Ok nu har jag varit i kontakt med DHL IGEN! de hävdar atttproblemet beror på "inkörningsproblem" av deras nya terminal i Rosersberg. Då tänkte jag att man kanske kunde få lite fart på leveransen om jag reklammerar transporten. Nej det går inte, de accepterar inte en reklammation förrän godset varit försunnet i 30 dagar.

Och som sagt det går inte att få någon kontakt med deras aviseringsavdelning.

Så kontentan är att vi som bor i Stockholm kan inte räkna med några leveranser från Rinkabyrör eller andra företag som nyttjar DHL, ialla fall inte närmaste månaden.

Och om vi då tar Rinkabyrör, så VET de att transporterna inte fungerar (det har de bekräftat till mig) men de vägrar skicka med annat tranportmedel än DHL som slutar i ett svart hål häruppe.
 
Kanske läge för att ändra tillbaka rubriken till "Varning för Rinkabyrör och DHL"?
 
Som leverantör skriver man väl oftast avtal med en (1) speditör för en viss typ av varor? Rinkaby Rör har två avtal - ett med Posten och ett med DHL. Nu vet jag så klart inte hur deras avtal ser ut, men jag skulle bli förvånad om det inte ansågs som avtalsbrott från Rinkaby Rörs sida om de väljer att anlita en annan leverantör än DHL.

Fortfarande vet vi inte vad som står på orderbekräftelsen gällande leveransvillkor.
 
MathiasS skrev:
Men säg så här då....eftersom dom flesta (alla utom TS) är väldigt nöjda med Rinkaby så betyder ju det att transporttjänsten fungerar TROTS att det är DHL som hanterar detta. Dvs, TS har råkat ut för något rätt ovanligt (igen, trots att det är DHL vi pratar om). I det perspektivet, oavsett ansvarsfrågan för frakten känns det rätt magstarkt att varna på detta sätt efter vad vi kan förmoda EN dålig leverans - speciellt som det är en moderator på forumet som utfärdar varningen.

Kom igen när det gått åt skogen 5- 10 gånger.
Hade du läst första inlägget ordentligt hade du sett att hempularen skrev
"Tyvärr innebär detta att jag har svårt att handla av Rinkaby rör. Hade samma problem sist jag handlade av dem och har därefter handlat hos Sigro.se just av detta skälet. Nu hade jag tyvärr glömt bort att leveranserna inte fungerar och Sigros radiatorer var inget alternativ, fel avstånd från vägg till anslutning."

Minst två ggr alltså.

Så vi moderatorer får inte starta trådar om saker vi är missnöjda med utan vi ska "bara" moderera?
Jag har aldrig sett så många rapporter på ett inlägg tidigare, och samtliga kräver att rubriken ska bytas ut. Annars verkar ni inte bry er ett smack om vad det står i rubriken.
 
Redigerat:
Mikael_L
"Varning för DHL och Rinkabyrör" är kanske inte helt dumt, DHL får ta största smällen av varningen.

Jag tycker det är lite tokigt att lasta ett företag för de transporter som står utom dess kontroll.
Ja inte helt iofs, då dom förvisso kan byta transportföretag.

Jag antar att det tar bättre skruv hos DHL om Rinkayrör klagar och överväger byte av transportör än att Hempularen (försöker) ringer och klagar. :)
 
Rinkaby har varit väl medvetna om problemen med DHL, jag själv hade en liknande dispyt med dem om DHL för ca 18 månader sedan (fantastikt nog hade jag glömt den, har undvikit dem sedan dess).

Skillnaden mellan då och idag är att då erkände de inte att de hade problem med transporterna, idag erkänner de att det inte fungerar, men de gör inget för att lösa situationen.

Jag har haft liknande problem med andra internethandlare som kör med DHL under tiden, de har dock inte stört min tidplan lika dramatiskt.

Så detta är absolut inte en engångsförseelse, transporter med DHL fungerar inte. Nu misstänker jag att detta är ett Stockholmsfenomen, kan mycket väl fungera bättre vid andra terminaler.

Ganska intressant är att kontaktar man deras kundtjänst på chatten så får man kontakt på typ 5 sekunder. Men de bara hänvisar till att man får vänta på att aviseringen ringer upp. De har lika svårt att komma fram till aviseringen som alla andra.
 
DHL är klåpare. Det här är inte första gången de tappar bort saker och det lär inte vara den sista.

