Jag byggde nya slagportar till stallet i höstas. Dock bara 1,6 meter bred och cirka 2 meter hög. Platsbyggde karmen och gjorde portarna av trä. Har tänkt sätta in ett beslag som man brukar ha i stalldörrar, det är som en stor nyckel på utsidan.
Förstår inte hur man bifogar bilder här...
 
Snyggt, är de isolerade?

Jula har faktiskt en sådan nyckel som inte blir så dyr. Den är allt annat än antik men för en nybyggd port så kan den se tillräckligt bra ut tror jag. Är inne på en sådan men har fastnat på hur jag ska lösa det med lås. Ska ju förvara dyrgripar där inne.
 
cederbusch skrev:
Nej inte ingen -sof eller -ism som ligger bakom det hela, bara en önskan om hållbart byggande, boende och konsumerande. Dvs naturliga material så närproducerade som möjligt.

Jag hade tänkt mig linull eller hampa som isolering, beroende på vad jag hittar och till vilket pris. De finns i skivor så det är ingen fara att de säckar ihop. Och det är just pga deras hygroskopiska förmåga som jag undrar om plasten är nödvändig. Man har ju isolerat dörrar i alla tider men vart köpte man plasten förr? :)

Pratar vi en vecka ledig tid eller hann du lönearbeta emellan? Vad är det du har du fräst? Jag har inte sett några instruktioner på dörrar som kräver fräsning, bortsett från ev nyckelhål.
Om du isolerar på detta vis kan du skita i plasten.

Lönearbeta hade jag hunnit med under torktiden. Jag är pappa ledig så det är som att jobba fast tyngre. Men som jag sa tidigare så var det en massa kaffe och öl pauser så det hade gått fortare. (Kanske räknas in eftersom det är nödväntigt och motivationsgivande)

Fräsa behöver man inte men spårad plywood är dyr så jag fräste egna spår på och runt skivan, Panel var inte heller något alternativ. Fräste ut fals på dörrar och karm samt till gångjärn och lås.
 
cederbusch skrev:
Snyggt, är de isolerade?

Jula har faktiskt en sådan nyckel som inte blir så dyr. Den är allt annat än antik men för en nybyggd port så kan den se tillräckligt bra ut tror jag. Är inne på en sådan men har fastnat på hur jag ska lösa det med lås. Ska ju förvara dyrgripar där inne.
Köp inte låset från jula. :( Köpte ett men ersatte det direkt med ASSA kista
Skit dålig kvalite. AD-lås heter det va? De har oxå en garageregel som är skit om man nu tänkte ha en sån. Slängde den oxå och köpte en från Habo som var billigare tom.
 
Jag ska isolera dörrarna :) måste limma plywood på baksidan så jag får vänta till värmen kommer igen så jag kan plocka ner dörrarna. Det är AD-lås jag menar men det jag har på den andra stalldörren kommer inte från Jula, och det var dyrare... Har faktiskt funkat väldigt bra.
 
Såhär ser insidan ut. Ska bygga klart karmen, isolera dörren med frigolit, limma fast en tunn plywoodskiva (om det går) och sätta en regel upptill på den högra dörren.

Fick sätta fler reglar för gångjärnens skull, fräste sedan hål för att muttrarna inte skulle sticka ut..... I efterhand tror jag det blev en fördel med de extra reglarna då portarna blev ännu stabilare och de har fortfarande inte slagit sig.

By the way, jag är också pappaledig. Hur fasen lyckas du bygga dörrar när du tar hand om ungen? Jag kan knappt sitta en stund framför datorn (förutom när han sover, som han gör nu...) :)
 
  • DSC_0200.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vad är det för dimension på dina reglar i portarna? Är dom vändlimmade?
Varför skulle det inte gå att sätta plywood på insidan?

Jag bygger inget annat än lego när jag är pappaledig men så fort mamma kommer hem springer jag upp på övervåningen (oinred) som fungerar som verkstad tills mitt garage står klart.
 
Jag gjorde en testram till mina dörrar nu. Det blir yttermått 250*171
Ramen är i 45*95. Kommer nog läggas en 45a till. Gångjärnen är såpass bastanta så tyngden är inget problem.

Men har 2 frågot.

Vad fasten ska man täcka utsidan med? måttet är ju inte det bästa.
Vilken isolering? Glasfiberull som är lite mer packat så det inte säckar?
 
Det finns färdiga spårade plywoodskivor som är till för ändamålet, kan det vara något? Ytterdörrar brukar väl isoleras med frigolit? Det hade jag tänkt isolera mina portar med.
 
Då är frågan. Vad tjänar man på att använda frigolit?

Och vilka ställen säljer spårade plywoodskivor? (för vettig peng)
 
Råspont som sedan slabbas på med falu rödfärg svart, så ska jag göra iaf. Isolerar med linull.

Cellplasten är nog som sagt vanligast och inte så dyr. Varför undrar du vad du tjänar på det? Om den nu ens är dyrare med de mängder du ska ha så slipper du iaf fundera på om den ska säcka ihop och det blir lätt att montera. Själv vill jag ha så lite plast i mitt hus som möjligt så det blir alltså lin.
 
540:- st för de skivorna. Betalar 180kr st här för vanliga. så blir nog vanliga som jag ev fräser spår i. Får se lite.

Ok. men då vet ja om frigoliten.
 
MathiasS skrev:
.....

Det kanske tillochmed går att bygga en dörr med vanliga plåtreglar, det vore ju rätt smidigt faktiskt.
Tråden innehåller enda spåret jag kan hitta av denna idén - därav väckning av gammal tråd.

För att få till så lätta portar som möjligt, ca 1.8m x 3.3m med 0.6mm plåt på utsidan - hade man inte kunnat få till ramen till slagportarna i vanlig 45x45 plåtregel/plåtskena sammannitad för att få en fyrkantsprofil?
http://www.byggmax.com/sv-se/byggvaror/virke/stalreglar/stalskena-p20814
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.