Vi har tittat lite på Hjältevadshus, och undrar om någon härinne har erfarenhet av dem. Positiva erfarenheter såväl som negativa emottages tacksamt.
 
Andy skrev:
Vi valde ett tag mellan Hjältevad och Team boro, men valde bort de båda efter att ha sett husen. Hjältevadshus är budget och vi såg skarvar där modulerna satts ihop, samt att vi ville satsa på ett hus att bo länge i. Planlösningarna däremot är underbara. Nu tittar vi på myresjö, eksjö och vallsjö, som inte är så mycket dyrare men har högre standa ;)rd. Titta runt lite till innan ni bestämmer er.
Ni såg skarvar... Det är möjligtvis inte ett av deras "permanenta" visningshus ni tittade på (ex på HusExpo)? De husen flyttas och säljs när de inte ska användas som visningshus längre och jag tror det är därför de har behållit skarvarna.
Vi valde bort Hjältevadshus eftersom de gav dålig service (Stockholmskontoret) samt att deras konstruktionslösning inte är tillräckligt flexibel för att passa våra önskemål.
För att vara lågbudget så ser Hjältevadshusen ganska bra ut men man ska vara medveten om att de inte är så gedigna som man kanske kan tro. Exempelvis använder de lättreglar och lättbalkar genomgående (se exempel på www.masonite-beams.se). Det är alltså mycket masonit och lite rent trä i Hjältevadshusen.
 
Skarvarna ni pratar om skall vara så, det är så kallade expansionsskarvar. Trähus rör sig, deras väggkonstruktion är spånplatta sedan tapet. Skarvarna är till för att unvika sprickor i tapeter..
 
Innerväggar i Hjältevadshus går att få isolerade - om man nu tror att det ger en ljuddämpande effekt. Svagaste punkten ändå dörrarna....
 
Vi har valt att bygga Hjältevadshus (Staffansgården) efter att ha tittat på ganska många budgetvarianter. Vi tycker att de verkar ge en hyfsad standard för ett rimligt pris. Hade jag haft mycket pengar att spendera hade det kanske blivit annorlunda. Än så länge har allt varit till belåtenhet, men vi vet ju inte säkert hur det blir förrän huset kommit i slutet på juni. Säljaren är mycket bra att ha att göra med. (bygger i östra Blekinge)

Lycka till med byggplanerna.
 
Tillägg:
De har visst en ny variant på torpargrun nu som är tät, med avfuktare. Återstår att se om det blir bättre. Vi hade helst velat ha platta......
 
Det går nog jämnt ut med minskade energiförbrukning. Efter som du inte ventilerer grunden längre blir golven varmare, och du kan minska värmen i huset.

Jag tror rädlsan för torpargrund är klart överdriven!

Sen är det varmt och mjukt o gött... :) Jag känner folk som bor i hus med tropargrund uppförda på 1800-talet, och dom står ännu... :surprised:
 
Vi har valt Hjältevadshus.
Om man väljer att tro på att krypgrund är mindre bra så är det ju till Hjältevadshus nackdel.
En annan nackdel är de fula skarvarna som diskuterades ovan (tänker dock tapetsera över de om några år när vi har tröttnat på tapeterna).
Sen finns det andra nackdelar också...
För oss har fördelarna klart övervägt - snyggt hus, stor möjlighet att välja planlösning, hög standard för pengarna, snabb byggtid,etc.
Vi har också blivit bemötta med en otroligt välutvecklad servicekänsla från såväl företag som säljare. Det är väldigt få av de problem eller frågor som vi har haft som inte har blivit lösta resp besvarade .
Det är våra erfarenheter - lyssna gärna på andra som har byggt med Hjältevadshus och därför har andra synpunkter och erfarenheter - kanske mindre positiva.
 
Avfuktaren är bara tillför att hjältevads måste skydda sig mot eventuellt framtida problem med grunden enligt det nya i ABS 05. Man har dock bara haft väldigt lite problem med de torpargrunder som finns idag. Så jag bygger utan avfuktaren. På grund av bra markförhållanden.
 
Vi bygger hjältevads hus och det enda negativa
jag kan komma på i såhär efterhand är:

torpagrunden.. vi hade nog valt en husleverantör som har golvvärme nu i efterhand!

Tycker det är dåligt att man inte kan få garaget
islolerat utan måste göra det själv,
likaså elinstallation. ( vi är inte så händiga inte)

Angående tv-uttag ¨så drar de ju bara dit rören
så själv tv-kontakten får man själv sätta dit...

