VVS en dyr entreprenad men vad innehåller den? Studerar man VVS offerter varierar dessa mellan 40 kkr till 200 kkr. Jag vill bli säker så att jag inte räknar samma kostnader flera ggr. Vad ligger Era VVS offerter på och vad ingår i dessa?

 
Vad i nedanstående ingår i VVS, vad gör det inte och vad saknas...

Rördragningar vatten
Rördragning sanitet
Kommunens anslutningsavgifter
Toalett inredning (Toalett stol, handfat, skåp...etc)
Installation av inredning
Installation av värmeanäggning
Golvvärme

(Ingår ej i VVS men kommentera gärna, det görs väl av samma kategori av hantverkare... eller)
Vantilation
Ventilationsrör

Ange gärna ca priser för de olika delarna...
 
För en ventilationsvärmeväxlare med installation och rör för en summa på 45-50 kkr är det rätt summa att räkna med?

Räknar med 10-15 kkr för rör med installation.
25 kkr för värmeväxlare
5-10 kkr för installation

Hur fel är detta??

 
Tydligen en väldigt svår fråga det här eller väldigt lätt. Jag tänker bygga på delad entreprenad och entreprenaderna VVS och ventilation förvirrar mig en aning. Hjälp önskas.

I vilken entreprenad lägger man vatten och sanitet kopplingen mellan grunden och tomtgräns(kommunala nätet). Grundentreprenad eller VVS-entreprenad? Vad kostar denna del?

Rödragningar inomhus för vatten och avlopp ingår i VVS'en vad kostar dessa delar med material och installation? Antar att ingen Toalett möbel ingår i entreprenaden... eller?

När man läser offerter för nyckelfärdiga hus läser man 80 - 120 kkr. På vissa hemsidor läser man VVS=20-40 kkr. Hos en husleverantör var offerten 200 kkr.

Vad ingår ofast i summan 70 kkr, som verkar vara den mest nämnda siffran?
 
...hmmm... verkar som att jag håller en Monolog i detta forum :)
 
Thomas jag har sett en liknande offert som din... Betyder att jag inte är helt ute och cycklar :) Tackar
 
Hej

Sitter och funderar i liknande banor...
Vi Håller som bäst på att fördela arbetet mellan olika entrepenörer.
Vi har en för sprängning och grund. I hans offert ingick inte vvs. Utan en rörmokare kommer på sidan av och hjälper oss med det. Pris= billigt då det är en bekant till familjen.
Vi har en annan offert på likadan grund med exakt samma villkor, från singelbädden till återfyllningen. Men där är vvs medräknat den är 75.000:- mer.

Vi undrar nu om det verkligen kan kosta 75.000:- För att lägga ner rör i färdiga rörgravar, upp till huset 8 meter.(sluttande tomt) Och koppla in ledningarna till husets anslutning. Vi har en ritning på hur rören ska placeras, ser inte alls komplicerat ut.
Huset kommer i moduler där rördragningarna invändigt är färdiga.

Detta är allstå utan den trevliga anslutningsavgiften på 112.000:-

Vad tror ni? Har jag missuppfattat något? Finns det något som är så självklart för dem men inte för oss lekmän så de inte nämner det ? Ibland undrar man vad man sysslar med, om man tagit sig lite vatten över huvudet ;)
Har du kommit fram till något Jonas ?
 
Hej Sabina,

Förstod jag dig rätt med att rördragningar för vatten är fördragna?`Hur är är fördragna?
 
Såg själv på hemsidan deras :)
 
Jag pratade med en annan husspekulant idag. Enligt honom ingick ventilationen oftast i VVS offerter. I sådana fall skulle halva VVS offerten vara för Ventilation? är det så?

Förviringen är fortfarande total. Tacksam för all input som möjligt i detta.

Kan jag verkligen ha budgeterat för högt ? :)
 
Jag ska försöka förklara lite hur det gick för mig:
"Vad i nedanstående ingår i VVS, vad gör det inte och vad saknas..."

Rördragningar vatten - läggs isolerade från frostfritt djup in under huset och upp i dräneringsgruset på avsedd plats ungefär enligt ritning. Detta kan alla grävmaskinister.

Rördragning sanitet - samma här. En stam läggs från tomtgräns (där kommunala stammen ligger) och upp i gruset. Görs av grävaren.
Kommunens anslutningsavgifter - Betalas till kommunen.
Toalett inredning (Toalett stol, handfat, skåp...etc) I mitt fall ingick allt sådant i husleveransen.
Installation av inredning - Rörmokaren
Installation av värmeanäggning - Rörmokaren
Golvvärme - Rörmokaren

(Ingår ej i VVS men kommentera gärna, det görs väl av samma kategori av hantverkare... eller)
Vantilation - görs av snickarna
Ventilationsrör - görs av snickarna
... men bara om alla ventilationsprylar ingår i husleveransen. Annars vet jag inte...

Ange gärna ca priser för de olika delarna...

Svårt men vi gav c:a 9000 för inkoppling av all vvs sedan vi byggt plattan och alla väggar, kaklat osv.

Rörmokaren kommer två svängar: En gång för att i gjutformen tillsammans med grundläggaren lägga alla vattenrör och avloppsrör samt ev golvvärme.

Pris på detta inkl allt material och arbete: inte över 60 000.

Alltså totalt c:a 10 + 60000 = 70 000.

Lycka till och betala inga överpriser!
 
Tackar LB :)

Har idag fått offert som omfattar iordningställande av tomt, uppfart, gångar, grund, servicen till grund, VVS i grund och golvvärme... tyvärr är inte offerten specad för de olika delarna.

Om du LB skulle uppskatta kostnaden för VVS delat på under grund och ovan grund. Hur skulle du bedömma var den största kostnaden ligger? Endats med tanke på arbete, ej för material.

 
Under grund = lägga alla vattenrör + golvvärmeslingor med fördelare + alla avloppsrör tar 1 dag om två rörmokare samarbetar. 8*2*400 = 6400.

Baserat på 400kr timpenning.

Ovan grund en kille c:a 2-3 dagar = 6400-9600kr

Sen tar de hutlöst betalt för materialet.
 
Då jag har budgeterat för badrumsmöbler i en annan post och har VVS klar t.o.m grund i en separat post återstår mycket lite arbete och material för min VVS post... Mycket kul :)... den marginalen lär väl ätas upp någon annastans i bygget men glädjande för en dag.

Tackar LB då har jag med alla bitar. Jag var mycket fundersam över hur VVS kunde vara på 70 kkr för installering av badrumsmöbler och lite rördragning.
 
skal men betale for anslutningsafgift hvis man køber et gammelt hus med indlagt vand og river det ned og bygger nyt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.