Status
Tråden går ej att kommentera.
Mikael_L skrev:
Ca 1500:- + moms (höftat, men antagligen i den häraden).

Vilka kalibreringsintervall har ni Akzid?
Och vad har ni för åtgärdsprogram ifall en kalibrering visar att instrumentet varit utanför spec?
Jag har precis köpt det, eller för ett par månader sedan. Men det är väl 1 gång om året man ska kalibrera det om jag inte mins fel. Det är ju enligt fabrikantens anvisningar...
Oftast dimensionerar jag efter nätleverantörens upgifter och då är instrumentet bara som en extra säkerhet.
Sen är det faktiskt så horibelt när det JFB test att det räcker att du trycker på knappen på jfb för att testa den:x Men ingen seriös installatör testar en jfb på det viset...
Så nej något riktigt åtgärdsprogram har jag inte...
 
Mikael_L
Om du inte omfattas av några regulatoriska krav så kan du förmodligen välja vilket kalibreringsintervall du vill (känner dig trygg med). Problemet med långa intervall är vad man gör med alla mätningar gjorda sen senaste kalibrering ifall instrumentet visar sig ligga utanför spec.

Lägger man ribban kompromisslöst högt ska man helt enkelt göra om alla mätningar utförda sedan sista godkända kalibrering, för man vet ju faktiskt inte när instrumentet började fallera. Det kan skett vid frakten från kalibreringsplatsen till dig, eller vid frakten från dig till kalibrering, för att ta ytterligheterna. Detta betyder i praktiken att alla eller inga mätningar kan vara fel.

En annan variant (vanligare) är att man gör en konsekvensanalys av de möjliga felmätningarna.
Om felet som hittats vid senaste kalibrering t.ex. visar sig så att man t.ex. testat alla JFB med för höga krav, då behöver man ju inte företa någon åtgärd.
Konsekvensanalysen kan också leda till att man väljer ut vissa mättillfällen som man mäter om.

Så väljer man t.ex. 4 års kalibreringsintervall så blir det ju lite hårigt många utförda mätningar att efterkontrollera eller göra konsekvensanalys på.

Lägger man ribban högt ställer det ju höga krav på en massa runtikringverksamhet. T.ex. måste ju alla utförda mätningar dokumenteras, dateras och sparas.
Man bör även ha koll på instrumenten och dess status i ett instrumentregister.

Men som sagt, det är inte något direkt krav i de flesta verksamheter, om man inte omfattas av regulatoriska krav eller lagkrav. Så för många företag och verksamheter är det frivilligt att välja nivå och hur man gör.

Så till syvende och sidst så skiter nog de flesta elfirmor i allt detta. Men man kan ju ändå skicka in sitt instrument varje år, eller vartannat eller nåt sånt. Det känns ju lite tryggare då.
Förhoppningsvis går det aldrig utanför spec, eller iaf endast marginellt.
Har man kvalitetsinstrument så kanske man kan se historiskt att dom mycket sällan fallerar, t.ex.

Personligen är jag av åsikten att man inte ska krångla till saker onödigt mycket. Allt krångel vi tillför i vårt samhälle tar ju energi, kostar oss alla pengar i slutänden och saktar ner farten i allmänhet. Det är inte bara för de billiga lönerna som många andra länder kutar förbi oss i utveckling och produktivitet. :)
 
Akzid skrev:
Du verkar missa poängen, som elektriker har du inte all teoretisk utbildning som krävs för behörighet... Har du utbildningen och behörigheten har jag inga synpunkter på att någon hjälper någon på kvällen mer än rent skattemässigt då men det är ju en helt annan tråd...
Men verkligheten är att väldigt få elektriker har den teori och kompetens som krävs för behörighet...
Hur är det nu? Om jag är präktig och ringer till en elfirma för att få ett par vägguttag extra monterade i min lägenhet (som ansluts till en ny egen grupp i centralen), så kommer det ut en (ensam) elektriker och fixar detta. Men: Har den killen alltid själv (lägst) ABL-behörighet?

