Hej! Hyr just nu en lägenhet som ska ombildas till bostadsrätt. Har en 2:a på 95 m2 i en sekelskiftesfastighet. Min hyra är idag 7004 kr. Prislappen på lägenheten är satt till 797000 kr och hyran kommer att bli 4700 kr/mån. Om man antar att räntan om nåt år hamnar på 5% kommer min totalhyra att hamna på 7024 kr i månaden, med hänseende till 30% i ränteavdrag. Dålig affär kan tyckas men jag hoppas på att värdet på sikt kommer att stiga på lägenheten. Det är förstås lite osäkert nu när räntehöjningar väntas.

Min sambo är inte intresserad av att köpa lägenheten men trivs och vill gärna bo kvar. Det är alltså endast jag som isf köper lägenheten.

Vilken hyra är är det rimligt att min sambo betalar om jag köper lägenheten?

/Tarantino
 
Hälften av 7004? Naturligtvis måste hyran justeras varje år. Och du kommer ensam få stå för reparationer och underhåll.

Men kolla upp vad som står i sambolagen (du kommer säkert få bättre svar från andra här). Det kan vara så att din sambo på något sätt har rätt till lägenheten om ni skulle separera.
 
tarantino1 skrev:
Hej! Hyr just nu en lägenhet som ska ombildas till bostadsrätt. Har en 2:a på 95 m2 i en sekelskiftesfastighet. Min hyra är idag 7004 kr. Prislappen på lägenheten är satt till 797000 kr och hyran kommer att bli 4700 kr/mån. Om man antar att räntan om nåt år hamnar på 5% kommer min totalhyra att hamna på 7024 kr i månaden, med hänseende till 30% i ränteavdrag. Dålig affär kan tyckas men jag hoppas på att värdet på sikt kommer att stiga på lägenheten. Det är förstås lite osäkert nu när räntehöjningar väntas.

Min sambo är inte intresserad av att köpa lägenheten men trivs och vill gärna bo kvar. Det är alltså endast jag som isf köper lägenheten.

Vilken hyra är är det rimligt att min sambo betalar om jag köper lägenheten?

/Tarantino
Om priset är rimligt beror väl på läget. Det finns många platser i Sverige där bostadsrätter är betydligt dyrare än så. Sen bör du ta en titt på föreningens budget och kolla att den är någotsånär rimlig, så att du inte åker på höjningar av månadsavgiften i framtiden. Särskilt viktig är hur hög föreningens skuldsättning blir. Om skuldsättningen är hög kommer månadsavgiften att följa med räntenivån, så om räntan går upp drabbas du dubbelt.
 
Hej!

Nåt att tänka på:

"1 § Med sambor avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll...."

"5 § Med sambors gemensamma bostad avses i denna lag, om inte annat följer av 7 §....
....3. byggnad eller del av byggnad som samborna eller någon av dem innehar med hyresrätt, bostadsrätt eller annan liknande rätt, om byggnaden eller byggnadsdelen är avsedd som sambornas gemensamma hem och innehas huvudsakligen för detta ändamål....."

"8 § När ett samboförhållande upphör av annat skäl än att samborna ingår äktenskap med varandra, skall på begäran av någon av samborna samboegendomen fördelas mellan dem genom bodelning. Bodelningen skall göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då samboförhållandet upphörde....."

Det skulle kunna lösas genom t.ex. http://www.juridiskamallar.se/samboavtal , finns en mall du kan ladda ner lite längre ner på sidan! så får du såklart anpassa den efter hur du vill ha det!

MVH!
 
Eftersom det är ett sekelskifteshus kan underhållskostnaderna skjuta i höjden om underhållet är eftersatt. Kolla upp hur det är med stamledningar, (vatten och avlopp), är det bytta? Det är en dyr åtgärd, likaså fönster.
 
tarantino1 skrev:
Vilken hyra är är det rimligt att min sambo betalar om jag köper lägenheten?
/Tarantino
Det rimliga är att ni delar på räntekostnader och månadsavgift förutsatt att ni har hyfsat lika gott om pengar. Om detta är en stor fråga för er så har ni problem som även ligger på en annat plan.
Kom överens och köp den tillsammans !
 
