Tror jag har begått ett fatalt misstag. Skulle måla golvet i köket igår, jag slipade , tvättade och hade mig. Tog sedan golvfärgen och skulle måla med, men blev inte nöjd med färgen. Jag tog istället lackfärg (svart) som jag hade här hemma. Nu 12 timmar senare är skiten fortfarande inte torr! Frågan är om den nånsin kommer att torka? Panik, vad gör jag nu? (Allt konstruktivt mottages, men ni får gärna skratta åt mig också)
 
Låt bli att pilla på det innan det har gått minst 24 timmar..lackfärg tar god tid på sig att torka och härda.. läs på burken vad normal torrtid är. Men torka kommer det göra! Låt bara torka ordentligt länge innan du testar, för det klibbar och blir fult annars

Själv brukar jag alltid spilla färg på just texten som beskriver torktid..lika förargligt varje gång:)
 
  • Haha
  • Gilla
Filmarbetarn och 1 till
  • Laddar…
Tack! De står torktid 12 timmar, men jag lade iofs på rikligt med färg för att det skulle täcka. Det är plastmatta, men jag slipade som f-n och målade 2 lager med golvfärg innan jag lade på lackfärgen. Men har hört att det kan bli såhär ändå?
 
Ioförsig aldrig målat på plastmatta:) Men jag har använt lackfärg på högblanka trämöbler utan att mer än tvätta av dem med yes och disktrasa och det fäster bra...iallafall så länge det är lösningsmedelsbaserat;-)
Skämt åsido, torkningen ska inte bero på underlaget...det avgör bara hur väl det fäster. Låt det torka ett bra tag till så ska du se att det blir bra!
 
och var varsam FLERA DAGAR säger jag, innan färgen har genomtorkat/härdat. En vecka kanske?
 
Ok, tack ska ni ha!
 
Du kan testa att prova torka den på liten yta med hårtorken. Torkar den snabbare kan du ställa in en byggtork och ösa på. Annars kommer det att taga låååång tid innan du kan belasta den.
 
Får bli pizza 1 vecka alltså. ;)
Nej det torkar nog till slut, fläkt borde hjälpa till en hel del om du har möjlighet till det som sagt.
 
Jag får nog göra om det, kommer folk hit idag (oanmält). Har lagt ut lakan på golvet för att ens kunna gå på det. Får fixa det nån annan vecka. Har ställt en fläkt i ena hörnet för att se hur snabbt det torkar.

Det här hamnar i blooperstråden :(
 
En fläkt lär ju inte snabba på torkningen, om det inte är varmluftsfläkt? En fläkt kyler ju bara ner golvet och lacken.
Det som snabbar på torkning/härdning är ju värme, och sen så låg luftfuktighet som möjligt.
 
Avfuktare?
 
  • Gilla
rondellaxel
  • Laddar…
bara liiite nyfiken...

Normalt sett målar man inte om en plastmatta... man byter ut den, det tar typ 30minuter...
Så det måste finnas något väldigt unikt här som vore kul att förstå
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Den är kanske limmat med mycket bra lim? Eller är dubbelvikt under diskmaskinen? :D

Jag kunde inte låta bli.

TS Frågade om torktiden. Inte om råd beträffande golvbeläggningen.
 
  • Haha
Destrier
  • Laddar…
Det kan mycket väl vara så att din färg aldrig kommer att härda helt. Det finns ganska mycket mjukgörande medel i plastmattor som finns där för att plastmattan i sig inte ska torka och spricka. Dessa ämnen brukar reagera med färgen och göra så att den inte torkar utan känns klibbig och mjuk.

Det är dessutom ingen höjdare att måla med en färg som ska bilda ett hårt färgskikt på ett mjukt underlag. Skulle den nu härda och faktiskt torka rakt igenom så säger det ju sig självt att det spricker och krackelerar lätt.

Men även här finns det folk som lyckas och blir nöjda. Men de är inte många.

Det är ungefär som att måla våtrumsmattor, väggar brukar funka. Där kan man ju använda våtrumsfärg som är mjuk. Hade denna tålt slitaget som blir när man går på ett golv så hade den säkert funkat där också. Men golvfärg på mjuka mattor brukar aldrig bli bra.
 
  • Gilla
Filmarbetarn
  • Laddar…
Luktar det fortfarande? Eller har lukten avtagit?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.