Innan jag berättar vad som hände mig, ett tips: Ring alltid er leverantör direkt. DHL skiter i oss som väntar på saker, för vi har ingen relation till dem. Det är leverantören som köper DHLs tjänster och som kan ställa krav på dem.


Jag beställde den 31/12 ett par duschdörrar från bygghemma.se. Dessa lämnades, enligt bygghemma.se till DHL den 8/1. På morgonen den 11/1 visar DHLs tracking info att de finns i stockholm varpå jag ringer dem och undrar om de kan köra ut dem samma dag då jag ändå skulle vara hemma den dagen. Men det gick inte. Däremot skulle de komma dagen därpå, vilket väl var OK.

Förmiddagen går och ingen dyker upp så vid 13-tiden ringer jag DHL. Efter att jag gett dem mitt trackingnr så förklarar killen helt lungt att godset är borta. Jag undrar hur i hela friden de kan tappa bort en försändelse över natten när den uppenbarligen fanns där dagen innan. Då svarar han att de ska öppna en ny terminal NÄSTA(!!!) vecka och att de antagligen hamnat där. Hur sjutton kan de köra dit gods innan den är öppen undrar jag då och det kunde han inte svara på.

Nu börjar jag surna till lite, så jag förklarar att jag vill ha sökning på godset och att det ska levereras ut så fort som möjligt. Då säger killen bara "Det går inte, men vi hittar dem nog om en vecka eller så." Då rann min bägare över så jag slängde på luren och ringde bygghemma istället. De var ju iaf trevliga och lovade kontakta DHL åt mig.

Jag ringer DHL ett par gånger under veckan och undrar om de hittat mina dörrar utan framgång. Sedan, helt plötsligt, så ringer det en snubbe från DHL på eftermiddagen den 16/1 och vill köra ut mina dörrar - NU! Eftersom jag inte var hemma då och inte kunde vara hemma och ta emot dem under efterföljande vecka bokade jag utleverans till måndagen den 25/1.

Den 25/1 sitter jag återigen hemma och väntar på DHL. Dröm om min förvåning när ingen dyker upp. Vid 13-tiden ringer jag DHL och undrar hur sena de tänker bli. Då får jag veta att mitt gods återigen är BORTA! Men hur i h-vete lyckas man med det!?

Tjejen på DHL var ungefär lika hjälpsam som en burk daggmask, så det blev ytterligare ett samtal till bygghemma. De tyckte att situationen var helt oacceptabel och ordnade genast så att ett nytt dörrpar skickades till mig medans DHL letade efter det första paret.

Den här gången höll jag stenkoll på när kollit dök upp i stockholm och 10 minuter efter att det registrerats ringde jag till DHL. Jag förklarade för killen att jag ville ha kollit utkört samma dag och att jag skulle vara hemma under förmiddagen för att ta emot det. När han började dra sin harang om att "det går inte för det måste aviseras" förklarade jag kort att eftersom de inte är kapabla att hålla ordning på saker och två gånger lyckats tappa bort samma kolli, så skulle de antingen leverera samma dag eller så skulle jag prata med hans chef. Helt plötsligt gick det att få dörrarna utkörda samma dag.

Tyvärr verkar det ju helt kört att få ut något skadestånd från DHL för mina omkostnader för detta, men jag ska nog ändå ta och skicka dem en faktura för min arbetstid som de slösat bort - de bemödade sig ju inte ens att ringa och tala om att de inte skulle dyka upp!

Jag har även varit med om att DHL levererat underlag till en upphandling två dagar senare än beställt, vilket ledde till en missad affär på ett par miljoner.

Min slutsats: vill man att saker ska komma fram, använd inte DHL.
 
Sagt av en polare som har jobbat på DHL.
Drop it Hide it Loose it:)
 
morsan skrev:
Hade du läst första inlägget ordentligt hade du sett att hempularen skrev
"Tyvärr innebär detta att jag har svårt att handla av Rinkaby rör. Hade samma problem sist jag handlade av dem och har därefter handlat hos Sigro.se just av detta skälet. Nu hade jag tyvärr glömt bort att leveranserna inte fungerar och Sigros radiatorer var inget alternativ, fel avstånd från vägg till anslutning."

Minst två ggr alltså.

Så vi moderatorer får inte starta trådar om saker vi är missnöjda med utan vi ska "bara" moderera?
Jag har aldrig sett så många rapporter på ett inlägg tidigare, och samtliga kräver att rubriken ska bytas ut. Annars verkar ni inte bry er ett smack om vad det står i rubriken.
Jadu morsan, du kände återigen att du behövde hugga lite på mina inlägg.

