Det lät ju intressant, men jag förstår inte hur skruvarna skulle motverka rörelserna!!! Nån som vet?
 
PH:
Det är faktiskt bara två hjältevadshus jag har sett i Järna,en var i Hölö. ::)
Att jag har sett tre stycken beror på att jag ville se några stycken innan jag fattade mina beslut.
Njaa,att jag tycker att helhetsintrycket blev "billigt" beror på att: utvändiga snickeriarbetet var hafsigt utförd (spikraderna låg inte i linje,skarvarna var för jävliga när nästa panel på börjades osv...),parketten var Linnea eller liknande,köksluckor av mdf,listerna var slarvigt uppspikade,nibe`s "snikvärmepump",skarvarna mellan blocken speciellt när det fanns ljusa tapeter,ingen golvvärme som numera är standard vid nybyggnad (förutom med hjälte,älvsby och smålandsvillan )osv...
Jag tycker inte att det är fel att ha det så här,men jag tycker att prisbilden var alltför högt sett till standarden enligt mig,om jag minns rätt så var det 2,4 mille i Järna med inredd övervåning utan tillval,vilket jag tyckte var för högt,om priset hade varit 300 - 400 000 kr lägre hade man fått valuta för pengarna... 8)
Nej,jag funderar inte att bygga lösvirke,utan jag startade mitt bygge sedan byggsatsleverantören hade monterat väggblocken och takstolarna,nu är jag några invändiga lister och foder ifrån att ha byggt färdigt. :)
Med andra ord så har jag byggt själv.
 
Ingen kritik mot ngt inlägg men jag förstår inte riktigt hypen med golvvärme. Visst det blir varmare om fötterna än med annat distribueringssystem samt att du slipper radiatorerna, men å andra sidan har du en högre initial kostnad och högre driftskostnad samt ett "trögt" system. I dom nybyggda hus (oavsett byggsätt & leverantör) som jag har varit inne i har jag inte ngn gång upplevt att golven kännts kalla i dom hus som har radiatordistribution. Är det bara jag som har "naturligt varma fötter" ;D
 
Pete_r:

Misstänkte att du var en gör det självare, enda sättet att få exakt som man vill ha det :)

Vi andra får leva med skvankerna.. ;)

/PH
 
bebben skrev:
Ingen kritik mot ngt inlägg men jag förstår inte riktigt hypen med golvvärme. Visst det blir varmare om fötterna än med annat distribueringssystem samt att du slipper radiatorerna, men å andra sidan har du en högre initial kostnad och högre driftskostnad samt ett "trögt" system.
Om driftskostnaderna blir högre eller inte beror på hur det görs. Med tillräcklig isolering nedåt så kan driftkostnaden bli lägre i.o.m. att man kan sänka temperaturen någon grad med ändå uppleva samma komfort. Men det förutsätter att man isolerar ordentligt så att värmen inte går ner i marken.
 
PH skrev:
Pete_R:
Så kan det naturligtvis föhålla sig. När man köper något har ju var och en undersökt "varan" och vet vad som väntar, och accepterar det.

Visst kan detaljer se billiga ut om man inte gillar det, smaken är som bekant, som baken.

Instämmer att skarvarna inte är så dekorativa, men ser ju inte det som ett problem i sammanhanget det går ju att åtgärda.

Det hade varit intressant om du utvecklat vilka material du anser vara billiga, är det köksinredning kakel osv?

Jag antar att du funderar på lösvirkesvarianten? Det är väl enda sättet att få detaljer 100%-iga, hör gärna av dig och berätta hur det går.. ;)
behöver inte vara lösvirke för perfektion, men du borde ju få kraftig rabatt från din hustillverkare när man ser din hemsidas reklam för deras breda sortiment,höga kvalitet,trygga larm mm ;) ;)
 
Just nu känns det som en stor flopp... Vi har varit sååå nära att skriva kontrakt, men säljaren hör inte av sig när hon lovar så det är inget kul längre >:( En del annat strul har vi också hunnit uppleva.

Så nu skiter vi i det här och letar efter en annan husfabrikant. För jag tror ännu att drömhuset finns någostans därute ;).
 