(Hur stor är sannolikheten, för att han har mer än BB1?)

I annat fall, så har jag då aldrig upplevt att en serviceelektriker i detta läge ringer till någon annan på firman, för att få hjälp med beräkningar av utlösningsvillkor etc.

Så åter igen, var i ligger den elsäkerhetsmässiga grunden för dagens regelverk?
 
Beställaren vet inte när det är kinkigt! Beställaren kan enligt reglerna inte se skillnaden på ett VU och ett smältverk. Därför får de inte peta på något elektriskt över huvud taget.

Den lilla serviceelektrikern vet att han inte får göra mycket mer än att sätta upp vägguttag, och håller sig till det. Så länge systemet fungerar.
 
305 skrev:
Hur är det nu? Om jag är präktig och ringer till en elfirma för att få ett par vägguttag extra monterade i min lägenhet (som ansluts till en ny egen grupp i centralen), så kommer det ut en (ensam) elektriker och fixar detta. Men: Har den killen alltid själv (lägst) ABL-behörighet?

(Hur stor är sannolikheten, för att han har mer än BB1?)

I annat fall, så har jag då aldrig upplevt att en serviceelektriker i detta läge ringer till någon annan på firman, för att få hjälp med beräkningar av utlösningsvillkor etc.

Så åter igen, var i ligger den elsäkerhetsmässiga grunden för dagens regelverk?
Ja han ska få uppgifter av arbetsledaren.. Och kontrollerar han inte utlösningsvilkoret så har han brutit mot reglerna... Känns oseriöst att inte kontrollera en sådan sak...
 
305 skrev:
I annat fall, så har jag då aldrig upplevt att en serviceelektriker i detta läge ringer till någon annan på firman, för att få hjälp med beräkningar av utlösningsvillkor etc.
En obehörig elektriker kan mycket väl ha ett delegerat ansvar från en överordnad behörig. Med detta ligger det i den behöriges intresse att de underordnade behöriga har tillräcklig kunnskap och rätt verktyg för att göra rätt.
Att vara behörig är inte synonymt med inte att vara någon el-guru, framför allt är det att sitta med det juridiska ansvaret. Att ha kontroll och uppdaterad kunskap är av självbevarelsedrift, men åker helt enkelt dit personligen (ej företaget) om någon som arbeter under sin behörighet gör fel.

Ditt exempel med att beräkna utlösningsvillkor. Det är väldigt sällan man beräknar utlösningsvillkor. Det räcker att man jämför Zför mot understigen maximal kabellängd enl. SS. Eller att man mäter och kontrollerar i efterhand.
I verkligheten så tror jag att de flesta installatörer resonerar, att så länge man understiger de ledningslängder som redan finns i anläggningen så krävs oftast ingen extra kontroll. Är man paragrafryttare så är detta givetvis fel.
 
305 skrev:
Så åter igen, var i ligger den elsäkerhetsmässiga grunden för dagens regelverk?
Det finns ingen. Systemet är skapat enkom för att förse installationsföretagen med billig arbetskraft.

Antingen så skall elektrikern vara behörig, eller så skall en behörig elektriker inspektera godkänna ALLT som den obehörige gör. Allt annat är totalt ologiskt.

Hur kan den behörige som sitter på kontoret bestämma att den obehörige är kompetent att arbeta själv när utbildningsanstalten som stod för utbildningen inte anser sig kunna utfärda ett papper på samma sak??:S :@

För att lära sig något skall lärlingar arbeta direkt under kompetenta yrkesmän, inte på egen hand eller under andra obehöriga.

Om inte detta anses behövas så kan man lika gärna släppa hempul helt fritt, det är ingen skillnad.
 
mycke_nu skrev:
Det finns ingen. Systemet är skapat enkom för att förse installationsföretagen med billig arbetskraft.

Antingen så skall elektrikern vara behörig, eller så skall en behörig elektriker inspektera godkänna ALLT som den obehörige gör. Allt annat är totalt ologiskt.

