Hej!

Jag har snickrat en hylla, rätt likt en bild jag såg i en tidning (se inklistrad bild).

Den är byggt i 21 mm tjock MDF och är ca 16 cm djup. Det känns som om en skruv in i MDF-skivan från sidan inte sitter så bra...

Någon som har några idéer om hur jag kan hänga upp denna på väggen utan att använda några synliga konsoler?

Mvh,
Andreas
 
  • hylla2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns speciella beslag för dold infästning av hyllplan, men de brukar kräva en något tjockare skiva. Tror min på de jag brukar använda är 24 mm. Hålplatta med justerbar stång (ca 100mm) mitt på.

När man bygger hyllor är det bra att ta med upphängningen redan i tillverkningen. Jag skulle ha gjort upphängningen med några tvärgående upphängnings- "reglar" i bakkant i samma material som hyllan. Nu när den redan är tillverkad tycker jag att du ska testa nyckelhålsbeslag, men använd längre skruv än de som kommer med i paketet. Och förborra i mdf.en annars spricker den obönhörligen.

Lycka till!

/micke
 
  • Gilla
Lars Rundberg
  • Laddar…
Sån vanlig nyckelhålsbricka (inte ikea) med nyckelhål samt två borrhål bredvid kanske? Krävs ju att man fräser in alternativt borrar där skruven ska vara iofs.

För att säkra att det "håller" kan kan dra in långa hållskruvar i brickan.

Möjligen att man kunde borra ett hål in i hyllan sen borrar man bedvid med en fräsborr (dock av mindre storlek än länkade) så man får ett nyckelhål. Sen är det bara att dra in en skruv i väggen med platt skalle och lagomt utstick. Har ingen aning om detta håller men det borde ju vara lätt att testa på en spillbit.
 
Du kan relativt enkelt fälla in nyckelhålsbeslagen med en borr i rätt dimension. Du borrar två hål till något mer än beslagets djup och renser melllan dem med en vasst (!) stämjärn. Lite meckigt i mdf, men det funkar. Sedan måsta du borra ur ytterliggare med en mindra borr för att skruven i beslaget ska få plats att röra sig.

Om det är knepigt att fälla in nyckelhålsbeslag kan du testa lösa lister på väggen. Då får du leva med en synlig skruv i överkant av de hylldelar som blir bärande. Du skrvuar alltså listerna direkt på väggen (efter noggrann mätning) och förborrar hyllan. Häng på hyllan - dra i skruven - voilà! Inte den snyggaste lösningen men den funkar.
 
Hej, och tack för alla svar!

Väggen är av tegel, så inga problem där. Min tanke var nyckelhålsbrickor, jag har till och med tillverkat 2 st, ca 100 mm långa och 18 mm breda. Men vad jag lärde mig när jag gjorde hyllan var att MDF är rätt klent när man skruvar "på bredden". Om jag inte förborrade med ett väldigt stort borr så sprack det, och efter att ha förborrat med tillräckligt brett borr så hände det på två ställen att skruvarna drogs ut ur sina hål när jag flyttade hyllan.

(Jag har så klart limmat också, men MDF:en går bara av 1 mm efter limmet istället. Nu har jag förstärk genom att efter att jag skruvat ihop den även borrat och slagit in lim och två plugg i varje hörn.)

Så men nyckelhålsbrickorna är jag rädd att hyllan ska spricka alternativt att skruvarna som jag sätter fast nyckelhålsbrickorna i hyllan ska dras ut när jag hängt upp den. Kanske finns det skruvar som är extra breda i gängorna så att de greppar bättre?

Theofils 32014 (se bild) är ju också intressanta, sätta 4-6 sådana i lämpliga vertikala delar, och sedan bara borra djupa hål i hyllan. Och hoppas att den håller efter att 12 mm av 21 borrats ut...

Mvh,
Andreas
 
  • 60350925_R1.gif
Fyll hålen med PU-lim så sitter skruvarna som berget!

Men annars håller jag med dig MDF är inget bra material att skruva i, slirar man än så lite på skruven så sitter den inget alls sen.
 
Frågan är hur mycket MDF:en suger åt sig limmet, hur djupt det härdar MDF:en. Blir det bara lim precis i gängorna kommer jag bara att dra ut en kon av MDF ju... Jag förstärkte hålen som jag satte skruvarna i med trälim när jag monterade hyllan, men de höll ändå inte jättebra märkte jag.

Skruvarna på bilden ovan (Theofils) kommer ju inte heller att fungera. Jag tänkte att jag kunde kombinera dem med nyckelhålsbrickor (tyngden på de långa stavarna från theofil och "momentet", så att den inte välter ut, med nyckelhålsbrikorna). Men det går ju inte kom jag på, nyckelhålsbrickorna kräver ju att man hänger på hyllan ovanifrån, och "stavarna" att jag skjuter in hyllan i sidled... Ibland är man inte så smart. :)

Jag ska experimentera lite med skruvar, nyckelbrickor och lim i skruvhålen, så får jag väll se vilken hållfasthet jag kan uppnå med några testbitar...