Du har rätt Göran, det borde jag fått, kanske ska sälja in den till dem ;)

Måste se till och uppdatera den där sidan, med information "Hur gick det sen..." ..det blir smaskig läsning vill jag lova. ::) men det ligger lite på is än så länge,

för köper man "ett halvfärdigt" Hjältevadshus så har man ingen fritid över till sånt.. ;) ;)
 
Hej!
Glöm Hjältevadshus och all andra Volymhustillverkare som Smålandsvillan Älvsbyhus och Modulenthus så länge de inte kan bygga hus med en säker grundläggning.
Platta på mar med ingjuten golvvärme.
Varför bygga torpargrund och sedan tvingas installera avfuktare från Anticimex när man kan undvika det
 
Det är inget fel på torpargrund !!

Jörgen och Sanije
 
Jag läste en artikel i någon villa tidning om olika typer av äldre grunder. Det bästa man kunde ha var en gammal torpargrund. Nu är ju inte funktionen riktigt likadan i de ny torpargrunderna. Men det säger endå en del. Äldre platta på mark hade problem med fukt mellan platta och isolering på något vis. Läste tyvärr inte allt för noga. Får nog hem och leta upp den artikeln igen...
Men det är ju ingen som verkar veta hur stor procent av alla torpargrunder som verkligen har problem. Precis som att det inte verkar vara någon som vet hur stor del av alla plattor som har problem. Det är bara det att just nu fokuserar AntiCimex väldigt mycket på torpargrunder. Det är ju mest för att det är en VÄLDIGT god inkomstkälla för dem. Enkelt att installera och det går att ta bra betalt för en avfuktare. Dessutom säljer de ju med ett avtal för ännu mer pengar. Som sagt en guldgruva för dem. Det är inte lika enkelt att åtgärda fukt mellan platta och isolering. Mycket mer svårförtjänta pengar. Därför ingen fokus på det. Kan någon ta fram statistik på hur stor del av alla torpargrunder som verkligen har problem, så hade det varit väldigt intressant. Men eftersom inte ens AntiCimex kan göra det ???, så undrar man ju om det är ett problem.
För att återigen svara på _Saga_ fråga, så tycker jag fortfarande att Hjältevadshus med torpargrund är flipp!
 
:D FLIPP, än så länge i alla fall. Vi hade slutbesiktning av vår "Björken" i går och det var inte mycket fel vi hittade. Lite smuts på tapeter ( gick att torka bort), i ett av sovrummen sprucken tapet vid hörnet (kommer att fixas), bubbla på våtrumstapeten.
Det värsta var kaklet i köket. Kaklet är inte slät utan har "porer" och när man har fogat så har det blivit kvar en hel del fogmassa i porerna, dvs ljusa prickar på det ganska mörka kaklet. Säljaren sa att så ser det ut när man kaklar med plattor som inte är släta. Är det så, kanske kan nån av er svara? :-/
Det är kanske lite tidigt att tycka flipp/flopp innan man har flyttat in och alla felen är åtgärdade. Men som sagt, än så länge känns det Flipp.
 
Svar: NEJ, så ser det inte ut om du gjort ett ordrentligt jobb. Så det blir nog reklamatio. Men det går att fixa, genom att gnugga bort det med trassel, men du får gnugga läääääänge...
 
Vill bara tillägga att vi tycker själva huset
är flipp, likaså säljarna som hjälpt jättemycket
å som varit tillmötesgående hela vägen...

MEN

Flopp för slarv allt detta slarv från fabriken
små saker som ändå retar upp mig,,,,
även om det fixas till i efterhand!!!!
Tycker de borde höja arbetsmoralen i fabriken
eller ha bättre koll på sina anställda....
(speciellt de som sätter kakel)

Mer respekt för kunden.............

Annika

 
Tycker de borde höja arbetsmoralen i fabriken
eller ha bättre koll på sina anställda....
(speciellt de som sätter kakel)
Kanske en himla tur att vi fixar vårt kakel själva, inte för att det garanterar ett bättre resultat... ::)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.