Räcka skulle det nog allt göra men troligtvis skulle du få med dig en hel del av väggen den dagen du vill ta ner hyllan.
 
Guzzi skrev:
Räcka skulle det nog allt göra men troligtvis skulle du få med dig en hel del av väggen den dagen du vill ta ner hyllan.
Okej jag tvivlar på att limytan skulle räcka... Sen är det som du säger, då blir väggen med ner sen...
 
Jo, jag tänker inte tjafsa om det egentligen men du underskattar utvecklingen som varit på limmer. Sätter du den med PL400 eller liknande så lär du få med dig väggen i bagaget när du flyttar :)
 
Oavsett om Tokv41 vill limma eller ej så är det ju faktiskt så att den totala styckan på limfogen inte blir starkare än de limmade materialen. Är väggen exempelvis tapetserad lär det inte sitta speciellt bra, det samma skulle jag säga gäller en bredspacklad vägg.
 
Absolut.
 
Det var det jag menade då jag skrev att jag inte ville bredspackla om hela väggen. Att limmet i sig håller fast hyllplanen tror jag också men jag tror dock inte lim räcker eftersom trycket på hyllorna endast kommer upptas av 22 mm limfog på tapet/spackel och jag tror man riskerar att tapet/spacklet lossnar och följer med hyllan ner.. Därför är nog skruv eller liknande ett bättre alt. Jag tvivlar verkligen inte på limmets styrka, det vet jag kan vara grymt starkt i rätt läge men då bör underlaget vara solidare...
 
Skråskruvning/pocket holes rakt in i väggen?
Med Molly, metallexpander eller vad den korrekta benämningen av dem är.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.