Kjell_G skrev:
FTX var nåt vi valde bort pga fläktljud, ville inte ha nåt blåsljud i rummen. Men det kanske finns smidiga lösningar för sånt också?

Kjell G
Ljuddämpare. Inga jättedyra saker.

Jag ska har jordvärme samt FTX. Mitt system ska vara knäpptyst vill inte ha något vindbrus eller surr ute i rummen där ventilationen går ut.

Var helt inne på jordvärmepump med frånluft men efter ha läst på så är FTX en självklarhet!
 
Jag funderar på bergvärme + FTX till vårt nya hus. Majoriteten säger "Det lönar sig inte i ett nybyggt hus". Räknar man på det idag så blir det knappt nån skillnad mellan en comfortzone FLVP och bergvärme (energikostnad+ränta på investering), men en sån FLVP är dyrare att byta efter 15år jämfört med berg-VP. Sen ändras ju kalkylen till FLVP nackdel när elpriserna går upp och inflationen har fått verka på investeringen.

FTX ser jag ungefär som isolering, det minskar huset effektbehov ganska mycket vilket kanske inte lönar sig idag, men om ett antal år. Förr hade man mycket mindre isolering för att det inte lönade sig med mer, men det har ju hela tiden ökat med åren så varför inte "isolera" bra på en gång med FTX. Väljer FTX av detta skäl så kan inte värmekällan vara FLVP, alltså måste man ha berg/mark-VP eller pellets, och det senare är det ju lite pyssel med.

Sen vill jag ha bergvärmehålets kalla vätska till att kyla på sommaren och kyla en vinkällare under trappen men det är ju en annan historia.
 
JOW skrev:
FLM ger ju inga temperaturer att tala om, hur ska du kunna värmeväxla rumsluft a 20grader till varmvatten utan kompressor?

Jag antar att fläkten förbrukar mer energi pga tryckfallet i värmeväxlaren, vilket ger att man måste ha en större fläkt för att klara ventilationskraven på 0,5oms.
Exakt, det var min fråga:)
Så fläkten är alltså större/mer energikrävande än vad som behövs för 05,oms (vad nu det är)?
Hur stor fläkt behövs i hus mellan 150-200kvm?

Kjell G
 
Om du har en fläkt som suger ut ur huset så krävs det en viss storlek på fläkten för att klara 0,5 omsättningar luft per timma dvs att all luft i huset ska bytas ut på 2timmar.
Om du tar samma fläkt och sätter nästan stopp för den, bara ett litet litet hål.
Då klarar du inte 0,5 omsättningar utan får ta en större fläkt som drar mer.
"Stoppet" är i form av en värmeväxlare, alla rörböjar och längden på kanaler har ett flödesmotstånd, dvs det blir ett tryckfall över dem.

En fläkt dimensioneras av storleken på huset (för att klara kravet på 0,5 oms) och tryckfallet i systemet.
 
steppen7 skrev:
Jag funderar på bergvärme + FTX till vårt nya hus. Majoriteten säger "Det lönar sig inte i ett nybyggt hus". Räknar man på det idag så blir det knappt nån skillnad mellan en comfortzone FLVP och bergvärme (energikostnad+ränta på investering), men en sån FLVP är dyrare att byta efter 15år jämfört med berg-VP. Sen ändras ju kalkylen till FLVP nackdel när elpriserna går upp och inflationen har fått verka på investeringen.

FTX ser jag ungefär som isolering, det minskar huset effektbehov ganska mycket vilket kanske inte lönar sig idag, men om ett antal år. Förr hade man mycket mindre isolering för att det inte lönade sig med mer, men det har ju hela tiden ökat med åren så varför inte "isolera" bra på en gång med FTX. Väljer FTX av detta skäl så kan inte värmekällan vara FLVP, alltså måste man ha berg/mark-VP eller pellets, och det senare är det ju lite pyssel med.

Sen vill jag ha bergvärmehålets kalla vätska till att kyla på sommaren och kyla en vinkällare under trappen men det är ju en annan historia.
Bra beskrivet!
Jag är helt inne på jordvärme + FTX. Tror FTX är det absolut bästa sättet att ha bra ventilation i sitt hus.
 
Ja att det är bäst råder det nog ingen tvekan om, det enda argumentet mot är priset och ev buller som jag ser det. Det senare kan avhjälpas helt hoppas jag med ljuddämapre och priset tror jag lönar sig på sikt. Hur många tilläggsisolerar inte sina hus idag för dyra slantar, något som hade kostat en spotstyver att göra när huset byggdes i dagens penningsvärde. Sen har ju FTX-agget en begränsad livsläng förstås, men den är nog rätt lång. Morfars agg som installerades tidigt 80-tal bara går och går...

