Nja, snål vet jag inte om du är. Kallar det hellre ekonomisk! För att återgå till ursprungsfrågan, nyttan med medlemskapet i Villaägarna. Man kan även genom dem teckna försäkring som om jag förstått rätt är mycket fördelaktig, (åtminstone vad det gäller premien). Får väl hoppas den är bra även om olyckan är framme eftersom jag själv tecknad genom dem. Inte bara hus utan även bilar.
 
Jag har gratis virusskydd på Glocalnet. Men rabatterna på byggvaruhuset och färghandeln betalar årsavgiften utan problem.
 
Jag har just gått med och det var av tre anledningar:
1) Vad jag kan bedöma har de den bästa villahemförsäkringen på marknaden och den ville jag verkligen ha.
2) Jag tycker att det är bra med en intresseorganisation för villaägarna, som kan lobba i riksdagen.
3) Vi har tidigare bott i en samfällighet som haft väldigt stor nytta av mycket duktiga advokater och rådgivare då vi hamnade i en tvist mellan olika medlemmar - för oss som satt i styrelsen var det toppen att kunna rådgöra med Villaägarna.
 
Lycke skrev:
1) ...Vad jag kan bedöma har de den bästa villahemförsäkringen på marknaden...
Vad är det i deras försäkring som du värdesätter så högt, är det nåt jag missat...?:blushing:
 
Jag är inte medlem och vad jag vet så har jag inte saknat det...

Men jag är inte så mycket för förbund...
 
Hemmakatten
Villaägarna har bra, gratis juridisk rådgivning och en del rabatter på olika varor och tjänster (pga detta är jag medlem). Detta gör troligtvis att de har ett stort antal medlemmar. Vad man skall komma ihåg är att de har en politisk agenda som kanske inte alla ställer sig bakom i alla avseenden.
 
Villaägarna är som motormännen. Enkelspåriga gnällspikar.
 
tallmilan skrev:
Vänta nu är det rabatt på Fredells ?
Var det 20 eller 30 % ?
När du blir medlem så finns det en lista med % per kategori så det varierar mellan 5% och 33% om jag fattat det rättt. Det jag har i huvudet är 5% på velux, 5% kährs, 30% på mycket virke, 30% på Tormek och vissa verktyg men 5% på bosch. Har ingen koll på Festool men säkert ingen rabatt eller max 5%

Ringer du och frågar kan de ge info om det du är intresserad av.

// Mats
 
Villaägarna är som motormännen. Enkelspåriga gnällspikar.
För att inte tala om Hyresgästföreningen, eller, som jag föredrar att kalla dem, Hyresgästföroreningen.
 
Nyfniken skrev:
Villaägarna är som motormännen. Enkelspåriga gnällspikar.
Där har Du helt fel som jag ser det. Såväl Villaägarna som Motormännen är ju intresseorganisationer vars medlemmar slagit sig ihop för att jobba mot förbättringar för sitt särintresse. Självklart blir fokuset då på det som inte fungerar alls eller fungerar dåligt eller missgynnar oss som grupp.

Gnäll är något helt annat än att aktivt jobba för en förändring av det man anser vara fel!

Tror Du att Du kan påverka fastighetsskatten eller bensinskatten som ensam individ? Det tror inte jag, man måste vara många som jobbar tillsammans om det ska gå att förändra sånt som styrs av starka organisationer.
 
Jan-Å skrev:
Gnäll är något helt annat än att aktivt jobba för en förändring av det man anser vara fel!
Man kan faktiskt "aktivt jobba för en förändring av det man anser vara fel" genom att gnälla. Precis som Motormännen, Villaägarna, Hyresgästföreningen (tack Troberg) gör. Jag skulle även till viss del vilja bunta ihop facket med dessa.

Jan-Å skrev:
Tror Du att Du kan påverka fastighetsskatten eller bensinskatten som ensam individ? Det tror inte jag, man måste vara många som jobbar tillsammans om det ska gå att förändra sånt som styrs av starka organisationer.
Jag påstod aldrig att idén med en förening för villaägare är en dum idé.

...starka organisationer? Du menar staten?
 
Micke_vb:
Det där med försäkringar är ju en snårig djungel och vad som passar en är ett uselt val för någon annan.

Jag har haft TryggHansa, If och Folksam i olika omgångar. TIll hus, till båt, till bilar, till personer. Vi har haft avtal genom facket och sedan inte. Vi har haft förmåner genom jobbet och sedan inte. Vi har haft flera försäkringar i samma bolag vilket ger rabatter osv.

Till slut fick jag nog. Vi har försökt samla våra försäkringar och göra en översyn av dem, men stupade halvvägs. Huset är så nybyggt än, så jag drunknar i andra sysslor och orkar inte jämföra alla olycksfallsförsäkringar etc.

Huset däremot ville jag ha en bra villahemförsäkring på och jag hade hört att Villaägarna hade en som var förmånlig vad gäller exempelvis skadeinsekter, inbrott, hussvamp etc. Jag tittade på den jämförelse de själva gjort - SJÄLVKLART talar de i egen sak, det begriper jag med! - där deras försäkring täckte sånt som är viktigt för just vår familj. Deras sammanställning var dessutom trovärdig att döma av hur våra andra försäkringsbolag tagit betalt etc.

Du kan ju åtminstone kolla upp det, om du vill! Sedan kanske du tycker annorlunda, men JAG tror att jag gjort ett bra val.
 
Troberg skrev:
För att inte tala om Hyresgästföreningen, eller, som jag föredrar att kalla dem, Hyresgästföroreningen.
Glöm inte Skattebetalarnas förening!
 
-MH- skrev:
Glöm inte Skattebetalarnas förening!

Deras arbete tycker jag faktiskt har varit positivt, t.ex. deras genomgång av kommunerna för att peka på det oerhörda slöseri med skattepengar som varje år sker. Eller opinionsbildning mot förmögenhetsskatt m.m.
 
myrstack skrev:
När du blir medlem så finns det en lista med % per kategori så det varierar mellan 5% och 33% om jag fattat det rättt. Det jag har i huvudet är 5% på velux, 5% kährs, 30% på mycket virke, 30% på Tormek och vissa verktyg men 5% på bosch. Har ingen koll på Festool men säkert ingen rabatt eller max 5%

Ringer du och frågar kan de ge info om det du är intresserad av.

// Mats
Splendid, - tack !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.