Jag Har fått olika uppgifter om vad som är bäst.

Vissa säger att Heatpipe pistongen blir utmattade och tappar effekt efter en tid, samt att de kan ärga fast i infästningen mot kopplingslådan.
Dessa säger att U-rörs systemet skall vara bättre.

Samtidigt har jag läst här på forumet att U-rörs systemet hade problem med någon slags förångning.

Kan någon förklara? Samt vilket system skall man välja? ;D
 
Huruvida heatpipen kommer att bli sämre med åren får åren utvisa. Jag har smort ändarna innan de sattes in i värmeväxlaren. Om det räcker vet jag heller inte förrän det är försent, så att säga.

Partiell förångning kräver att rören genom solfångarna ligger högst i systemet (eller bra nära, i alla fall). Om vattenrören går ner i vakuumrören kommer deras nedersta ändar att vara för långt ner, och dessutom ha en eller (oftast) flera nedåtgående "fällor" att passera, innan vattenånga från rören kan komma ut ur solfångarna.

Finessen med partiell förångning är annars, att om det blir överhettning i solfångarna (bra solsken och tankarna nära kokpunkten), blåser man ut vattenångan i sidled, ut ur solfångarna. Glykolen utsätts då inte för så stora termiska påfrestningar, då glykolånga är mycket mindre känslig för detta än glykolblandat vatten. Detta går bra med heatpipe, då vattenröret i det fallet ligger horisontellt genom solfångarnas högsta punkt. Kräver tillräckligt stort expansionskärl för att kunna ta emot vattenvolymen utan att lösa ut säkerhetsventilen.
 
Hur länge har heatpipe funnits? hur länge har någon här erfarenhet av dessa, tänkte om någon har erfarenhet avtappad effekt?

jag inbillar mig också att u-pipe känns mer driftsäker i långa loppet... men dom kanske funkar helt ok i 25 år och då kanske man får vara nöjd ändå... vem vet?
 
Var länge valet & kvalet :-? men till sist valde jag heatpipe.
Har precis som "850" smörjt in för att förhindra ärg & förbättra värmeöverföring.
Vad som gjorde att jag valde....tja :-/ det var nog maggropen ;) möjlighet att byta utan dränera systemet (om det nu behövs).
//P
 
I mitt fall handlade jag panna, tankar och hela köret på ett ställe. De hade vakuumrör med heatpipe. Innan dess trodde jag att jag skulle ha plana solfångare, som jag skulle fällt in i taket.
Men jag ångrade mig när jag lärt mig mer om heatpipe.
 
frågan om systemens livslängd är ändå mkt viktig.
vi kanske kan få svar från forskarna??
solenergin är ju styvmoderligt behandlad i större delen av västvärlden och i Sverige är det paradoxalt så att trots forskningstradition i världsklass så har vi förhållandevis liten installerad yta beroende bl a på en ryckig subventionspolitik som gjort att branschen under många år gick på sparlåga.
För att sol ska bli ngt krävs politiska morötter och kanske piskor som i Spanien och Israel. Fast jag tror inte mkt på piskor.

i dagsläget är det bara våghalsar och entusiaster som sätter solfångare på taken trots att det nationalekonomiskt och miljömässigt vore mkt gynnsamt att vi hade några miljoner kvm installerade
 
  • Gilla
Swejojo
  • Laddar…
Hmm, nu måste jag sätta mig ner och fundera på om jag är våghals eller entusiast eller dumskalle... :surprised:
Ingen idé att fråga ungarna, då vet jag vad svaret blir! ;D
 
apersson850 skrev:
Hmm, nu måste jag sätta mig ner och fundera på om jag är våghals eller entusiast eller dumskalle...   :surprised:
Ingen idé att fråga ungarna, då vet jag vad svaret blir!  ;D
Vi får väl kalla oss entusiaster då........... för de andra alternativen passar ju inte......
 
KORT SAGT. U-pipe är bätTre .... mer effekt och längre livslängd....
 
Ewald skrev:
KORT SAGT. U-pipe är bätTre .... mer effekt och längre livslängd....
Fast det där är ju en sanning med modifikation. Räknat per kr så är effekten avsevärt lägre vad jag sett.
 
Mina solfångare är heatpipe från kcc och med dom samlade jag in ca 5000 kwh timmar i år .Det mesta gick till varmvatten men även husvärme och pool. Om jag skulle köpt elen i stället så skulle jag med alla avgifter behövt betala ca 7500 kr för detta vilket innebär att merkostnaden om ca 40000 kr för solfångarinstallationen betalar sig på 6 år.Anläggningen består av 120 heatpiperör .Vad en liknande anläggning med plana eller u rör hade gett vet jag inte .Men det finns kanske någon här på forumet som vet det.
 
U-rören har fortfarande den nackdelen att dom inte fungerar med partiellförångning när dom står upp, finns kanske någon som har erfraenhet av att montera dom horisontellt?

Fast det är en fördel om man kan montera vakuumrören lodrätt, det enklaste sättet att förhindra U-rör från att gå i stagnation är att ha en väldimensionerad tankvolym jämfört med solfångarytan och en SYR-ventil som säkerhet, dock så tycker inte jag att SYR-ventil är någon bra lösning eftersom man gärna vill ha kvar energin som man laddat in i tanken... Men det kan nog fungera bra som en säkerhet så att solfångarna inte går i stagnation om man ofta är borta och reser.


Mvh
 
Sen är det ett frågetecken med heatpipe i full partiell förångning "knoppen" torde vara enormt het iom att den inte längre får kylning. Så partiell förångning till trots tror jag inte det är särskilt bra alls att det händer och förångningen skall ses som en nödåtgärd tycker jag.

Formulerar man det på ett annat sätt tycker jag det är utomordentligt dumt att fläska på med fångare så att det går i storkok allt för ofta då har man ingen bra anläggning. Visst det går ju att lösa med att täcka över halva fångaren när det är som hetast men även det känns som dålig lösning AB.
 
Anglia59 skrev:
U-rören har fortfarande den nackdelen att dom inte fungerar med partiellförångning när dom står upp, finns kanske någon som har erfraenhet av att montera dom horisontellt?
Horisontella rör tappar nog en del kWh på årsbasis. Stående rör ger ju bättre effekt eftersom de är "vända mot solen" hela dagen. Liggande tappar man ju den fördelen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.