Hur kan den behörige som sitter på kontoret bestämma att den obehörige är kompetent att arbeta själv när utbildningsanstalten som stod för utbildningen inte anser sig kunna utfärda ett papper på samma sak??:S :@

För att lära sig något skall lärlingar arbeta direkt under kompetenta yrkesmän, inte på egen hand eller under andra obehöriga.

Om inte detta anses behövas så kan man lika gärna släppa hempul helt fritt, det är ingen skillnad.
Tyvärr är det nog så att i många fall har du rätt i det du nämner här.
Spåren förskräcker ibland även efter välkända "stora" installatörer, som man åtminstone tror skulle ha kraft nog att tillse formalia.
 
Har läst mycket här inne på Byggahus.se.Något som förvånar mig är alla dessa "elektriker" som de säger sig vara.Såna som uttrycker sig på sådant sätt att jag som obehörig fattar att detta är ingen riktig med behörighet.Problemet med elbehörighet verkar vara att man kan utge sig för att vara elektriker utan att riskera påföljd.Föregivande av allmän ställning är paragrafen jag har i åtanke.Men säg att du påstår att du är polis eller advokat, då åker du dit direkt om du fälls.
Medan du som påhittad "elkille" inte åker dit förrän det smäller till i ditt proppskåp eller annat skoj.
Är kanske dags att skydda titeln Elektriker för att komma åt dessa hemmapulare, eller vad säger ni andra här?
ps.
En släkting till mig sa i veckan att en kompis till henne kände en elektriker som var billig och kunde fixa lite saker till henne.Men om något händer och behörigheten inte finns, adjöss med försäkringen då.Ytterligare ett tilläg till vad som händer om elekrikern är obehörig: Försäkringen gäller inte!

Tack för ordet!
 
Hillzide skrev:
Har läst mycket här inne på Byggahus.se.Något som förvånar mig är alla dessa "elektriker" som de säger sig vara.Såna som uttrycker sig på sådant sätt att jag som obehörig fattar att detta är ingen riktig med behörighet.Problemet med elbehörighet verkar vara att man kan utge sig för att vara elektriker utan att riskera påföljd.Föregivande av allmän ställning är paragrafen jag har i åtanke.Men säg att du påstår att du är polis eller advokat, då åker du dit direkt om du fälls.
Medan du som påhittad "elkille" inte åker dit förrän det smäller till i ditt proppskåp eller annat skoj.
Är kanske dags att skydda titeln Elektriker för att komma åt dessa hemmapulare, eller vad säger ni andra här?
ps.
En släkting till mig sa i veckan att en kompis till henne kände en elektriker som var billig och kunde fixa lite saker till henne.Men om något händer och behörigheten inte finns, adjöss med försäkringen då.Ytterligare ett tilläg till vad som händer om elekrikern är obehörig: Försäkringen gäller inte!

Tack för ordet!
De flesta yrkesverksamma elektriker är obehöriga. Huruvida en försäkring gäller eller inte under viss omständighet beror dels på avtalstexten, dels på lagstiftning.

Jag kan inte på rak arm komma på vilken försäkring som inte skulle gälla under denna omständighet.
 
Hur många har åkt fast för att hempula? (Eller var det en annan tråd?)
Tänkte på att det krävs en elbehörighet för att kunna göra en färdiganmälan till kraftbolagen och det tycker ingen att det är någe konstigt med, däremot å flytta runt på uttag å liknande tycker många skall vara fritt fram för alla att göra, medans någon frågar: "Är det ok att använda grön/gul som tändtråd i en kuloledning mellan kronbrytare å kopplingsdosa? Jag har bara 3G1,5 å tycker att det är för dyrt men en ny kabel! PS, Jag är ingenjör sedan 30 år och borde ju faktiskt få göra sådant eftersom jag vet om det själv!"
 
mr.Ola skrev:
"Är det ok att använda grön/gul som tändtråd i en kuloledning mellan kronbrytare å kopplingsdosa? Jag har bara 3G1,5 å tycker att det är för dyrt men en ny kabel! PS, Jag är ingenjör sedan 30 år och borde ju faktiskt få göra sådant eftersom jag vet om det själv!"
hahaha, du har också läst mycket på detta forum ser jag :D
 
Jag är väldigt kluven i frågan om behörighet.

