Hej alla.
Har just köpt en Bosch GTS10, och är väldigt nöjd med det köpet, den klarar alla mina behov som liten hemma fixare.
Men!!!??
Nu när man läser och studerar trådar i forumet om allt om klingor, sågar och följer länkar blir jag lite villrådig, har förstått att man bör ha en klyvklinga om man ska klyva lite grövre virke ibland och inte den alround klingan som följer med om man vill undvika att slippa bränna motorn för att det går för tungt.
Många av trådarna i forumet har ju några år på nacken så det borde ha hänt en del sen dess, eller?
Mitt mål med klingan är att den ska gå lätt och har då inga krav på hur såg ytan blir, det går att fixa senare.
Så vad jag frågar är vilken klinga ska man köpa till en GTS10, och var kan man beställa dessa, som sagt tidigare, jag är bara en hemma fixare och inget proffs ute på marknaden så klingor med hutlösa priser är jag inte intreserad av.
Bör till läggas att jag har inte köpt sågen för att klyva grova plank med, men det kan va bra att ha den möjligheten om det skulle behövas nån enstaka gång.
 
Sedan jag läste den tråden som Fredrik länkar till har jag funderat lite på vad jag använder sågen till (en GTS10 här med) och jag har kommit fram till att jag ALDRIG hittills använt den till annat än att klyva med - så varför inte använda en klyvklinga då?

Har klyvklingan någon nackdel när den används för att kapa skivmaterial?
 
Ja, klyvklingan är rätt grov till allt annat än klyvning. Jag har samma klyvklinga som Mr Handyman recenserar (Hammer 500.03.01) och testade faktiskt att klyva lite tunnare fur (runt 12mm) med den. Jag skulle vilja säga att den kändes rätt elak till det tunna materialet, varje tandnedslag fick ämnet att hoppa till och resulterade i vibrationer. Dessutom blev snittet inte kanon.

Däremot är klingan vansinnigt bra till att klyva lite grövre virke med. Det är lätt den bästa klingan jag haft att klyva med på min GTS10:a. Det borde gå att få tag på dessa Hammerklingor till lågt pris fortfarande. Jag köpte de två sista hos Theofils i Malmö för 290kr + moms - 25% rabatt eftersom det var de sista klingorna de hade kvar. Swedendros pris är 290+moms vilket är billigt bara det. Min gissning är att det låga priset beror på att den etsade loggan i klingan är den "gamla" Hammer-loggan.
 
Hmm...ok då fattar jag tror jag. Det låter som att den sortens klyvklinga är en klinga jag inte har någon användning för.

Finns det ingen finlirar-klyvklinga då? Reglar+skivmaterial+ klenare virke (10-30mm).
 
Det är väl i så fall en universalklinga som gäller... Reglarna är definitivt ett jobb för en dedikerad klyvklinga. Man hör direkt på motorljudet att sågen arbetar under lättare förhållanden med klyvklingan. 30mm virke lär gå bättre med klyvisen men under det tror jag inte det gör så stor skillnad. Framför allt inte om det är ett mjukare träslag.
 
Tack för alla svar :)

Har nu beställt en Hammer klinga, ska bli kul att prova.
Om man nu tängker sej att kompletera med en klinga till vad skulle det va för klinga? som sagt hemmafixare är vad jag är, så någon högblank båtinredning i teak eller mahogny ska jag inte knåpa ihop.
Men en klinga som ger lite finare snittyta eller som Mathias S frågar, skivor och tunnare material.
 
Jag har en hel dröse klingor men några har hamnat på hyllan eftersom jag tycker det är trevligt när alla klingorna har samma bredd, i mitt fall 3,2mm. Normalt har jag monterat en 40T universalklinga. Den ger fina snitt och är skapligt usel på att klyva. Utöver den har jag en 60T kapklinga för att kapa fint och såga upp skivor. 12T klyvklingan har jag nyligen införskaffat men den kommer åka på så fort det ska klyvas. Vad har du för universalklinga idag? De verkar finnas i spannet 20-40T och jag antar att det är lite skillnad på funktionen.
 
Jag har hittils bara kört på med Bosch org. klingan.
Men är sugen lite sugen att shoppa en 'bra ha' klinga.

Lite OT, men har ni andra nån form av rullstöd före och efter sågen?
Jag sågade till lite MDF som ska bli fönsterbänkar härom veckan, och 240cm bitarna kändes lätt vingliga utan extra stöd före och efter sågen. :)
 
Eftersom jag har fall på golvet i hela garaget så funkar det halvbra med extrastöd till just sågbordet. En gratisarbetande medhjälpare brukar kallas in när hela skivor ska kapas. Just situationen du beskriver är ju annars som gjord för att sågen nyper och motorn går åt helvete.
 
Jag brukar ibland använda ett rullstöd på utmatningssidan. Dock klyver jag inte ofta långa längder. Det där med rullstöd är lite är rätt meckigt då jag har ett ruskigt ojämt källargolv vilket gör att man måste justera in stödet hela tiden.
 
Låter som ett rullstöd skulle underlätta mitt sågande.
Har plant golv och gott om plats på alla ledder så länge man inte ska knöka in en bil i snickarbo.. garaget menar ja. :)

Gratisarbetande assistenter har jag förhållandevis svårt att boka upp.
 
Mitt stöd är av den billiga Kinavariant som alla verktygsladorna säljer. Köpte mitt på någon av Classes reor, tror det kostade 79 spänn. Det är rätt dassigt men lätt värt 79kr.
 
Ett rullstöd med en rulle på är ju egentligen en värdelös konstruktion eftersom den bara tillåter plankan att röra sig i en riktning. Eller rättare sagt, om inte rullen är exakt vinkelrät mot plankan så kommer plankan röra sig i sidled när man matar fram den och man måste hela tiden korrigera plankans läge i sidled.

Ett stöd med kulor skulle vara bättre, eller ingen rulle alls...
 
Mitt stöd har både rulle och en uppfällbar rad med kulor. Visst är det som du säger med rullen, är den felvinklad kan den ställa till det. Däremot skulle jag vilja påstå att om den vinklas åt rätt håll är den en hjälpande hand som trycker det utmatade arbetsstycket mot klyvanhållet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.