Önskar mig mjukstart på några maskiner, bland annat min Bosch GCM 8 S. Allting hoppar ju omkring när man slår på den. Motorbroms hade ju även varit trevligt och som pricken över i:et konstantelektronik. Nåja, mjukstart kan jag tänka mig att man kan få till, kanske även broms men konstantvarvtal kan jag tänka mig är svårare, kräver säkert att den känner av motorns varvtal på något sätt.

Kan tänka mig att det är ganska trångt att få plats med någon mer elektronik i GCMen även om det hade varit trevligt att slippa en extern låda så har det ju fördelen att man kan använda den till mer än en maskin.

Jag har letat och letat och letat och funnit en del olika prylar avsedda för DIN montage, inget nyckelfärdigt det vill säga. Dessutom har jag förstått att ett eventuellt problem är att nollställa mjukstartfunktionen då det endast är vid första uppstarten som den är aktiv, för att få mjukstart för nästa gång krävs att man bryter strömmen till elektroniken (drar ut kontakten typ).

Finns det några goda idéer och förslag kring detta ämne?
 
Jag vet att mattiasp har gått i samma tankar som du kring mjukstart på GCM8:an. Han noterade att motoreffekten på någon av Boschs vinkelslipar matchade den på GCM8:an vilket i teorin borde kunna innebära att man kan använda mjukstarten från en dito. Tror dock att det inte kom längre än så. Mattias får fylla i med detaljerna...
 
Det låter intressant.
 
Mjukstarten från Bosch cirkelsåg kanske?
CE modellerna har väl konstanströmelektronik, överlastskydd och mjukstart om jag minns rätt.
 
Ja, det kanske kan vara intressant med regleringen från en handcirkelsåg. Finns det någon som har ca 1400w på motorn? Jag skulle helst vilja få in grejen i maskinen. Att kunna reglera varvtalet är för mig helt ointressant. Därför fastnade jag för vinkelslipregulatorn. Jag har ännu inte beställt någon. Det är lite ont om tid just nu för maskinmodifieringar.

För övrigt anser jag att Bosch kunde ha struntat i laser, lampa och skruvtving, och i stället byggt in mjukstarten. Det känns lite väl som B&D när man specar lull-lull som ingen har bett om, och i stället sparar in på sådant som faktiskt skulle förbättra handhavandet av maskinen.
 
Fick du fram något pris på lämplig del. Kollade som hastigast Boschs reservdelslistor utan att hitta något, kanske allt inte listas där.

Hittade en extern variant, SinSoft-1 mjukstartare. Finns på http://nettosat.se under batterier och el (kan tyvärr inte klistra in länken med den här webläsaren). Finns inte så värst mycket info men jag skickade en fråga till dom och fick till svar att den borde fungera bra för tänkta tillämpning, dom hade kollat med tillverkaren. Vad tror ni om den, lite bristfälligt men info på deras sida och vet inte vem som tillverkar den.
 
Redigerat:
Lustigt, jag har gått och reflekterat över samma sak sista tiden. Det känns rent av skadligt för sågen när man kör igång den.. Detta kommer jag att delta i om det blir aktuellt, speciellt med tanke på att jag ska gera foder inom en snar framtid
 
verktygsgurun skrev:
Jag har pratat mjukstart med lite elkunnigt folk i den här tråden...
Fast jag blev inte mycket klokare.
[länk]
Jo, har sett den tråden. Håller med, blev inte heller mycket klokare. För ditt ändamål borde den där SinSoft-1 passa bra, synd att den är så dyr bara.

Direkt länk till SinSoft-1, http://nettosat.se/sinsoft-1-fas-mjukstartare-644.html

Hade gärna haft det inbyggt men med garanti kvar på maskinerna så känns det inte riktigt bra att koppla in prylar som inte ska va där. Går kanske enkelt att återställa iofs, vet ej.

Tycker det borde finnas fler såna här produkter på marknaden.

Finns en variant hos Elfa, http://www1.elfa.se/elfa~se_sv/go.jsp?s=se-sv&i=72-056-85

Går kanske att fixa till något av, någon som förstår sig på?
 
Redigerat:
Bosch GCM 8 s är en helt idealisk såg för dom flesta ändamål (smidig att transportera ,bra precision mm), men avsaknaden av åtminståne mjukstart har verkligen irriterat länge.
Efter att letat i gamla gömmor hittade jag två vinkelslipar ( Harald Nyborgs öppningslockbete) med mjukstart, den ena med längre startmoment än den andra. Plockade ur mjukstartarna (45x45x12) och provade först på en utrangerad kap/ger . Fortsatte med den som hade kortast startmoment.
Kopplade sedan om trådarna lite i handtaget för att få en ny tråd till strömbrytaren - en nolla - och en till motorn (fas), och alla tre trådar gick att få ut genom hålet för kåpan till kontakterna för belysningen och lasern . Med små hål genom kåpan sitter mojängen närmast osynlig och gör sitt jobb. Fungerar klockrent. Sen kan man ju alltid fundera över att det kan fungera ännu bättre. Justerbart startmoment?
 
Bilder uppskattas! Detta kan komma att bli en kanontråd, jag vill göra samma sak.
 
Med tanke på de låga priserna på vissa maskiner som har mjukstart så borde det finnas betydligt billigare moduler att köpa löst tycker jag.
 
Seved skrev:
Bosch GCM 8 s är en helt idealisk såg för dom flesta ändamål (smidig att transportera ,bra precision mm), men avsaknaden av åtminståne mjukstart har verkligen irriterat länge.
Efter att letat i gamla gömmor hittade jag två vinkelslipar ( Harald Nyborgs öppningslockbete) med mjukstart, den ena med längre startmoment än den andra. Plockade ur mjukstartarna (45x45x12) och provade först på en utrangerad kap/ger . Fortsatte med den som hade kortast startmoment.
Kopplade sedan om trådarna lite i handtaget för att få en ny tråd till strömbrytaren - en nolla - och en till motorn (fas), och alla tre trådar gick att få ut genom hålet för kåpan till kontakterna för belysningen och lasern . Med små hål genom kåpan sitter mojängen närmast osynlig och gör sitt jobb. Fungerar klockrent. Sen kan man ju alltid fundera över att det kan fungera ännu bättre. Justerbart startmoment?
Precis denna typ av råd jag var ute efter, tackar tackar. Det enda man får ta i beaktande är huruvida man är beredd att offra garantin (i mitt fall är sågen cirka 1 gammal).

Svårt att se framför mig hur installationen ser ut, håller med föregånde talare. Om möjligheten till bilder finns så hade det varit trevligt.
 
http://www.sigbi.se/Mjukstartare/

Sådana här mjukstarter fungerar otroligt bra. Minsta storlek verkar vara för 1.5 kW och då kan man starta motorer ner till 10% av det.
http://www.sigbi.se/Mjukstartare/microstart.htm#motorstarter

Dock är detta för 3fas lämpligt för kompressorer och pumpar tex.

Har installerat och kört med sådana sen många år tillbaka på långa banor i ett sågverk där kedjor och kugghjul ville slitas sönder vid upprepade start och stopp. Fungerade utmärkt och motorerna smyger igång under en inställbar tid även under full last utan problem.

Priset då för 10 år sedan låg på 995 kr + moms per styck så borde gå att hitta runt de nivåerna idag med kan man tycka om man hittar rätt försäljare.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.