Ja, som rubriken antyder är jag fundersam på grunden till Hjältevadshus. Det är inte gjuten platta eller torpargrund, utan något mittemellan. Jag fattade ärligt talat inte när jag pratade med säljaren vad det egentligen handlade om. Såklart att säljaren sa att det var bra, men jag är på jakt efter opartiska synpunkter på detta. Själva har vi en lätt kuperad skogstomt med delvis berg i dagen. Från tomten bredvid (ett berg) kommer vatten som passerar tvärs över min tomt, precis där huset är planerat att stå. Behöver man av den orsaken vara orolig för fuktproblem? Kan de elimineras oberoende vilken grund som än väljs? Har räknat med golvvärme så gjuten platta är kanske att föredra, eller?
 
Vi ska precis lägga vår grund till Modulenthuset nu i veckan. Kan ju höra mig för lite...
 
Jag är oxå lite fundersam om detta. Vad jag har förstått har hjältevadshus samma grundtyp som bla. smålandsvillan (SMV) vilka inte erbjuder golvvärme utan radiatorer. Detta därför att "man inte kan ha golvvärme med deras grundkonstruktion för att detta ger en förhöjd temperatur i grunden. Vilket kan medföra fukt, mögel och annat trevligt" ;)

Därför förstår jag inte varför bla. Hältevadshus och Modulenthus kan erbuda golvvärme med samma grundkonstuktion som Smålandsvillan har då Smålandsvillan säger att detta är omöjligt.

Kan det vara så att jag har missat något viktigt ang. detta? Någon med mer input i ämnet får gärna förklara:D
 
Hjältevadshus har en krypgrund som är fylld med frigolit och sedan en gummiduk över. Det är alltså en fylld krypgrund !!

Det märkliga med de här modulhustillverkarna är att dom alltid säger att deras grunder är jättebra, dom har aldrig haft ngt problem. Men ändå håller dom på och ändrar lite på grunderna hela tiden....
Varför ändrar dom på sina grunder om dom inte har några problem??
 
Malmöbyggaren skrev:
Hjältevadshus har en krypgrund som är fylld med frigolit och sedan en gummiduk över. Det är alltså en fylld krypgrund !!

Det märkliga med de här modulhustillverkarna är att dom alltid säger att deras grunder är jättebra, dom har aldrig haft ngt problem. Men ändå håller dom på och ändrar lite på grunderna hela tiden....
Varför ändrar dom på sina grunder om dom inte har några problem??
Det finns väl ingen konstruktion som är så bra att den inte går att göra bättre?
 
Peter&Sirpa skrev:
Det finns väl ingen konstruktion som är så bra att den inte går att göra bättre?
Sedan är ju frågan om man vill ställa upp och vara "försökskanin".
Det är ju inte alla nyheter som visar sig vara bra i längden (kaseinhaltigt flytspackel, asbest, enstegstätade putsfasader, tryckimpregnerade syllar etc.)
Men visst finns det nyheter som även håller på sikt, men det vet man som regel först efter 20 år eller mer.
 
volvo skrev:
Sedan är ju frågan om man vill ställa upp och vara "försökskanin".
Det är ju inte alla nyheter som visar sig vara bra i längden (kaseinhaltigt flytspackel, asbest, enstegstätade putsfasader, tryckimpregnerade syllar etc.)
Men visst finns det nyheter som även håller på sikt, men det vet man som regel först efter 20 år eller mer.

Ja,men en sluten torpargrund är ju inte direkt banbrytande ;)
 
Fylld krypgrund. Är detta anledningen till att Hjältevadshus och modulenthus erbjuder golvvärme? Skulle det gå att ha denna typ av grund ihop med SMV (Smålandsvillan) ? Och på så sätt nyttja golvvärme istället för radiatorer?

MVH
 
Skulle inte kalla grunden för en fylld krypgrund då den mer påminner om en platta enl. mig. Endast 30cm hög och fylld med cellplast men istället för att gjuta igen den helt och hållet läggs en fukt och radon tät asfaltsduk. Jag har bilder på sen vi gjorde våran om nån är intresserad.
 
Det går absolut inte att kalla det för platta på mark när det träbjälklag. Bygger man med platta på mark utgör plattan bjälklaget och hos Hjältevadshus/modulenthus är det träbjälklag.
 
Ligger nåt i det. Är inte speciellt lik smålandsvillans grund. Sen vilken som är bäst av de 2 är det nog ingen som vet.
 
vi har också ett berg på vår tomt. Därifrån kommer försås mängder med vatten, så vi grävde dränering nedanför berget..har bott i huset snart 4 år och har inga problem med allt vatten som forsar ner!
 
Hej!

13 år har gått! Hur har det gått med era grunder från Hjältevadshus?
 
Husbyggaren__22 Husbyggaren__22 skrev:
Hej!

13 år har gått! Hur har det gått med era grunder från Hjältevadshus?
Det är en bra fråga som är svår att svara på. Har hittills i alla fall inte upplevt något negativt med just den fyllda krypgrunden under mina 12 år som jag har bott i mitt Modulenthus.
 
Skymag Skymag skrev:
Det är en bra fråga som är svår att svara på. Har hittills i alla fall inte upplevt något negativt med just den fyllda krypgrunden under mina 12 år som jag har bott i mitt Modulenthus.
Antagligen så dröjer det väl ännu längre tid innan det eventuellt uppstår problem och då kan nog andra grunder också ha problem. I vilken del av Sverige bor du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.