Jag skulle göra mig skuldfri och känna en stor trygghet när bostadsbubblan spricker (låga driftskostnader). Vissa ekonomer tror på upp till 30% prisras inom 5 år och att det kan ta upp till 15-20 år innan priserna kommer upp till samma nivå.

Själv har jag lån på 2 miljoner (amorterar) och ett "dagsvärde" på huset på ca 3-3.2 miljoner.

Visst skulle det vara kul med 2 miljoner att "leka" med men för min del skulle lösa lånen vara prio 1.

Sen finns det ju flera variabler man kan lägga in i detta;
1. Har man planer/behov på att skaffa större/mindre/annan ort? Ja då är det kanske bättre att sälja och ta 2 mille + vinst och köpa sig ett nytt ställe (kanske 100% cash!?)
2. Renoveringbehov (i första hand underhåll och inte byta kök eller göra om badrummet för att det är såååååå 2009... ;) )

Cash is king!

/Pontus
 
Jag har inte tid att läsa alla andra inlägg som säkert också är intressanta men själv skulle jag amortera med en miljon (och se till att allt kvarvarande lån sker till rörlig ränta om det inte redan är det) och fördela den andra miljonen i en aktieportfölj med 6 till 8 aktier för för välskötta företag och som är bra att spara i på lång sikt som t.ex. H&M, Skanska, SSAB och några till.
 
Där var jag/vi inte längre kvalificerade för att svara..
Men _om_ vi/jag skulle ha 50kkr/mån netto, så skulle jag amortera 25kkr/mån och vara skuldfri inom ett par år..

/PeO

klaskarlsson skrev:
Låt oss säga att man är en vanlig familj med 50 kkr/mån netto, ett hus värt ca 3 miljoner med 2 miljoner i lån. Man har alltså i dagsläget ca 2500kr/mån i räntebetalningar före jämkning.
 
Om jag överhuvudtaget skulle fundera på att betala av något lån så skulle det vara studielånet. Min och min frus tillsammans handlar väl om 350 000, betalar vi av det så sparar vi istället för 2,5 lax typ 3,5 lax och har ändå drygt 1,6 millar kvar.

Sen skulle jag renovera, fixa golvvärme i hela huset, fixa badrummen och köket...och det som blev över skulle jag dela mellan investering, ny bil och liter resande.
 
klaskarlsson skrev:
Troligen kan man räkna med 7-7.5 även om räntan ligger på 5 - det beror nog helt på hur räntebanan är förutspådd osv

Dvs om man anser att man vid ca 5% har närmat sig toppen och förutspår en utplaning/säkning av räntorna framöver - så kan jag nog tänka mig det.

Tyvärr verkar inte alla vara lika förnuftiga som byggankan - och jag har hört om folk som fortfarande får låna över 100% för bygge/köp - och känner till flera fall både i omgivningen och längre "bort" där folk belånar sig alldeles för mycket - i mitt tycke iaf
/K
Eftersom jag jobbar som privatrådgivare på bank kan ju jag berätta hur iaf vi (Nordea) räknar.

Förutom att göra en kalkyl på dagens faktiskta boendekostnad görs även en "kreditkalkyl" i vilken kundens samtliga bolån får en ränta om (idag) 8%. Dessutom ska samtliga bolån amorteras ner på 50 år, dvs 2% årligen. Totalt ska kunden alltså klara av att årligen betala 10% av skulden på fastigheten.

(Vi räknar på att kunden ska klara av en ränta som motsvarar utlåningsräntan på 5 år + 3 procentenheter, dock lägst 8%.)

Och innan ni frågar; nej, de 2% i amortering eller att vi använder oss av just femårsräntan som referens har ingenting med framtida amorteringsvilkor eller med vår tro om hur räntan kommer utvecklas framöver att göra...
 
Daidiana > du utelämnar en viktig variabel. Vad betyder "klara av"? Jag antar att det beror på hur många man är i hushållet, vilken typ av anställning man har osv.
 
Daidiana skrev:
Eftersom jag jobbar som privatrådgivare på bank kan ju jag berätta hur iaf vi (Nordea) räknar.

Förutom att göra en kalkyl på dagens faktiskta boendekostnad görs även en "kreditkalkyl" i vilken kundens samtliga bolån får en ränta om (idag) 8%. Dessutom ska samtliga bolån amorteras ner på 50 år, dvs 2% årligen. Totalt ska kunden alltså klara av att årligen betala 10% av skulden på fastigheten.

(Vi räknar på att kunden ska klara av en ränta som motsvarar utlåningsräntan på 5 år + 3 procentenheter, dock lägst 8%.)

Och innan ni frågar; nej, de 2% i amortering eller att vi använder oss av just femårsräntan som referens har ingenting med framtida amorteringsvilkor eller med vår tro om hur räntan kommer utvecklas framöver att göra...
Och hur förhåller sig begreppet "klara av" till den kalkylen? Vad och hur mycket mer än lånet ska man "klara av"?
 
Redigerat:
Om man räknar lite kan man amortera 2500:-/månad i nästan 67 år för 2 mille. Om 67 år är jag 101 eller varit död ett tag (!) så att spara undan en del (ränta, avkastning...) till mig och barnen och renovering och ev ökade lånekostnader i framtiden skulle nog vara smartast om man inte kände behov av sommarstuga och större hus...
Resten går till nöje!
//Fredrik
 
Lån vad är det? Blir en VP för ännu mindre driftkostnad. Med lån bidrar man till "bonuslöner".
 
lurk12345 skrev:
Enligt denna sida [länk] från 2008 gäller garantin ej låsta pengar. Nån som vet om reglerna ändrats sen dess?
Swedbank Framtidskonto Max där du kan binda pengarna allt mellan 3 månader till 5 år omfattas av den statliga insättningsgarantin. http://www.swedbank.se/sst/inf/out/infOutWww1/0,,237188,00.html Tyvärr har räntan på en 5-åring sjunkit ca 1 %.
 
