stefand skrev:
Ja eftersom det ändå ska byggas en låda runt allt där kommod ska sitta så hade det ju funnits plats att dra rören och avloppet längre ut. Även om det då fortfarande inte hade varit korrekt utfört eftersom rören kommer upp genom golvet, men kanske hade varit lite mindre fel iaf med rätt avstånd.

Suck, ska kanske försöka skriva nåt trevligt och diplomatiskt till entreprenören och se vad han säger. Det är nu man vill undvika att trampa någon på tårna så man inte står det med ett halvfärdigt badrum och en sur entreprenör.

För åter igen, det går inte att räta upp på nåt sätt som dom inte hunnit göra än?
Vad är det för bjälklag? Är det spånskiva går det relativt lätt att rätta till rören även i detta skede. Dom kan ganska enkelt såga upp och flytta ut rören och lappa ihop både spackel och tätskikt igen.

Men börja med att fråga lite snällt om varför det ser ut som det gör. Kanske finns det någon förklaring (inte för att jag kan komma på vad det skulle vara)?

Är det samma firma som drar rören och lägger på tätskikt? Om inte kan du ju prata med den som sätter tätskiktet och höra om han godkänner rörläggarens jobb.
 
Det är OSB skiva bakom följt av Humid Board. Jag har ju bara kontakt med entreprenören som då är auktoriserad och säger sig ha egna VVS killar. Så det är ju han som ser till att allt blir gjort. Sedan om det är olika firmor han i sin tur anlitar vet jag ju inte. Men jag kan ju bara behöva ta hänsyn till att han jag har avtal med är auktoriserad och så är det upp till han att arbetet blir rätt utfört.
 
Man får inte ha OSB-skiv bakom våtrumsskiva. Finns mkt skrivet om detta på forumet.

Hade jag varit dig så hade jag inte betalt fullt pris. Antingen begär du att allt fixas till så det följer regelverken (innebär riva upp golv, dra om rör, osv.)
Eller så betalar du kanske bara mellan 25-75% av totalpriset, eller vad du nu tycker är rimligt. Jag hade nog bara betalt 25% tror jag, eller kanske inget beroende på hur illa jobbet är gjort. Svårt att säga när man inte har full insyn i det.
Tänk på att om du säljer huset så har du ett badrum som inte är byggt enligt regelverket - det kan förstås innebära problem.

En annan sak, har du koll på om golvet är tillräckligt stabilt byggt? Finns regler på det också. tex 22 mm golvspånskiva (fukttrög kvalitet) på reglar på maximum 60 CC (tror jag, kolla upp själv). Längs alla väggar skall det sättas kortlingar som skivan kan vila på.
 
Det är en lägenhet med betonggolv, så golvet ska nog vara stabilt så det räcker.

När det gäller OSB skivor bakom Humid Board så har jag fått intrycket av att det är tillåten enligt de nya BKR reglerna?
 
stefand skrev:
Det är en lägenhet med betonggolv, så golvet ska nog vara stabilt så det räcker.

När det gäller OSB skivor bakom Humid Board så har jag fått intrycket av att det är tillåten enligt de nya BKR reglerna?
Om det är tillåtet med OSB eller inte är en tolkningsfråga. Jag har tolkat det som att det är OK och hade inte varit orolig för det om bara tätskiktet utförs rätt. Det finns 10 000-tals badrum som är byggda med OSB och gammal katongklädd gips som dessutom är rollat med sämre tätskikt än vad som finns idag men som trotts det fungerar alldeles utmärkt...

Tidigare inlägg som svamlar om att inte betala fullpris är ute på hal is. Man kan påpeka och begära rättning av uppenbara fel och brister under pågående arbete för att försöka föregå eventuella diskussioner i ett senare skede men att börja diskutera prisavdrag innan arbetet är slutfört kommer man ingenstans med. Som jag nämnt tidigare så finns det kanske bra skäl till att rören kommer upp som dom gör. Kanske är det något med fixturen som ska monteras som begränsar var och hur rören måste dras. Börja som sagt med att fråga entreprenören.
 
Jo, som RobZombie skriver så är nog prisdiskussioner bäst att vänta med tills arbetet är avslutat. Fast om du betalar efterhand så har du ett problem isåfall. pengar du betalat in får du antagligen aldrig tillbaka.
Egentligen handlar det väl om att hålla inne alla betalningar tills arbetet är utfört som du önskar och/eller enligt Regelverken.

Men samtidigt är det ju lite galet att vänta med att säga till förrän efter det att kakel mm är satt, om det är så att tätskiktet eller annat är felaktigt utfört.
Akta dig för att acceptera felaktigt utförda arbetsmoment när du påpekar fel; för då har du ju inget att komma med när badrummet är färdigbyggt och du skall acceptera o betala.

Se till att dokumentera allt, så att du sedan har ngt att hänvisa till vid besiktningen av badrummet och eventuella prisdiskussioner.

När du skriver att golvet är betong, hur kommer det sig då att de nya rören kommer upp ur golvet? Man får inte gjuta in kopplingar och kopplingar får inte vara dolda. Värt att kolla upp.

Ang OSB och nya BKR så är jag ej insatt. OSB förbjudet i gamla BKR.
 
