Jag håller på och renoverar ett rum där jag rivit ner det gamla taket som har legat ca 20 cm under den ordinarie takputsen och har på så sätt möjlighet att höja taket ganska rejält vilket jag är mycket glad över.

Dock kommer jag behöva dra el genom taket och dessutom är det lite snett och behöver rätas ut. Min hantverkare säger att man därför måste lägga stålbalkar mot taket och under det "takplattor". Jag vill verkligen maximera takhöjden och känner att det känns tråkigt att sänka tillbaka takhöjden mer än nädvändigt.

Är det någon som har förslag på var jag kan hitta supertunna stålbalkar så jag bara behöver sänka taket några cm?

Jag är mycket tacksam för snabbt svar då jag måste svara min hantverkare redan imorgon på hur jag vill gå tillväga.

Tusen tack!
/Ina
 
C
45x45 träreglar är väl lagom om man vill få plats med en takdosa också? Eller funkar det inte med trä? Vad är det för material ovanför putsen?
 
Tack för snabbt svar! Jag har tagit bort putsen och ovanför den ligger träbjälkar, ca 10 cm breda.
 
Och vad menar du med träregel? Måste det inte vara stål?? Det trodde jag. Och vad menar du exakt med 45 *45? Menar du 4,5 cm och sen själva takplattorna på det? Finns det möjligtvi ännu tunnare reglar? Dvs ca 2 cm som skulle kunna funka.
 
Vanlig läkt skruvas fast via brickor i masinit för våg justering. 16 mm rör får plats. Du kanske behöver hugga lite i taket där dossorna skall monteras eller montera utanpåliggande. I läkten skruvar du gips eller det du vill. Bygger på ca 33 mm.
 
Hej!
Vad är en läkt? Var kan jag hitta det? Hur tjock menar du att den är?
Tusen tack!
 
C
Har du träreglar ovanför föreslår jag 28x70 glespanel ("vanlig läkt"). Finns på brädgårn.
Monteras med c/c 30 cm, men det har väl din snickare koll på antar jag.

Som sagt, justera enklast höjden med masonitbitar eller annat tunt, beroende på hur mycket det felar.

Det finns ingen som helst anledning att använda plåtreglar, dom är dyra.
 
Tack!
 
Speciellt i detta fallet är plåtreglar kassa eftersom du med träreglar får möjligheten att justera nivåer genom att hugga bort material från träregeln också och inte bara palla under. Kan minska bygghöjden ytterligare om taket har småojämnheter.
 
Annars är det smidigt att arbeta med ngt som kallas hattprofil i plåt och den bygger ca 20mm, är nog sådan han menade
 
Hej igen,
snickaren vill lägga en metallregel på 3,5 cm och på den skivan som är 1,2 cm. Måste verkligen regeln verkligen vara så tjock? PS. detta bara på det ställe där taket är lägst. På andra ställen ligger luft ovanför regeln för att jämna ut.
Kan man inte göra på något annat sätt? För mig känns det tokigt att jag ska behöva ta bort 5cm av takhöjden på lägsta stället för att lägga taket rakt....

Otroligt tacksam för snabbt svar!
 
C
Hade han nån bra motivering till varför det inte dög med glespanel?
 
Klart man KAN göra det utan att bygga ner ngt men spelar det såå stor roll med nga cm? och isf är du villig att betala åtskilliga tusenlappar mer för det?

Ina-79 skrev:
Hej igen,
snickaren vill lägga en metallregel på 3,5 cm och på den skivan som är 1,2 cm. Måste verkligen regeln verkligen vara så tjock? PS. detta bara på det ställe där taket är lägst. På andra ställen ligger luft ovanför regeln för att jämna ut.
Kan man inte göra på något annat sätt? För mig känns det tokigt att jag ska behöva ta bort 5cm av takhöjden på lägsta stället för att lägga taket rakt....

Otroligt tacksam för snabbt svar!
 
Ja, jag är nog det. Är lite utav min hjärtefråga. Har du förslag på hur?
 
Och som svar på glespanelen sa han att den kommer böja sig och inte klara av att hålla uppe taket i längden då det är så olika höjdskillnader idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.