2 gånger är sist jag kollade färre än 5. Jag har handlat där 10 gånger och det har funkat perfekt.

Som moderator har du ett helt annat ansvar än alla andra att uppträda korrekt på forumet enligt min uppfattning. Det kallas att föregå med gott exempel. Det är dock en diskussion som inte platsar här, vilket du borde veta om du läst forumets regler ordentligt.

Avslutningsvis ber jag dig ge fasen i att ändra i text jag skrivit när du citerar. Ej heller passar det sig att generalisera kring hur och vilka användare som läser rubriken i inläggen.
 
Redigerat:
Sailorman skrev:
...
Drop it Hide it Loose it
Vilken bra slogan! :D
 
Nej, nu får ni lugna er lite. Alla får tycka vad de vill, både att Rinkaby rör är uselt för att de har en usel underleverantör på leveranserna, och att de är toppen för att många (de flesta?) leveranser har fungerat väl.

En kedja är aldrig starkare än dess svagare länk dock. Vill de att alla och inte bara merparten av kunderna ska vara nöjda så kanske de ska byta leveransbolag. Gör de det har forumet fyllt sin funktion.

Än så länge har vi ingen regel för hur vi sätter rubriker här i forumet, så tills vidare får vi avgöra från fall till fall. Synd att inte hempularen fick sin leverans till helgen tycker jag.
 
joflopp skrev:
Fortfarande vet vi inte vad som står på orderbekräftelsen gällande leveransvillkor.
Fick du någon orderbekräftelse i samband med att du beställde? Om ja, stod det där något om fraktvillkoren? Jag är nyfiken liksom joflopp.
 
Order bekräftelsen hänvisar specifikt till villkoren på deras hemsida. Även att transportskador skall anmälas till chauffören/utl. stället. Och sedan anmälas på rinkaby hemsida.

Så det enda som står om fraktvillkoren är att frakten är gratis (det står så på villkorsidan hos rinkabyror). Det finns inga av de vanliga formella formuleringarna.

Ev. formaliteter där skulle idet här fallet bara handla om ev. rätt att annulera ordern. Det är så vitt jag förstår inget problem.

Mitt problem är att den enda leverantör som kan fixa kompatibla radiatorer istället för Rinkaby (och som inte använder DHL som transportföretag) vill att jag beställer senast på söndag, i så fall kan jag få radiatorerna på nästa Tisdag (med en smula tur) detta till ett facilt pris på ca. 17 000 kr i stället för 11 000 som det kostat på rinkaby.

Så nu går jag och grubblar på om jag skall ta det alternativet, och annulera hos rinkaby på måndag. Det känns lite dumt.
 
Redigerat:
Agehall: jag blir lite nyfiken på din beskrivning. Det låter som du har lyckats komma i kontakt med DHLs aviseringsavdelning? Flera gånger?

Jag har iof inte försökt kontakta dem senaste året (utom nu sista dagarna några gånger) men vid min förra kris med Rinkabyrör så provade jag att ringa till deras avisering ett 30 tal gånger, väntade i "kön" i 20 - 30 minuter (inte alla gångerna), och det var helt omöjligt att komma fram, jag försökte även få deras kundtjänst (som alltså inte befattar sig med aviseringsärenden, men som svarar glatt inom sekunder ) att kontakta aviseringen, de klarade inte heller av det.

Så vad är tricket? Hur får man kontakt med dem?

Förra gången provade jag även vägen via chefer (min standardmetod med omöjliga företag), men även det misslyckades. Lyckade inte komma in tillräckligt högt i organisationen.
 
Jag fick __många__ meter 15mm kopparrör.
Beställde för ett tag sedan från Rinkaby, bl.a. ett 15mm kopparrör som var 2.5m långt.
När röret kom fram var det inte speciellt rakt. Det var lätt buckligt. Jag reklamerade transportskada. Det andra röret som kom fram var också buckligt. Tredje gången gillt fick jag ett acceptabelt rör. Det var bara lite snett och jag började skämmas för alla reklamationerna.
Jag fick behålla alla rörbitarna. Då jag bara brukar småbitar, har jag inte ens börjat knapra/kapa av det rakaste röret.

Men frågan är om det är bra, det ska vara rätt, jag fick däremot rejält med plåster på såren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.