Redigerat:
Golven är i betong, men vissa väggar har en glipa nere vid golvet så att de kunnat dra rör för t.ex. element och vatten/avlopp till köket. Det är köket som ligger på andra sidan badrummet. Så rören är då dragna under väggen och där de bilade ut för rören har de lagt ESP betong eller vad det heter.
 
Nu har inte jag hittat något om det i tråden, men om det ska vara dusch i utrymmet får det väl inte vara rollat tätskickt?

Detta är en fråga och inte ett påstående.
 
stefand skrev:
Golven är i betong, men vissa väggar har en glipa nere vid golvet så att de kunnat dra rör för t.ex. element och vatten/avlopp till köket. Det är köket som ligger på andra sidan badrummet. Så rören är då dragna under väggen och där de bilade ut för rören har de lagt ESP betong eller vad det heter.
varför drog de inte rören genom väggen istället? Nu bryter de ju mot regelverket genom att dra upp genom golvet.
 
Thomas59
Pulser skrev:
Nu har inte jag hittat något om det i tråden, men om det ska vara dusch i utrymmet får det väl inte vara rollat tätskickt?

Detta är en fråga och inte ett påstående.
Jodå, det är ok, i alla fall enligt dagens regler. Det finns en särkild tråd om de regeländringar som är på gång.
 
Thomas59 skrev:
Jodå, det är ok, i alla fall enligt dagens regler. Det finns en särkild tråd om de regeländringar som är på gång.
Nya reglerna gäller redan från den 1 feb men du kan välja fram till 31 juli 2010 vilken regel du ska följa. Har arbetet påbörjats nu efter 1 feb skulle jag iallafall som kund kräva senaste versionen. Finns ingen anledning att bygga efter gamla versionen. Och rör upp genom golvet är inte tillåtet vid tätskiktat golv. :@ Till entreprenören, gör om gör rätt. Måste gå att fälla in dom i väggen och komma ut med dom en bit upp. Och med minst 40 mm mellan dom. Se till att allt blir riktigt nu innan den dyra keramiken ska sättas dit.
 
Thomas59
cem77 skrev:
Nya reglerna gäller redan från den 1 feb men du kan välja fram till 31 juli 2010 vilken regel du ska följa. Har arbetet påbörjats nu efter 1 feb skulle jag iallafall som kund kräva senaste versionen. Finns ingen anledning att bygga efter gamla versionen. Och rör upp genom golvet är inte tillåtet vid tätskiktat golv. :@ Till entreprenören, gör om gör rätt. Måste gå att fälla in dom i väggen och komma ut med dom en bit upp. Och med minst 40 mm mellan dom. Se till att allt blir riktigt nu innan den dyra keramiken ska sättas dit.
Jo jag håller med om att man nog bör följa de nya reglerna även om de gamla reglerna kan tillämpas ännu en tid.

Har för mig att rör upp genom golvet kan vara tillåtet vid renovering under vissa förutsättningar. Vid nybygge är det som sagt inte tillåtet.
 
Thomas59 skrev:
Jo jag håller med om att man nog bör följa de nya reglerna även om de gamla reglerna kan tillämpas ännu en tid.

Har för mig att rör upp genom golvet kan vara tillåtet vid renovering under vissa förutsättningar. Vid nybygge är det som sagt inte tillåtet.
Men det här är ju ingen "renovering" i sin rätta bemärkelse. Allt görs ju om från grunden. Nya väggskivor tex och då är det ju lätt att böja in rören i väggen och i värsta fall flytta ut väggskivorna en centimeter eller två för att få en plan vägg på rätt sida om rören. Sen sitter ju även avloppsröret till handfatet alldeles för nära väggen. Kommer ju inte gå att få in något tätskikt och plattor där bakom. Bättre att bila upp och dra upp det i väggen så får du en bättre anslutning, ett mer lättstädat badrum. Tar ju max ett par timmar att göra saker rätt från början och slippa problem i 20 år framöver.
 
Ericc
cem77 skrev:
Men det här är ju ingen "renovering" i sin rätta bemärkelse. Allt görs ju om från grunden. Nya väggskivor tex och då är det ju lätt att böja in rören i väggen och i värsta fall flytta ut väggskivorna en centimeter eller två för att få en plan vägg på rätt sida om rören. Sen sitter ju även avloppsröret till handfatet alldeles för nära väggen. Kommer ju inte gå att få in något tätskikt och plattor där bakom. Bättre att bila upp och dra upp det i väggen så får du en bättre anslutning, ett mer lättstädat badrum. Tar ju max ett par timmar att göra saker rätt från början och slippa problem i 20 år framöver.
Helt rätt, ska man göra avsteg ifrån k-dokumentet så ska det vara extremfall. Man bör även rådgöra med BKR om innan man gör ett avsteg för att vara på säkra sidan.
 
Redigerat:
Som jag skrev i första inlägget, men det kanske blev lite otydligt, är att det kommer inte sättas nån kakel bakom de rören/avloppet. Hela det ni ser ska byggas in i en låda/nisch som går från golv och kanske 100-110cm upp som ska rymma WC-fixturen till höger, samt där även tvättställ och kommod ska hänga.

Här ser ni en bild i en tidigare tråd hur det är tänkt att se ut: http://www.byggahus.se/forum/badrum/132937-hjaelp-med-pris-design-pa-badrum.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.