Daidiana skrev:
Dessutom ska samtliga bolån amorteras ner på 50 år, dvs 2% årligen.
Lustigt...vi har Nordea och har nästan fått tjata på dem för att få amortera...
 
...är ju lite och inget som kommer att bestå heller för den delen. Man brukar säga att man ska komma upp i 30% av lånet i "avbetalt" sedan tar ökningen av husets värde hand om räntan av sig själv. Detta förutsätter att att man säljer huset en dag, för annars har man betalt banken en massa som man inte skulle gjort - till ingen nytta. Sen vet man ju aldrig om huspriserna går upp... kollar man på Konsumentprisindex genom åren står vi inför en "krasch" kanske inom 10 år och då dukar ju bostadspriserna minst 20%.

En sak som är gemen är dock följande: ett hus som man själv bor i är aldrig en investering. Det är inget som ger en "pengar i fickan" löpande och därmed är definitionen för investering bruten. Förlorar man sitt jobb, osv kommer husets kostnader att äta en levande.

Vad är då bäst? Jo, vill man vara så säker som man kan bli: amortera bort mellan 30-50% av bostadens värde - jämför så att man klarar ungefär 10% ränta på lånet med max 50% av total inkomst.

Resterande pengar kan man ha som "pengamaskin" att sköta diverse med genom att ta räntor eller vad man nu väljer att investera i som betalningsmedel. Säg så här: investera 1 miljon. Efter 1 år med 10% ränta (ska man klara av) har man 1100.000. Av dessa sparas 1020.000 till nästa år, för att täcka inflationsbortfallet för ett normalt år. Med de 80.000 man får kan man göra vad man vill. Förutsatt att man investerar i Kapitalförsäkringar, så man slipper skatta.

ÅKEJ?!
 
klaskarlsson skrev:
Låt oss säga att man är en vanlig familj med 50 kkr/mån netto, ett hus värt ca 3 miljoner med 2 miljoner i lån.Om man då gick och vann 2 miljoner på lotto - hur skulle man göra ?
Jag kan inte påstå att vår familj stämmer överens med ovanstående på alla sätt, men såhär har vi resonerat:

Vi har precis köpt vårt första hus, och om vi hade tagit pengarna för vår gamla bostad, alla våra sparpengar och sålt alla våra aktier och fonder så hade vi i princip kunnat köpa huset utan lån.

Vi valde istället att låna 85% (högsta bottenlån). Varför i herrans namn då, undrar väl vissa?

1. Vi vill ha kvar en buffert
2. Vi vill kunna renovera/bygga ut
3. En del av vårt kapital ligger i min aktieportfölj som jag har förvaltat själv i 20 år. I genomsnitt har den avkastat 13% nominellt, alltså ca 8-10% realt under denna 20-årsperiod. Jämfört med dagens låneränta på 1-1,5% känns det som ren vinst att ha pengarna i aktier.
4. Eller som bankmannen sa: "Ni kan ju alltid betala av lite mer på lånet om ni tycker att ni har för mycket pengar".

Det är möjligt att vi betalar tillbaka lite av lånet igen, men föst skall vi fundera igenom vårt behov av renovering/utbyggnad. Även en ränteuppgång skulle kunna vara en anledning att betala av lite mer framöver.
 
Kanske ska tillägga att jag bor i Stockholm där vi inte sett en riktig, varaktig prisnedgång på mången god dag. Ute i landet är ju huspriserna inte lika stabila kanske...
//Fredrik
 
BTGLOVER skrev:
...är ju lite och inget som kommer att bestå heller för den delen. Man brukar säga att man ska komma upp i 30% av lånet i "avbetalt" sedan tar ökningen av husets värde hand om räntan av sig själv. Detta förutsätter att att man säljer huset en dag, för annars har man betalt banken en massa som man inte skulle gjort - till ingen nytta. Sen vet man ju aldrig om huspriserna går upp... kollar man på Konsumentprisindex genom åren står vi inför en "krasch" kanske inom 10 år och då dukar ju bostadspriserna minst 20%.

En sak som är gemen är dock följande: ett hus som man själv bor i är aldrig en investering. Det är inget som ger en "pengar i fickan" löpande och därmed är definitionen för investering bruten. Förlorar man sitt jobb, osv kommer husets kostnader att äta en levande.

Vad är då bäst? Jo, vill man vara så säker som man kan bli: amortera bort mellan 30-50% av bostadens värde - jämför så att man klarar ungefär 10% ränta på lånet med max 50% av total inkomst.

Resterande pengar kan man ha som "pengamaskin" att sköta diverse med genom att ta räntor eller vad man nu väljer att investera i som betalningsmedel. Säg så här: investera 1 miljon. Efter 1 år med 10% ränta (ska man klara av) har man 1100.000. Av dessa sparas 1020.000 till nästa år, för att täcka inflationsbortfallet för ett normalt år. Med de 80.000 man får kan man göra vad man vill. Förutsatt att man investerar i Kapitalförsäkringar, så man slipper skatta.

ÅKEJ?!
Amen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.