Mikael_L
Näst efter dåliga verktyg så är brådskan vårt största hot ... :D
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Lugnt det finns en 6meters talmeter med ;)
Och 25meters hultaforsband :p

Bezt skrev:
Ja det vore nåt, jag önskade mig en talmeter i present och det fick jag, dock en 2-meters. q(;^;)p
Får ta mig orken att införskaffa mig en 3-meters istället men då är det säkert nånting som ska vara 3,40 som kapas på 3 meter istället.
 
Bezt skrev:
Ja det vore nåt, jag önskade mig en talmeter i present och det fick jag, dock en 2-meters. q(;^;)p
Får ta mig orken att införskaffa mig en 3-meters istället men då är det säkert nånting som ska vara 3,40 som kapas på 3 meter istället.
Själv gör jag så att jag FÖRST mäter ut det korta måttet och sedan 2 (3) meters måttet...
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Smart, får börja göra det istället.
 
Väldigt smart. Jag brukar kryssa över 2m strecket direkt då jag ritat det, men sen slarvar man ju för det mesta :D

Skall försöka ta till mig vojma:s metod istället....
 
Mikael_L
Smart.
Men det svåra med metoden är att det som regel är enklare att lägga måttbandets hake över materialets kant, dra ut och markera 2m bort. Sen hålla måttbandet mot markeringen med ena handen och markera med andra handen.

Att göra som vojma då...
Ja först är det ju lätt, mät och markera säg 40cm från kant.
Men sen då? Då måste man ju nästan ha en medhjälpare som håller bandet vid markeringen medan man går iväg och markerar 2m bort.


Nä, lösningen är så enkel som att man helt enkelt ska ha långa måttband också.
 
Använder nästan uteslutande tumstock och då har man ju ingen hake. I de fall jag använder måttband så har jag ett 6-meters från Ironside(?). Sällan man mäter längre sträckor än 6m
 
Saxat från min egen tråd inne i målarforumet.... Skulle måla min gamla plastmatta igår med golvfärg. Slipar och tvättar så det står härliga till. Målar sedan 2 lager golvfärg men är missnöjd med färgen. Så jag tar och målar med svart lackfärg istället, blir kanonsnyggt tycker jag själv. Nu idag har det ännu inte torkat, jag har gäster som kommer över och golvet är en enda kladdig sörja av finger- fot och kattassavtryck.

Kontentan är att: läs alltid på burken. Tro aldrig att saker kommer gå som du förväntar dig. Var glad åt vänner som inte skrattar åt dina dumma byggmisstag.
 
Du står i alla fall inte inne i ett hörn och svär Edda ;-D
 
Känns som jag har en stor en på gång, ska upp och skotta tak men är orolig att det kan utlösa en mindre lavin som isf kommer att ta med sig min nybyggda 32m2 stora balkong under :( :(
 
Tossegubbe skrev:
Känns som jag har en stor en på gång, ska upp och skotta tak men är orolig att det kan utlösa en mindre lavin som isf kommer att ta med sig min nybyggda 32m2 stora balkong under :( :(
Lova att rigga en videokamera innan du börjar....d^_^b
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Jaha då var det gjort, mindre lavin innehållande massor av snö och mig men balkongen satt kvar, ngn video blev det dock inte av detta :D
Blev till att hoppa ner från balkongen med sedan för att öppna dörren in var ju inte direkt möjligt... Nåja man får väl se det som en insparad resa till liseberg:D


MathiasS skrev:
Lova att rigga en videokamera innan du börjar....d^_^b
 
Du Tossegubbe ... en säkerhetssele och livlina kanske inte vore så dumt? Nu slutade det ju rätt kul, och väl, men jag sitter här och är alldeles förskräckt :-o
 
Jodå sådan var planen men så långt hann jag inte, var ju liksom tvungen att ta mig upp för att fästa selen först och så långt kom jag inte...
Men tack för omtanken :blushing:

Modig skrev:
Du Tossegubbe ... en säkerhetssele och livlina kanske inte vore så dumt? Nu slutade det ju rätt kul, och väl, men jag sitter här och är alldeles förskräckt :-o
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ok, det är ju bra att du klarade dig men jag måste ändå säga att jag är lite besviken över att det inte blev någon film.

;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.