Hej, vi har kakel i badrummet, med gipsskivor bakom. Vilken typ av borr bör användas?

Hur lyckas man borra utan att spräcka plattorna? Mellan fogen, annat tips?
 
Sätt en bit maskeringstejp där ni ska borra och borra med en betongborr (naturligtvis utan att ha slagfunktionen igång).
 
Jag hade köpt en kakel borr... då e de bara att köra på.. med en betongborr finns risken att det spricker........ fast brukar funka men mycke roligare med en kakelborr.
 
6 st borr: 3, 4, 5, 6, 10 och 12 mm

109 kr på biltema.. värt varenda krona
 
Aha, då funkar båda.....men kanske man ska gardera sig med kakelborr ändå, så minimeras risken för sprickor.

Och en ännu dummare fråga......vilken typ av skruv/plugg. Molly, för att det är gips bakom....?
 
mariahe skrev:
Aha, då funkar båda.....men kanske man ska gardera sig med kakelborr ändå, så minimeras risken för sprickor.

Och en ännu dummare fråga......vilken typ av skruv/plugg. Molly, för att det är gips bakom....?
Ingen plugg alls...
Egentligen skall du bara skruva upp saker i reglar/konrtlingar Det är svårt att täta hål som inte bottnar.
 
Kan också rekommendera kakelborr. Har aldrig varit någon tendens till sprickor då jag borrat med en sådan. Däremot när folk envisas med att ha klinkers på väggarna så blir det värre. Usch!
 
Som sagt, kakelborr eller borrhammare (brukar själv använda slagfunktionen fast vara försiktig).

Jag brukar sätta plugg.

//Patrik
 
Vad är det som ska sättas upp och var i badrummet?
 
Kakelborr med en skruvdragare på låga varv är det som gäller. Avråder helt från slaggborr. Om det är genomföringar på rör är det bästa att borra hållen först innan plattan är monterad på väggen. Det senare är väl helt uppenbart.
 
Om det är betong bakom kaklet, är det då okej att slå igång slagfunktionen när man kommit igenom kaklet? Eller finns det nåt annat man ska göra då?
 
Är det betong bakom då du kommit igenom kaklet så är det bara att slå på med borrhammaren!
 
Det är en handdukshängare som är 80 bred, samt en toarulle hållare som ska upp.
 
Det finns bra sätt att fästa saker utan att behöva borra alls med tanke på att inte göra håll i tätskiktet. I andra hand skulle jag borra i fogen mellan plattornaoch då helst ha en träregel bakom våtrumsskivan. Skulle försöka undvika att borra i plattan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.