Jag tänkte först på en gammal branddörr går att hitta på tex blocket för en billig peng som du får kapa på höjden dom har tre gångjärn.
Det bör hålla för dom ex antal hundra kg som det blir.

Sen tänkte jag att det blir en onödig extra vikt med själva dörren.

Så det blir nog till att svetsa en karm och ram med vanliga kraftiga gångjärn säg 4 st . Det bör nog hålla så hade jag i alla fall gjort.

Mvh Pär H
 
Hej Fredrik.engdahl det var ett klart häftigt system..

Pär h jag vet inte hur man skall gömma vanliga gångjärn, jag har sett flera här på nätet som gjort med gångjärn det håller nog helt klart.. det finns svetsgångjärn om man vill få fast dom i en större bit som kan vara lättare o sätta fast...

Dörren skall ju vara gömd så gångjärn får inte synas.. därför tror jag på en ram som svetsas och som gångjärn ett lager en bit in på ramen uppe o nere.
När man öppnar dörren så svänger ena sidan ut och den andra in.
nått såpnt här skulle man nog kunna använda
http://www.biltema.se/Archive\Product_images\72\Large\72-703_l.jpg
eller nåt sånt här
http://www.biltema.se/Archive/ProductCat/bil/Hjullagersatser.jpg
 
Är skjutdörr inte ett alternativ? Finns ju rätt många alternativ på skenor här.
Har tidigare gjort en del dolda dörrar(jobbar med dörrar) dolda bakom speglar med ellåsningar osv..problemet är alltid vikten på dekoren och i detta fallet är det ju en bokhylla. att finna gångjärn som klarar hög vikt är inga problem, problemet blir att vikten hamnar vid sidan av gångjärnet och då kommer den med säkerhet hänga ner sig.
Mvh
Fredrik
 
Den sista länken ser låvande ut.. Sätter man pivå punkterna en bit in i mot mitten på bokhyllan så att den snurrar på ett lager uppe och ett nere och fasar av sidorna så bakre delen av högra långsidan är ca 1mm och främre delen av vänstra sidan är lika dan. Sen fär man fasa respektive intilligande hyllor oxå!
 
Jo jag tror det blir nått i den stilen, det är nog enklast att få till en sån lösning.
Man får helt osynliga gångjärn så. Men jag är inte helt nöjd med den lösningen.

Jag måste bestämma mig.. väggen där det hela skall vara kommer nog upp innom 3 veckor. sen kan det vara försent att hitta på en annan lösning.
 
jag har sett ett system som är till köksskåp som öppnas uppåt men som kan funka till din dörr , ska försöka att förklara för dig ..


det du behöver är

en stång som kommer att sitta på väggen (med distans så den kommer ut lite från väggen ) som är lika hög som dörren

en stång till dörren som sitter fast på ramen till dörren (lika hög som dörren )
en ram till dörren

2 eller 3 st J formade stag som sitter fast på stången på väggen och stången på dörren . på dörren måste dom nog också vara ledade för bästa resultat .
stagen bör vara svetsade på stängerna .

har försökt hitta en bild på nätet men har ej lyckas .
dörren öppnas utåt

hoppas du förstår och inte skrattar för mycket ;):D
en enkelt paint ritning kommer här
 
  • ggj.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ja just då åker hela dörren ut...
humm...... ev. om man svetsar ihop j-na med nått kryssstag för att
få stadga och så att det klarar några hundra bok-kilon.

Ja nått att fundera på..
 
hmm, bra idé. Smartast kanske isåfall är att fästa allt som bussdörrar sitter upphängda, dvs ett par st "J" formade bågar som sitter svetsade på ett lodrätt rör som är lagrat i ovan/nedan? borde vara lättare att få fast uppe/nere än försöka fästa "j" bågarna i en vägg... Om du har plats förståss...
edit: öhh... ja jag vet inte vad jag tänkte, du Fredrik har ju beskrivit exakt samma sak!!
 
Redigerat:
ja visst ja... det är ju en bussdörr som beskrivs... ja då är det bara o köpa en biljett och åka på studiebesök...
 
som sagt har jag sett det i ett kök för ett tag sen ,tyvärr så hittar jag ingen bild . Men att det finns på bussarna tänkte jag inte på ,har inte åkt buss på länge
 
glöm inte att lägga ut bilder om du ska bygga dörren
 
Nejdå det kommer en bild när det är klart...
Men det kan ta ett tag tills dess. Jag plannerar att bygga väggen där den skall vara, kanske nu under veckan. men sen så är det en hel del kvar innan dörren kan göras klar. Min fru vill att jag skall bygga ordning barnens rum först innan jag får leka.. :) Men nu vet jag lite vad jag måste ta höjd för för att kuna göra dörren.

Jag vill minnas att det är ett stag till på bussarna så att dörren hålls på båda sidorna så den svänger ut bra. Jag måste nog åka på studie resa eller goggla på bussdörr.
 
... google images is 'da sh*t'
edit : bilden följde inte med
 
  • doorhinge.jpg
Redigerat:
Ja just... Lite rostig :) udrar hur länge den håller ihop??
Har du bilder på resten också? Om jag inte mins fel så är det två armar
en som dörren hänger i "gångjärnet" och en arm som håller andra sidan så hela dörren svänger ut parralellt med dörröppningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.