P
Jag tycker nog det inte är helt fel att klaga på Rinkaby. Det är ju dom som har bestämt att det ska vara DHL som levererar.
Själva varorna har det inte varit något direkt fel på. Det kan vara så att då Rinkaby använder DHL så kan man hålla låga priser och pga DHL har "lovat" att hålla ett riktigt dålig och billigt leverans system.
Har inget direkt emot chafförerna men det är det där att få tag i DHL-centralen. Det verkar vara "pappersbaserat" hos dom. Man hör att dom bläddrar och bläddrar. Sen detta med att hitta. DHL står ju inte för nån GPS så det är upp till chafförerna att betala då dom är egna företagare och vissa vägrar köpa en GPS. Konstigt nog så borde dom ha sparat in kostnaden på en felkörning...
 
Nu ligger prylarna iofs i rosersberg och väger ca 250kg.
 
Det är väl lögn i helsike att be en moderator att ändra rubriken då det är en moderator som satt en lätt missvisande rubrik..........

DHL var tidigare ASG och de är inte världens bästa fraktföretag, jag har haft förtag i ......25 år och fortfarande skickar de ut avisering (när kan vi leverera) trots att det alltid finns folk hemma.

Hade tidigare kundnummer där men fick fakturor på blöjtransport mellan Karlstad och Arvika odyl.

Protte
 
Ngn. moderator får gärna ändra. När jag skriver inlägg så är jag en helt vanlig användare, mina inlägg kan modereras precis som andras.
 
Per Eskilsson skrev:
Jag har aldrig handlat hos Rinkabyrör men nog är leveransen en del av företagets produkt och det yttersta ansvaret för att leveransen fungerar ligger hos Rinkabyrör. Så visst är företagsnamnet i rubriken befogad men ordet varning är nog lite att ta i.
Men vänta lite nu. Jag anar att Rinkaby Rör, precis som 99% av alla andra leverantörer har leveransvillkor "Fritt vårt lager". Leverantörens ansvar upphör i samma ögonblick som varan tas omhand av speditören.

Ska vi varna för alla leverantörer som använder sig av DHL lär det bli en väldigt lång rubrik.
 
Immobil skrev:
Rubriken är synnerligen vilseledande, BYT! :@
Instämmer.
 
joflopp skrev:
Men vänta lite nu. Jag anar att Rinkaby Rör, precis som 99% av alla andra leverantörer har leveransvillkor "Fritt vårt lager". Leverantörens ansvar upphör i samma ögonblick som varan tas omhand av speditören.

Ska vi varna för alla leverantörer som använder sig av DHL lär det bli en väldigt lång rubrik.
På Rinkabyrörs hemsida står det att de levererar fraktfritt. Jag tolkar detta som de bär ansvaret ända fram till köparens dörr.
 
Att de inte tar betalt för leveransen innebär inte att de har ansvar för varan hela vägen till kund. Leveransvillkor fritt kund är ytterst sällsynt och har inget att göra med att kunden inte betalar frakt.

Edit:
Enda gången jag kan komma på att man har leveransvillkoret "Fritt kund" är när man har egna budbilar som kör ut varorna. Exempelvis Ahlsell, Beijer eller Dahls.
 
Redigerat:
Men säg så här då....eftersom dom flesta (alla utom TS) är väldigt nöjda med Rinkaby så betyder ju det att transporttjänsten fungerar TROTS att det är DHL som hanterar detta. Dvs, TS har råkat ut för något rätt ovanligt (igen, trots att det är DHL vi pratar om). I det perspektivet, oavsett ansvarsfrågan för frakten känns det rätt magstarkt att varna på detta sätt efter vad vi kan förmoda EN dålig leverans - speciellt som det är en moderator på forumet som utfärdar varningen.

Kom igen när det gått åt skogen 5- 10 gånger.
 
joflopp skrev:
Att de inte tar betalt för leveransen innebär inte att de har ansvar för varan hela vägen till kund. Leveransvillkor fritt kund är ytterst sällsynt och har inget att göra med att kunden inte betalar frakt.
Vem ansvarar för frakten i just detta fall - kunden eller leverantören? När jag läser på deras hemsida så tolkar jag det som om leverantören står för ansvaret. Det är i alla till dem som kunden ska anmäla om något gått snett. Tolkar ni det på något annat sätt?

Som jag ser det så är DHL en underleverantör till Rinkabyrör.
 
För att veta leveransvillkoren måste vi fråga någon, exempelvis Hempularen, vad det står på orderbekräftelsen.

Fritt vårt lager innebär att säljarens ansvar upphör så snart varan lämnat säljaren till speditionsfirman.

Fritt kund innebär att säljaren står för ansvaret tills kunden har varan i sin ägo.


Från Köplagen 1990:931
Om varan i annat fall skall transporteras till köparen och annat inte
följer av en leveransklausul eller av avtalet i övrigt, sker avlämnandet
när varan överlämnas till den transportör som har åtagit sig transporten
från avsändningsorten. Om säljaren själv utför transporten, sker
avlämnandet först när varan överlämnas till köparen.


 
Mikael_L
En mer lämplig rubrik hade varit "Problem med DHL-transport från Rinkabyrör"

Nu anmäler jag inlägget. :D
 
Hej!
Jag har handlat kanske 12 gg från Rinkaby de senaste 2,5 åren.
Måste instämma med majoriteten i tråden, även jag är helnöjd med servicen från Rinkaby. Den enstaka gång dom skickade fel delar till mig så fixade dom det snabbt och smidigt.

DHL däremot är väl inte 100%, dock kan jag nog inte såga dom helt. Inget har försvunnit eller hamnat på fel terminal, enda irritationen är dom 15-20 minuter i telefonkö som man måste forcera innan man får tag i aviseringen...
Vad jag kommer ihåg så var väl inte Schenker så vansinnigt mycket bättre. (Det kan ju iofs variera med var man bor.)

När det gäller ansvar för leveransen så måste man skilja på ansvar för innehållet i paketet och på själva transporttjänsten. Dock så kan ju feedback till Rinkaby om DHL problemen vara bra på längre sikt, klagar tillräckligt många så kan det leda till åtgärd.

Mvh Ulf
 
Jag ringde precis Rinkabyrörs kundtjänst och frågade vad "fraktfritt" betydde och vem som bär ansvaret för frakten om den inte fungerar. Svaret var att fraktfritt betyder att du som kund inte betalar något för frakten. Vidare säger deras kundtjänst att Rinkabyrör ansvarar för frakten hela vägen fram till kundens dörr.
 
Leveransvillkor Fritt kund enligt kundtjänst således. Intressant. :)
Kan någon med en faktura/orderbekräftelse jämföra vad som står där?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.