Hej!

Är på väg att sälja lägenheten och har nu behov att byta ut 10-15 plattor enkla vita 15x15cm ev upp till 20 plattor i vårat badrum.

Tror ni det är något man kan anlita någon för och isåfall vad kan priset bli för ett sådant arbete? Sen vart ska man vända sig, en vanlig firma som säljer kakel eller?

Tack på förhand.
 
Redigerat:
Det är oftast helt omöjligt att byta ut plattor utan att skada tätskiktet! Vad har du för tätskikt under? Varför måste du byta ut plattor?
 
Inte den blekaste, badrummet stamrustades 1998. Då var det väl inte lika hårda krav som nu? Så ingen aning faktiskt.
Det är galet många hål i dom plattor jag vill byta, det ser ut som att någon stått med ett automatvapen och skjutit hål ungefär. Förra ägarna hade tusen saker på väggen inne i badrummet vilket resulterade i mängder av hål. Dessa vill jag få bort då dom i dagsläget ger ett sunkigt intryck.
 
Ingen seriös hantverkare tar på sig att byta ut plattor, man punkterar tätskikt etc. Du får nog fylla upp med silikon så gott det går. Skulle någon ta sig an ett sådant jobb så får du nog räkna med 1000:- per platta.
 
Häng upp lite saker som täcker hålen.
 
Finns det inte någon form av folie/film i den storleken som man kan fästa upp, har för mig att jag sett det någonstans minns dock inte vart...
 
Pratade med min en kompis om att byta kakelplattor i badrum, han är fastighetsskötare och det var tydligen vanligt i deras lägenheter att man bara byte ut skadade plattor, de rollade helt enkelt ditt lite nytt tätskikt innan de satte upp plattorna igen, ja inte han utan hantverkarna.

Jag blev förvånad för det trodde jag inte man fick, någon som hört något liknande?
 
Jävligt trist att sälja en bostadsrätt där man vet om att det är fuskat med tätskiktet i badrummet.
 
Gladh skrev:
Pratade med min en kompis om att byta kakelplattor i badrum, han är fastighetsskötare och det var tydligen vanligt i deras lägenheter att man bara byte ut skadade plattor, de rollade helt enkelt ditt lite nytt tätskikt innan de satte upp plattorna igen, ja inte han utan hantverkarna.

Jag blev förvånad för det trodde jag inte man fick, någon som hört något liknande?
Ja får och får, det är ju ännu inte lagstiftat att hur man ska bygga ett badrum. Då jag själv är i fastighetsbranschen så vet jag om att diverse fusklagningar utförs av fastighetsskötare. Jag själv tycker att det är för mycket jobb med att byta ut skadade plattor, därför får våra hyresgäster leva med lite skavanker.

Edit: Såg nu att du skrev "hantverkarna", har svårt att tro att en hyresvärd skulle anlita en hantverkare för sådana reparationer.
 
Har nu läst på diverse sidor om flertal personer som bytt, sålänge ytskiktet är intakt eller att man lappar över det gamla med nytt så ska det inte vara några problem?

Att hänga upp saker över är tyvärr uteslutet då det rör sig om så många hål på olika ställen =/

Men ska nog göra ett försök att fixa det där på egen hand om ingen vill ta på sig jobbet.
 
Hej jag ser ju att du inte bor inom mitt län så jag kan opartiskt svara att denna operation rent försäkringsmässigt ej bör genomföras.

Jag jobbar för ett stort försäkringsbolag som är uppdelat så jag har endast hand om våra lokala kunder så jag kan svara hur det hade sett ut vid en eventuell vattenskada. Oavsett hur försiktigt du gör det eller om du rollar dit nytt tätskikt så har du påverkat homogenititen i tätskiktet. Kan man på något sätt visa att du bytt kakelplattor så har du därmed tyvärr inte ett godkänt tätskikt och rent försäkringsmässigt står du(framtida köparen) utan skydd.

Den hantverkare som tar på sig jobbet utan att riva hela väggen och återställa med nytt tätskikt skulle inte jag vilja anlita och jobbet kommer vilket som inte uppfylla standarden för att försäkringen skall kunna gälla.

Det finns många som gjort detta och visst finns det oseriösa hantverkare eller fastighetsskötare etc som utför arbetet för att fixa upp saker. Precis som det finns fusk i nyrenoverade badrum - det är svårt att komma ifrån men fortfarande inte rätt.

MVH Lorant Stenberg
 
Intressant med en försäkringsman på forumet! Fler sådana är välkommna då vi har en hel del försäkringsfrågor som ivrigt diskuteras.

När ni kollar på ett badrum där någon yrkar på ersättning, hur kollar ni så att man ej bytt ut enstaka plattor?
 
Grillen skrev:
Har nu läst på diverse sidor om flertal personer som bytt, sålänge ytskiktet är intakt eller att man lappar över det gamla med nytt så ska det inte vara några problem?

Att hänga upp saker över är tyvärr uteslutet då det rör sig om så många hål på olika ställen =/

Men ska nog göra ett försök att fixa det där på egen hand om ingen vill ta på sig jobbet.
Du får nog anlita en "allservice firma", men räkna med att ändå kan bli dyrt!
 
Ett väldigt surrande om tätskikt/ytskikt här...

Nu handlar det ju om ett flerfamiljshus och inte om en trävilla.
Huset kan alltså mycket väl vara rejält byggt i armerad betong.

Då är det väl bara att byta kakelplattorna?
Inget organiskt material som kan ruttna eller mögla.
Tät betongstomme som tar hand om ev läckage bakom keramiken.

Eller?

Måste man vara så himla paranoid bara för att det inte funkar med kakel/klinker i ett trähus?

//KoW
 
kinglolle skrev:
Hej jag ser ju att du inte bor inom mitt län så jag kan opartiskt svara att denna operation rent försäkringsmässigt ej bör genomföras.

Jag jobbar för ett stort försäkringsbolag som är uppdelat så jag har endast hand om våra lokala kunder så jag kan svara hur det hade sett ut vid en eventuell vattenskada. Oavsett hur försiktigt du gör det eller om du rollar dit nytt tätskikt så har du påverkat homogenititen i tätskiktet. Kan man på något sätt visa att du bytt kakelplattor så har du därmed tyvärr inte ett godkänt tätskikt och rent försäkringsmässigt står du(framtida köparen) utan skydd.

Den hantverkare som tar på sig jobbet utan att riva hela väggen och återställa med nytt tätskikt skulle inte jag vilja anlita och jobbet kommer vilket som inte uppfylla standarden för att försäkringen skall kunna gälla.

Det finns många som gjort detta och visst finns det oseriösa hantverkare eller fastighetsskötare etc som utför arbetet för att fixa upp saker. Precis som det finns fusk i nyrenoverade badrum - det är svårt att komma ifrån men fortfarande inte rätt.

MVH Lorant Stenberg
Jag förutsätter att du menar att försäkringen inte gäller om skadan beror på den otillåtna lagningen, eller? Om det uppstår en skada på grund av tätskiktet på ett annat ställe i badrummet, t.ex. i golvet, så borde det väl inte spela någon roll om en dålig lagning är gjord 3 meter därifrån?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.