Självklart behövs det någon form av "garanti" att den man köper en tjänst av kan sina saker och att man inte ska behöva ligga vaken om natten, orolig att elen ska börja brinna.

Sen så är det som med alla hantverkare (uppenbarligen, efter mycket trådläsning) att har man nödvändig kunskap själv så gör man det oftast bättre och dessutom säkrare.

Men som sagt, jag är oerhört kluven. Jag anser att det inte ska gå till så som det gör nu, att enbart en snubbe på firman har behörigheten för att sedan ha 100 anställda under sig som arbetar på hans behörighet.


När det gäller försäkringar, jag vet inte riktigt hur det fungerar rent kvittomässigt om något skulle brinna ner pga elen eller om det skulle bli en vattenläcka pga vvs osv. Men så länge det "ser" fackmannamässigt utfört ut, så kan väl ett försäkringsbolag aldrig neka en ersättning? Men som sagt, jag vet inte riktigt hur det där funkar, det känns bara som att bevisa med hjälp av kvitton när huset brunnit ner eller står under vatten är en stor bedrift, och det finns ju folk som har fått ersättning för mindre än så.
 
_coffe_ skrev:
Jag är väldigt kluven i frågan om behörighet.

Självklart behövs det någon form av "garanti" att den man köper en tjänst av kan sina saker och att man inte ska behöva ligga vaken om natten, orolig att elen ska börja brinna.

Sen så är det som med alla hantverkare (uppenbarligen, efter mycket trådläsning) att har man nödvändig kunskap själv så gör man det oftast bättre och dessutom säkrare.

Men som sagt, jag är oerhört kluven. Jag anser att det inte ska gå till så som det gör nu, att enbart en snubbe på firman har behörigheten för att sedan ha 100 anställda under sig som arbetar på hans behörighet.


När det gäller försäkringar, jag vet inte riktigt hur det fungerar rent kvittomässigt om något skulle brinna ner pga elen eller om det skulle bli en vattenläcka pga vvs osv. Men så länge det "ser" fackmannamässigt utfört ut, så kan väl ett försäkringsbolag aldrig neka en ersättning? Men som sagt, jag vet inte riktigt hur det där funkar, det känns bara som att bevisa med hjälp av kvitton när huset brunnit ner eller står under vatten är en stor bedrift, och det finns ju folk som har fått ersättning för mindre än så.
Det är helt normalt att inte ha kvitton, även om det är en elfirma som varit framme. Ty, det kanske inte ens var jag som ägde huset då elen drogs in.

Om det sedan finns ett kvitto, så är det ju normalt att detta brinner upp samtidigt med huset.

Sedan torde försäkringen gälla även om huset är hempulat. Jag som äger huset kanske inte ens vet om att förra ägaren var en hempulare...

Och för övrigt gäller försäkringen även om branden så skulle vara anlagd. (Dock inte om ägaren tänt på själv.)
 
mr.Ola skrev:
"Är det ok att använda grön/gul som tändtråd i en kuloledning mellan kronbrytare å kopplingsdosa? Jag har bara 3G1,5 å tycker att det är för dyrt men en ny kabel! PS, Jag är ingenjör sedan 30 år och borde ju faktiskt få göra sådant eftersom jag vet om det själv!"
Den vill jag se, var är länken? I vilket fall så är det i 99.999% av fallen två distinkta grupper du pratar om, en som undrar om man kan använda gröngul som tändtråd, och en som säger sig vara ingenjör sedan 30 år.

Själv är jag bara civ.ing sedan 17 år så jag tillhör ingendera av ovanstående grupper.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.