Vi har plockat bort ett ventilationsrör ur köksväggen och nu återstår bara ett hål som är ca 20x20cm stort.
Det går genom väggen ca 30 cm djupt innan ett glest galler tar vid, sedan är vi ute i friska luften.

Eftersom detta ventilationshål är överflödigt så vill jag bara mura igen det.
Problemet är att få det snyggt mot tapeten som redan sitter men jag får väl i efterhand antingen tapetsera om ngn våd alt. sätta en täckplatta.

Hursomhelst, det jag undrar är hur man på bästa sätt murar igen det?
Bästa sätt är smidigast och enklast för någon som har tummen mitt i handen :wow:
 
Jag skulle väl sätta dit en lagom stor sten och kleta dit murbruk med nån slags frostskydd i. Eftersom du skrev mura igen så antar jag att det är stenvägg av något slag. Svårare än så behöver det väl inte vara? Täckplatta sedan låter vettigt såvida du inte har tapetvåder kvar. Det beror väl på hur mycket du sölar och täcker?
 
Manberg skrev:
Jag skulle väl sätta dit en lagom stor sten och kleta dit murbruk med nån slags frostskydd i. Eftersom du skrev mura igen så antar jag att det är stenvägg av något slag. Svårare än så behöver det väl inte vara? Täckplatta sedan låter vettigt såvida du inte har tapetvåder kvar. Det beror väl på hur mycket du sölar och täcker?
Men en vanlig sten alltså?

Det är en betongvägg.
Kan man inte trycka in lite LECA-sten, sen murbruk runtomkring och sedan en täckplatta över?
Behöver man få in isolering?
 
  • Gilla
Jotsat
  • Laddar…
Leca låter utmärkt, det isolerar ju lite med, sen är det hyfsat lätt att knacka till rätt form. Hur ser ut och insidan ut?
 
Manberg skrev:
Leca låter utmärkt, det isolerar ju lite med, sen är det hyfsat lätt att knacka till rätt form. Hur ser ut och insidan ut?

Insidan är en vanligt jämn vägg som är tapetserad.
Utsidan är en tegelvägg med ett galler allra längst ut.
Det är ett lägenhetshus ganska högt upp i huset.

Leca låter bra alltså? Enbart det och vanligt murbruk?
 
1. Kolla i bygghandeln där du köper sakerna
2. Kolla med föreningen att detta är ok, samt om dom har synpunkter på hur det ska göras.
 
Manberg skrev:
1. Kolla i bygghandeln där du köper sakerna
2. Kolla med föreningen att detta är ok, samt om dom har synpunkter på hur det ska göras.
Jag har kollat med föreningen, dom sa att jag skulle mura igen det på lämpligt sätt enbart, i övrigt fick jag fria händer.

Jag har hört mig för i ngn bygghandel men inte fått något bra svar.
Mina tidigare erfarenheter är att man ofta får bättre svar här än i bygghandeln.
 
Här kommer ett tips!
köp en flaska fogskum, vät hålet med en blomspruta(fogskum behöver fukt för att härda. fyll i lite lagom, vänta 1h se hur mycket det sväller. OBS! fogskum sväller ENORMT mycket. fyll på lite till vid behov. Skulle det bli för mycket kan du skära bort med en kniv när det härdat. Lämna 1-2cm som du fyller med murbruk.. Nu har fått en isolering i hålet+ att du murat igen det!. om du tycker det e svårt at få putsen o fästa prova att perforera fogskummet med en kniv för o få putsen o fästa i ngt, eller sätt lite "hönsanät som putsbärare.

Ps. har du inte använt fogskum innan så skydda med papp o använd handskar. är ett helvete o få bort. mekanik nötning är det enda som funkar.
 
meckis skrev:
Här kommer ett tips!
köp en flaska fogskum, vät hålet med en blomspruta(fogskum behöver fukt för att härda. fyll i lite lagom, vänta 1h se hur mycket det sväller. OBS! fogskum sväller ENORMT mycket. fyll på lite till vid behov. Skulle det bli för mycket kan du skära bort med en kniv när det härdat. Lämna 1-2cm som du fyller med murbruk.. Nu har fått en isolering i hålet+ att du murat igen det!. om du tycker det e svårt at få putsen o fästa prova att perforera fogskummet med en kniv för o få putsen o fästa i ngt, eller sätt lite "hönsanät som putsbärare.

Ps. har du inte använt fogskum innan så skydda med papp o använd handskar. är ett helvete o få bort. mekanik nötning är det enda som funkar.
Så ska det låta!
Det låter ju som fullt genomförbart även om jag inte har någon erfarenhet av fogskum sedan tidigare.

Är det svårt att få fogen att fästa menar du?
Längst ut mot gatan så att säga så är det bara en ventil idag, ser ut som ett galler ungefär.
Är inte risken att skummet flyger ut genom hålen?
Jag kanske ska lägga något mot gallret så att det blir helt tätt?
 
Finns det hål för luft så tar sig skummet ut :)
Varför vill du ha kvar ventilen mot gatan? Tolkar det som att du vill mura igen där med..då gör du som meckis säger, skumma lite sparsamt så att du kan putsa upp de sista centimetrarna både inne och ute. Eller så sparar du en halvdecimeter inne och reglar upp lagom för en bit gips eller dylikt, jäms med din tapet idag.
 
Danne031 skrev:
Finns det hål för luft så tar sig skummet ut :)
Varför vill du ha kvar ventilen mot gatan? Tolkar det som att du vill mura igen där med..då gör du som meckis säger, skumma lite sparsamt så att du kan putsa upp de sista centimetrarna både inne och ute. Eller så sparar du en halvdecimeter inne och reglar upp lagom för en bit gips eller dylikt, jäms med din tapet idag.
Hmm ventilen mot gatan har jag inte sagt att jag vill ha kvar, men det är väl lite enklare att ha den kvar än att riva bort den antar jag :p

Hursomhelst, menar du att jag ska köra första några cm murbruk längst ut vid ventilen så att det stelnar och bildar en tunn vägg.

Sedan köra lite skumfog i mitten för att köra murbruk sista biten inomhus?
Jag kanske ska köra lite spackel den sista centimetern för att enklare få det jämnt?
 
Ta du och ryck bort gallret så att du har ett hål hela vägen igenom, sedan skummar du lite inifrån och utifrån och sparar ett par centimeter åt båda håll. Blir det lite mycket så är det bara att skära bort när det stelnat, börja inte när det är kladdigt ;)
Sedan putsar du (med putsbruk). Inomhus kan du ju spackla på det men bara max en centimeter eller så, spackel krymper och spricker och har sig annars.
 
Det finns väl ingen anledning till att ta bort gallret, om man nu inte har för lite
att göra.
Att ersätta ett befintligt galler i en tegelfasad högt upp i ett hus
med ett igenputsat hål kan bli allt annat än snyggt och enkelt.
 
Det är sant, missade att det var tegel, då blir det nog snyggare att låta gallret sitta.
 
Åter till topic.

Var min idé bra eller dålig?
dvs:

1. Sätt murbruk mot gallret med några cm

2. Sätt skumfog

3. sätt murbruk några cm längst in mot rummet

4. spackla sista biten snyggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.