Mvh,
Andreas
 
Andreas Lundgren skrev:
Frågan är hur mycket MDF:en suger åt sig limmet, hur djupt det härdar MDF:en. Blir det bara lim precis i gängorna kommer jag bara att dra ut en kon av MDF ju... Jag förstärkte hålen som jag satte skruvarna i med trälim när jag monterade hyllan, men de höll ändå inte jättebra märkte jag.

Skruvarna på bilden ovan (Theofils) kommer ju inte heller att fungera. Jag tänkte att jag kunde kombinera dem med nyckelhålsbrickor (tyngden på de långa stavarna från theofil och "momentet", så att den inte välter ut, med nyckelhålsbrikorna). Men det går ju inte kom jag på, nyckelhålsbrickorna kräver ju att man hänger på hyllan ovanifrån, och "stavarna" att jag skjuter in hyllan i sidled... Ibland är man inte så smart. :)

Jag ska experimentera lite med skruvar, nyckelbrickor och lim i skruvhålen, så får jag väll se vilken hållfasthet jag kan uppnå med några testbitar...

Mvh,
Andreas
MDF är starkt åt ett håll (vinkelrätt mot lagerna) och svagt åt ett (det håll som splittrar lagerna). Du har ett par sätt att få en god styrka:

1. Sätt i något vinkelrätt mot papperslagerna, och fäst något parallelt med lagren i detta. Typiskt exempel är IKEAs runda fästen som många IKEA hyllor skruvas ihop med.
2. Fäst något vinkelrätt mot tillräckligt många lager utan att ta sönder dessa. En skruv med vass och bred gänga, limmad med ett lim som flyter ut (så det når hela skruvens gängbredd och gängdjup in i lagerna) fungerar. Lättflytande men lite fyllande lim är vad du letar efter.
3. Limma i en träbit som plugg, och skruva i träbiten. Den fäster inte svagare i MDFen än i vanligt trä, men håller inte bättre än MDFen mot krafter i MDFens svaga riktning (brytande eller tryckande på ett sätt som splittrar lagerna). Måste alltså sättas i vertikala delar för att hålla (tillräckligt mycket MDF material över och under).

Så som hyllan är konstruerad, det vill säga du vill fästa något som går mellan lagerna, är 1an ditt starkaste alternativ, men det osynliga kravet gär trean till vinnare. Detta är samma princip som nyckelhålsfästet som diskuterats, men istället för att lita på en skruv som håller fästet utnyttjas en länge bit limmat trä.

--- Mats ---
 
Trälim och PU-lim är _INTE_ samma sak. Möbler limmade med trälim har jag som faller isär var och varannan dag. Sen de väl blivit limmade med PU-lim så är det en gång för alla :D

Man får dock passa sig det är svårt att få bort då det inte är vatten eller t-röds-lösligt.
 
v-g skrev:
Trälim och PU-lim är _INTE_ samma sak. Möbler limmade med trälim har jag som faller isär var och varannan dag. Sen de väl blivit limmade med PU-lim så är det en gång för alla :D

Man får dock passa sig det är svårt att få bort då det inte är vatten eller t-röds-lösligt.
Det är inte samma sak. Men efter ett inläg från snickaboden (Kent), har jag använt vitt trälim, och det är bland det bästa man kan använda, och hållbart.

Om dina möbler faller isär, så är det du kallar för trälim, inte det vanliga vita trälimmet, med mindre de är nedsänkta i vatten.

--- Mats ---
 
Ja, eller så är det inte perfekt passform. Vitt trälim fyller som bekant inte speciellt bra och måste dessutom pressas ihop rätt bra direkt efter att man sammanfogat ytorna.
 
Möblerna faller inte isär men väga på stolen, barnens docksäng, gunghäst mm. Det är just att det "rekat" lite innan man limmar samt är aningens gammalt lim som förstör det nya limmets chans. Sen hittade jag PU-limmet :D

Limmar man en spånskiva i sidan på en annan och ska ha isär så sitter säkert 2 cm kvar av skivan, så går det när man bygger lite överrejäla baslådor. :rolleyes:

Antar att svällegenskapen är det som gör att det biter så in i... samt att det aktiveras av materialets fukt och dessutom fäster på fler material än vanligt vitlim.

PU-limmet tål även vatten tills materialet lösts upp. :)

Däremot har det en grym nackdel, det kletar ner nåt fruktansvärt, samt svårdoserat :(

Pressa måste man göra med båda limsorterna.
 
v-g skrev:
Möblerna faller inte isär men väga på stolen, barnens docksäng, gunghäst mm. Det är just att det "rekat" lite innan man limmar samt är aningens gammalt lim som förstör det nya limmets chans. Sen hittade jag PU-limmet :D

Limmar man en spånskiva i sidan på en annan och ska ha isär så sitter säkert 2 cm kvar av skivan, så går det när man bygger lite överrejäla baslådor. :rolleyes:

Antar att svällegenskapen är det som gör att det biter så in i... samt att det aktiveras av materialets fukt och dessutom fäster på fler material än vanligt vitlim.

PU-limmet tål även vatten tills materialet lösts upp. :)

Däremot har det en grym nackdel, det kletar ner nåt fruktansvärt, samt svårdoserat :(

Pressa måste man göra med båda limsorterna.
Förstår jag det rätt om jag tolkar det som att du säger att när du pratar om att vilim inte håller, pratar du om att använda vitlim på redan limmade gamla saker där gammla limningar släppt?

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.