Ytterligare en fördel med FTX är att man i alla fall på den modellen jag tittat på kan programmera in ett veckoschema så att ventilationen går på ett minimum när man inte är hemma vilket sparar ytterligare energi. Man kan också ha fjärrstyrning kopplad tex till dörrlåset eller nåt annat för att styra ventilationstakten. Med FLVP blir det ju renodlad elvärme om man drar ner ventilationen till noll tex så det går inte att spara in på samma sätt där.

Ytterligare ett tips för FTX är att man kan ha två luftintag som man växlar mellan för sommar/vinterdrift. Ett intag på söderfasaden och ett på norrfasaden. På sommaren tar man in luft på den svala norrfasaden och på vinter på den något uppvärmda söderfasaden. Tempdiffen kan vara ganska stor, speciellt om fasaden är målad i svart vilket vi kommer har på vissa delar av huset. Idealt vore att vintertid ta in luften genom nåt solarventi-aktigt. Då får man solvärme till en billig peng. Fast det blir ju inte så snyggt på fasaden kanske...
 
Ett alt. till FTX/FLM är ju att dra ner på ventilationen...Eller styra den till rum man är i för tillfället..och stänga ventilationen helt när man lämnar huset.. Man kan nog spara en hel det på detta...

På sommaren sätter man in ett eller flera myggfönster och stänger alla fläktar helt...

För vad vinner man på att ha ett FTX aggregat surrande när huset står tomt ?
 
Hur menar du att ett alternativ till FTX är att dra på ventilationen?

Är man i huset får man ju dålig luft.
Att styra luften till de rum man är i för tillfället kräver nog styrsystem och spjällmotorer för samma peng som FTX kostar.
Är man inte i huset kan man så klart stänga av precis som jag skrev i inlägget ovan.

Med FLVP är det lite annorlunda. Med avstängd ventilation så blir det ju en elpanna. Om utetempen är densamma som avluften går man plus minus noll, är utetempen lägre lönar det sig att stänga av vent, och man har en elpanna igen. Det lönar sig bara att han vent igång när utetempen är högre än avluften. Det är då man får ut energi av nettoskillnaden. Nackdelen med FLVP och luft-luft är ju att dom fungerar som sämst när man behöver dem som mest.
 
steppen7 skrev:
Ytterligare ett tips för FTX är att man kan ha två luftintag som man växlar mellan för sommar/vinterdrift. Ett intag på söderfasaden och ett på norrfasaden. På sommaren tar man in luft på den svala norrfasaden och på vinter på den något uppvärmda söderfasaden. Tempdiffen kan vara ganska stor, speciellt om fasaden är målad i svart vilket vi kommer har på vissa delar av huset. Idealt vore att vintertid ta in luften genom nåt solarventi-aktigt. Då får man solvärme till en billig peng. Fast det blir ju inte så snyggt på fasaden kanske...
Har sett nånstans där dom gjorde typ solarventi men på taket för att koppla till tilluft/ftx o sedan spjäll så man kunde välja om man skulle ta direkt utifrån el via solarventi..
Ett annat alt är rör i marken som förvärmning
 
C
2an skrev:
Har sett nånstans där dom gjorde typ solarventi men på taket för att koppla till tilluft/ftx o sedan spjäll så man kunde välja om man skulle ta direkt utifrån el via solarventi..
Ett annat alt är rör i marken som förvärmning
Gratis kyla på sommaren är ett plus med det också. :)
 
Snailman
Jag har fortfarande tänkt ha bergvärme ftx och frikyla från borrhålet

tyvärr funkar det ju inte med frikyla från jordvärme
 
Varför skulle det inte funka med frikyla på jordvärme ?? Man har la runt 10 grader in?
 
C
Ni såg inte vad jag citerade eller? Har man tilluftsröret nergrävt en meter ner i backen tvärs över halva trädgården innan det kommer in i huset lär luften vara rätt sval av sig själv. Dessutom blir den förvärmd på vintern när det är minusgrader ute.

Förutsätter att röret ligger på frostfritt, det är ju lite olika i olika delar av landet.
 
cheetah1, hur blir klimatet innuti tilluftröret på sommaren /hösten när du drar in varm fuktig luft och sedan kyler ner den genom röret?
-Hur säkerställer du att du inte får mögeltillväxt i denna miljö?
-Om du får mögeltillväxt i tilluftröret så följer väl dessa sporer med tilluften i till huset och till de boende?
-Finns det någon som kan berätta om sina erfarenheter kring detta?
 
Jag har blivit rekomenderad att inte sänka temperaturen på tilluften till lägre än +16 grader för att undika kondensproblem (givetvis måste tilluftrören vara kondensisolerade även då). Detta gör att jag inte kan kyla med mer än ca. 1kW genom tilluften vid +22grader utomhus...
1kW är ju alltid något, men ingen fantastiskt bra AC direkt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.