Mikael_L
En 45mm korsregling på utsidan kan ju vara helt OK, men tänk på vad det kommer betyda för hur mycket väggen sticker ut utanför grunden. Det kan ev se knepigt ut sedan.
 
Varför inte skaffa egna lister och spika på så att det blir 195? Eller har de redan skaffat isolering?

Har du ingen kvalitetsansvarig???
 
Jag vill bara lägga till att vi inte betalt för mer än vi fått eftersom vi har löpande räkning.
Vi hade tänkt 195+45+45 men tidigt fick KA oss att gå med på att 195+45 räcker gott och väl. Vi var även inne på 500 i taket men det verkar bli ca 400. Räcker det?
Tyvärr är KA "kompis" med byggfirman, så det känns som han står mer på deras sida. Dessutom är det han som ritat konstruktionsritningen, så han vet verkligen vad vi ville ha. Vi har varit nära att byta ut honom förut, nu är det dags att verkligen göra det.

Vi har ett ABS 09 så vi har ju rätten på vår sida. Nu gäller det bara att försöka göra det bästa av situationen, vad det nu är. Jag har inte pratat med byggfirmans ägare än, vill ha lite på fötterna först.

Panelen är redan uppsatt så att isolera utifrån går inte. Känns som det får bli 170+45+45 eller 170+70.
 
vanjis skrev:
Panelen är redan uppsatt så att isolera utifrån går inte. Känns som det får bli 170+45+45 eller 170+70.
Hur blir det med elen då? Plastfolien?
 
Helt säkert att de gör så för att spara in pengar (dvs de låter dig betala för något du inte får och behåller sedan pengarna.) Både isolering och virke blir ju billigare. Det går snabbare att bygga också.
Om kontraktet klart stipulerar 195 reglar och isolering så är det ju ingenting att fundera på. Det är bara att påpeka att de gjort fel, så får de rätta till det. Om de sedan väljer att göra det genom att byta ut reglarna eller sala på 25mm får de själva bestämma. Viktigt också att det inte därför drar ut på tiden. Den extra tid de spenderar på att rätta till sina "misstag" får det ju jobba ifatt sedan.
 
andersmc skrev:
Helt säkert att de gör så för att spara in pengar (dvs de låter dig betala för något du inte får och behåller sedan pengarna.) Både isolering och virke blir ju billigare. Det går snabbare att bygga också.
Vi har redan fått materialspecen och det är 170-isolering och reglar vi betalar för.
Att sala 25 mm går nog inte eftersom 170-isloeringen i stort sett redan är på plats.
 
Men hur kan ni ha fått ett takpris med 195 reglar och sedan skickar de en materialspec med 170 reglar.

Nu får du ju göra som du vill, men jag hade sett till så att ni inte hade kommit upp i takpriset, utan dragit av prisskillnaden mellan 195 reglarna och 170 reglarna om det inte är så att ni får 70 regel på insidan istället för 45 regel.
 
Nu har vi pratat och det verkar som han trott att han gjort nåt bra. Han använde ett gammalt mail som beskrivning där jag bara nämner 195 för att vi själva skulle sätta 45 efter elen. Han hade missat att vi har ett dokument som är knutet till ABS 09 eftersom han skickat en representant då kontraktet skrevs. Så han menade att 170+45 var bättre än bara 195, vilket det så klart är. Tänk vad bra om han pratat med oss och inte vår opålitliga KA, som för övrigt visste att vi skulle ha en 45:a. Nu blir det 170+70.
Tack för alla svar och synpunkter!
 
Jag har 45+195+45 korsreglat. 45an på utsidan jävlades ganska ordentligt när det skulle fästas dubbla spikläkt övanför fönster och dörrar. Försök att ha stående reglar på utsidan, det sparar irritationsmoment. Att regla 70 på insidan gör att du får mindre rum kontra 45. Säkert 1 kvadratmeter...
 
Men hur uppfyller 170+45 isolering dagen krav?

Det är bara fritidshus man kan isolera hur man vill.
 
Finns inga direkt krav på isolertjocklek, som jag har förstått det.
Däremot finns krav på att inte gå över en viss energiförbrukning, om man eldar el dvs. eldar man ved/pellets är kraven inte lika hårda...
 
Enligt den enkla metoden att räkna med ur BBR så ska väggar ha u-värde <= 0,15 vilket innebär ca 240mm isolering med lambda 0,036.
 
injonil skrev:
Enligt den enkla metoden att räkna med ur BBR så ska väggar ha u-värde <= 0,15 vilket innebär ca 240mm isolering med lambda 0,036.
170+45=215 ej lika med 240! Medan 195+45 ger just det du nämner.
 
injonil skrev:
Enligt den enkla metoden att räkna med ur BBR så ska väggar ha u-värde <= 0,15 vilket innebär ca 240mm isolering med lambda 0,036.
Hur mycket fönster kan man ha då? u-värdet på fönster är ju ca 1,2.
 
injonil skrev:
Enligt den enkla metoden att räkna med ur BBR så ska väggar ha u-värde <= 0,15 vilket innebär ca 240mm isolering med lambda 0,036.
Hittar inte på det där i BBR, du får gärna precisera utgåva, avsnitt.
Borde väl vara avsnitt 9...antar jag..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.