Fönsterbrädorna är snygga men saknar att man inte
hos någon huslevarantör kan få större på djupet!

Och så har vi fönsterna... varför kan man inte få mindre
fönster vid diskbänken typ fyrkantigt, eller varför kan
man inte få ett typ 100x50 liggandes??

Ja just det målningen med färgen... förrutom grundfärgen så är huset bara målat 1 omgång
är inte det för litet? ( inte kan det hålla 7-10år)

Dåligt utbud på golven tycker jag!!

Skarvarna i tapet fixar vår säljare på plats då¨
han själv tycker det ser fult ut!

Positiva är att de varit tillmötesgående när man klagat
eller frågat en massa... som vårt kakel som såg
för j-ligt ut det kommer göras om helt innan
besiktningen....är jättenöjd än så länge med vår
säljare sedan huset konstruktion får stå för
hjältevad...

Annika
 
Vi bor i ett H-vadshus (Björken) sedan 4 mån tillbaka och är jättenöjda! Både med huset och det bemötande vi fick under hela bygg-processen. Vi tycker att vi fått ett fint hus med hög standard för en rimlig summa. Dessutom var den korta byggtiden ett stort plus för oss.

Skarvarna är mkt riktigt möjliga att tapetsera över när huset "stått till sig" och faktum är att vi inte störs ett dugg av dem. Beträffande isolering i innerväggarna så är det ett tillval, så alltså fullt möjligt att få.
Torpargrund eller inte, har goda erfarenheter av torpargrund i vårt gamla hus och är inte särskilt oroade för fukt. Men visst skadar det inte att kontrollera sin grund regelbundet.

Sen måste jag ändå få puscha för att H-vad ändå är väldigt bra att ha å göra med när det gäller ändringar av planlösningen. Vi ändrade och flyttade på de flesta av innerväggarna utan problem och utan extra kostnad.

Nej, vi är klart nöjda med vårt husval och kan rekommendera H-vad om man vill ha ett fint hus för en rimlig slant. Som ex kan jag nämna att vi valde bl a mellan Trivselhus, Vårgårdahus och Sjödalshus, vid sidan av H-vad. Det pris vi skulle få betala för deras hus i standardutförande låg en bra bit över den summa vi gav för vårt, och då inkluderar det dem tillval vi gjorde för strax över halvmiljonen.

/Mia
 
Bohman vet du hur säljaren ska göra för att fixa skarvarna?? Är nyfiken? Så kan jag åtgärda mina skarvar också!

En anna fråga det vore kul om ni hjältevadsbyggare kan tala om vad ni har fått betala för er mark/grund arbeten.
 
Ett förslag som kanske funkar!?
Vid skarvens ena kant sätts en tapetremsa med kanten mot skarvens kant.  Men den yttersta centimetern klistras ej. Nästa tapetremsa, som kommer att täcka skarven, skjuts in under den ej fastklistrade första tapetkanten. (Hängde du med? Knappt jag gjorde det själv!) Då undvikar man att tapeten spricker ifall skarven rör sig!
Kanske blir en det ful förhöjning där tapeterna överlappar varandra???
 
"Men avfuktaren drar ström, så den el-besparing man gör med masonitreglar försvinner och argumentet om Hjältevadshus som lågenergihus faller."

Ett litet tillägg bara avfuktaren drar inte särskilt mycket ström, den går ju inte hela tiden, bara om fuktnivån går över 70% eller nå`t sån`t, och det ska den ju normalt inte göra eller har jag fel?

Fråga: har inte Hjältevads hus avfuktare som standard nudå? Det verkar ju som om inte alla får den....
Vi bygger Ä-hus och där får alla med en avfuktare oavsett markförhållanden.

Mvh Kristoffer
 
Kosmos skrev:
"Men avfuktaren drar ström, så den el-besparing man gör med masonitreglar försvinner och argumentet om Hjältevadshus som lågenergihus faller."

Ett litet tillägg bara avfuktaren drar inte särskilt mycket ström, den går ju inte hela tiden, bara om fuktnivån går över 70% eller nå`t sån`t, och det ska den ju normalt inte göra eller har jag fel?

Fråga: har inte Hjältevads hus avfuktare som standard nudå? Det verkar ju som om inte alla får den....
Vi bygger Ä-hus och där får alla med en avfuktare oavsett markförhållanden.

Mvh Kristoffer
Ä-hus har det som standard , inte Hjältevadshus, men det borde väl ingå...så mycket problem som det är med fukten i torpargrundar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.