Tjena! Samboavtal ska jag absolut se till att ordna. Frågan är om ett samboavtal hämtat från nätet är lika juridiskt bindande som ett avtal skrivet hos en jurist? Hur ska jag fomulera mig i avtalet gällande lägenheten om jag använder mig av mallen som "Byggnadsingengören" gav mig http://www.juridiskamallar.se/samboavtal? Vilka tillägg bör jag göra?

Hyran kommer vi att dela på 50/50. Just nu tjänar min sambo omkring 10000 mer än mig i månaden och för ett år sedan var det tvärt om. Detta är nåt som jämnar ut sig i slutet så det är enklast att dela lika.

Känns mest rätt att dela på hyra samt räntekostnader men har även hört dom som tycker att enbart hyran på 4700 kr ska delas på med motiveringen att jag förmodligen har en framtida värdeökning på lägenheten. Det är fullt möjligt att jag får men det är ju ingen garanti.
 
Jag tycker gott att ni ska dela lika pa rantkostnader och hyra, om du sedan far en vardeokning/vardeminskning kan ni ju gora upp om det nar ni saljer lagenheten. Det gar att rakna ut. Sa skulle jag gjort personligen men ni ar ju tva som ska klura pa saken...
 
Din sambo bör betala vad det kostar att hyra en motsvarande lägenhet på hyresmarknaden. Vad du har för lån och andra utgifter angår inte direkt hyresgästen.

Alltså hälften av 7004 kr. Du får väl räkna upp hyran varje år med hyreshöjningarna i allmännyttan i ditt område.

Enklast är nog att ni köper lägenheten tillsammans...
 
tarantino1 skrev:
Tjena! Samboavtal ska jag absolut se till att ordna. Frågan är om ett samboavtal hämtat från nätet är lika juridiskt bindande som ett avtal skrivet hos en jurist? Hur ska jag fomulera mig i avtalet gällande lägenheten om jag använder mig av mallen som "Byggnadsingengören" gav mig [länk]? Vilka tillägg bör jag göra?
För att bli 100% säker på att det blir rätt skulle jag nog kontakta en jurist!

Men om du har vittnen som skriver på också samtidigt som ni gör det tror jag nog att det gäller, ganska självklart det som står i mallen!

Jag tycker att hälften av 7024 låter som en rimlig hyra då du inte vill göra vinst på din sambo förmodar jag?

MVH
 
Kanske bäst att kontakta jurist ändå. Nejdå, vill inte ta ut mer än den egentliga kostanden för lägenheten. Frågan är om det är själigt att ta ut för den gamla hyran. Är det inte mer rätt att ta ut för den nya hyran+räntekostnader? Eller det är kanske orimligt att låta min sambo betala räntekostnader när lägenheten är min?
 
Du kan köpa ett par exemplar av samboavtal i bokhandeln.... eller så kontaktar du din bank & beställer tid hos bankjuristen som utformar motsvarande samboavtal... viktigt att det finns vittnen som undertecknar samboavtalet (helst neutrala vittnen). Det viktiga i sammanhanget är att det blir helt rätt.

Gjorde själv detta för tiotalet år sedan & då tog banken en avgift på någon tusenlapp för besväret. Jag kommer ihåg att de på banken var positivt imponerade då de sade att det är på tok för sällan folk gör detta (dvs skriver avtal) & att det är viktigt att detta görs när allt är gulligull;) i förhållandet.

Har för mig att om sambon (kvinnan) blir gravid & ni får barn ihop & sedan separerar så har hon företräde att köpa ut dig ur lägenheten om hon vill/kan utan att du kan göra något åt det...
 
tarantino1 skrev:
Är det inte mer rätt att ta ut för den nya hyran+räntekostnader?
Nej. Avgift + Räntor är inte vad som motsvaras av hyran i en hyresrätt.

Din sambo ska naturligtvis inte betala för nya tapeter, nya golv, nya vitvaror, BR-försäkring m.m. i din lägenhet.
 
Angående vad hon skall betala.... frågade min bankkontakt i samband med att samboavtalet skrevs & fick då svaret att det var hälften av kostnaderna både för grundhyran & lånekostnaderna MEN, med avdrag för det man som ägare av bostadsrätten får tillbaks på skatten tack vare räntekostnaderna.
 
Tycker du med andra ord att jag ska ta ut för hyresrättshyra? På min sambo verkar det som om det bara är intressant att betala den nya hyran som hamnar på 4700 kr och jag ska då ensam stå för räntekostnaderna. Givetvis så får jag stå för alla underhållskostnader i lägenheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.