tycker... Lite trist men den som väntar på nått gott...

Sitter själv o väntar på skriftligt lånelöfte från Handelsbanken. Muntligt så såg det bra ut fick vi veta ::)...
 
Hemmakatten
Varför inte köpa tomten ändå? Detta är ju er drömtomt har ni sagt. Låna pengar till tomten, spara ytterligare pengar under nåt år och bygg sedan. Är det så att ni ångrat er då så går det alltid att sälja tomten. Tomten borde då blivit mera värd. En Stockholmstomt kan nog aldrig ses som ett riskprojekt.
Det är inte helt fel att vänta med att bygga. Stora projekt måste få ta tid. Man hinner också fundera, sätta sig in i saker, man ändrar uppfattning, kommer på bättre och billigare lösningar. Ni får också gott om tid att röja på tomten, fälla träd, bygga väg. Mycket av detta kan ni då göra själva (=spara pengar) och i lugn och ro. Plantera häck och planera trädgård, kanske sätta upp ett litet växthus. Köp en gammal husvagn och ställ dit, bra att ha toa och kaffemöjligheter. Byt till en billigare lägenhet och spara så mkt pengar ni bara kan under 2-3 års tid.

För oss själva kommer det att ta ca 3 år från det vi började leta tomt tills det vi flyttar in. Helt ok, även resan är en del av målet.
 
LillaSandra skrev:
Vad skulle ni andra gjort i vår situation?
Hmm..... det där är ju en mycket svår fråga att svara på men jag skulle fundera på dessa två aspekter av problemet:

* Hur är läget/beskaffenhet/förutsättningar på tomten egentligen, sett ur strikt marknadsvärdessynpunkt (även om ni själva tycker om den) med tanke på bankens tal om för stora risker, som de ensam får stå för pga. att ni inte kan lägga handpenning. Är det tveksamt om man, pga. tex höga markarb. kostnader (som får kalkylen att skena) eller områdets attraktionskraft, kan få tillbaka produktionskostnaden vid en ev. frivillig eller "av nöden krävande" försäljning??

*Ser ni några kommande inkomstökningar av vikt, som på sikt kommer att reducera boendekostnadens andel av diponibel inkomst (nuläget i ert fall >50%) för lägre räntor än så här är ju inget att räkna med.
Vad jag förstår (fast jag är inte säker) så jobbar ni båda heltid och har inga barn ännu och trots det så kommer boendekostnaden att överstiga 50% av era nuv. inkomster.
Fundera också på om det kommer att finnas möjlighet vid ev. barns ankomst att, även efter föräldraledigheten, reducera arb.tiden till, säg 75% för någon av er, om ni då skulle önska det.


Utifrån ovanstående måste ni själva försöka komma fram till vad ni bör göra och vad som är rimligt för er.

Min spontana åsikt, som iof. inte bygger på annat än "ryggmärgsreflexer" och "maggropskänsla", är den att katastrofen består inte i att vänta ett tag, spara lite pengar och fundera vidare, tvärtom......... ;)
Det går fler tåg och det kommer fler tomter som är minst lika bra och kanske tom. bättre.

Med extra vänliga hälsningar till dig, Lilla Sandra//Christina.






 
Byggimpert:

Hej Christina!
Tack för de vänliga hälsningarna! :)
Stämmer att vi båda jobbar heltid och inte har några barn. Sambon ska ev byta jobb som ger 10.000 kr brutto mer i månaden.

Förtydligande, boendekostnad >50% är endast om räntan stiger med över 3%.

I de kalkyler som gjorts har hänsyn tagits till fastighetsskatt (baserat på tax.värde 2.5 milj), räntehöjning på 3% och att jag går hemma mammaledig och sambon på a-kassa och då skulle vi ändå klara bankens norm på minst 5.500 kr/vuxen kvar att leva på.
 
Hej Lilla Sandra !

Mitt tips är att sälja er bil och sen låna ihop resten från era nära anhöriga.

Lycka till
/sokrates
 
Vi fick oxå avslag :-/. Så nu börjar sökandet på en ny lösning.
Ringde hadelsbanken o försökte få dom att förstå vår situation men det gick inge bra.
Så nu ska vi kolla vad Nordea säger på tisdag. Funkar det inte hos dom heller så lägger vi nog det hela på is. Dvs hittar ett billigare boende där vi slipper pendlingskostnaderna o där vi kan spara i hop en rejäl buffert så att bankerna blir glada nästa gång vi kommer på besök :D.
 
sokrates skrev:
Hej Lilla Sandra !

Mitt tips är att sälja er bil och sen låna ihop resten från era nära anhöriga.

Lycka till
/sokrates
Vill inte sälja min bil .... fick den till kanonpris eftersom min sambos kompis är bilsäljare. Behöver också bilen när vi storhandlar och när jag ska ta mig till och från jobbet och när jag ska till läkaren. Skulle kosta mer att inte ha bilen i längden. :-/
 
Speedgelb skrev:
Vi fick oxå avslag :-/. Så nu börjar sökandet på en ny lösning.
Ringde hadelsbanken o försökte få dom att förstå vår situation men det gick inge bra.
Så nu ska vi kolla vad Nordea säger på tisdag. Funkar det inte hos dom heller så lägger vi nog det hela på is. Dvs hittar ett billigare boende där vi slipper pendlingskostnaderna o där vi kan spara i hop en rejäl buffert så att bankerna blir glada nästa gång vi kommer på besök :D.
Ja, det är ju så surt!
Ska träffa Nordea om 45 min, får vi se vad de säger. Skulle träffat även SEB idag, men vår kontakt är sjuk så det är avbokat.
Verkar ha blivit mycket tuffare nu pga låg ränta.
 
Har nu varit hos Nordea - en mycket trevlig kvinna som varit med ett tag fick vi träffa.
Hon knorrade lite om insatsen men tyckte att kalkylen såg bra ut. Skulle ha 11.000 kr kvar netto varje månad efter att hon räknat bort boendekostnad och levnadskostnader enligt Konsumentverketskalkyl :surprised:
Vi sa att vi nog kan gå in med 100.000 kr i kontantinsats och hon ska höra med någon högre upp i delegationsordningen om det räcker.

De sa att när man är uppe kring 3 miljoner så är de rätt strikta med just kontantinsatsen, men at tdet alltid går att snacka med dem så tar de ställning till varje enskilt fall. Hon tyckte iaf det var värt att kolla iom att kalkylen såg bra ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.