Jag tänkte att det kunde vara i sin ordning att meddela hur det har gått med installationen. Det har gått bra och allting fungerar utmärkt. Jag gjorde nästan allt arbete själv och lät behöriga elektriker utföra det sista steget. De var tydligen imponerade av mitt arbete och det tog dem inte mer än en kvart att genomföra inkopplingen.

Att få bort den gamla kabeln och i den nya var väldigt enkelt. Det är c:a 4 m kabel mellan elcentralen och spisen. VP-röret är på 20 mm så jag skaffade en 10 m rulle 5G2.5 EKK med enkardeliga ledare. Jag sprayade kabeln med PTFE för att det skall glida lättare även om det senare visade sig inte behövas. Det behövdes inte ens dragtråd även om jag hade en till hands.

Jag förgrenade under hällen och ugnen med en IP65 dosa till en Perilex (för hällen) och en Shuko (för ugnen). Kopplingsplinten i dosan var inte rolig att handskas med så jag slängde den och skaffade en tiopack med Wagoklämmor. En lärdom till nästa gång är att skaffa sig en tom dosa och hålla sig till Wago.

Vidare skaffade jag en fyrpolig jordfelsbrytare (JFB - 40A) med tillhörande DIN kapsling som jag kopplade mellan elcentral och spisen (kostade totalt c:a 300kr). Jag kliade mig i huvudet länge för jag hade svårt att förstå hur den kan känna av att det läcker ut ström till jorden utan att den har någon som helst kontakt med jordkabeln. De enda kablar som går igenom JFB är faser och noll, inte jord. Hade jag konstruerat en JFB så hade jag låtit jord gå igenom en amperemeter. Nu är det så att amperemätare är säkrade, speciellt sådana som skall kunna känna av så låga strömmar som 40mA vilket är väldigt sköra och delikata instrument. Enligt föreskrifter är det inte tillåtet att låta jord passera vare sig säkring eller strömbrytare. Så vad man har gjort är att man istället tänker i Kirchoffs lagar som säger att det måste gå in lika mycket ström i en knutpunkt som ut ur den. Alltså, om det inte går in lika mycket ström genom fasledarna plus nollan som det kommer ut ur dem så betyder det att det flyter ut ström någon annanstans vilket förutsätts vara jord. Denna mätning sker genom en summatransformator i JFB som summerar strömmarna genom de fyra ledarna som då skall vara 0 och försvinner mer än 40 mA någon annanstans (gud vet var) så löser den ut.


En fundering som jag fortfarande har är om det nämns i föreskrifterna huruvida det är tillåtet att montera detaljer såsom Shukokontakter, Perilexkontakter och eldosor på horisontella ytor (främst golv, bord eller bänk) eller om det alltid måste vara på en vägg.
 
Mikael_L
g00ey skrev:
Vidare skaffade jag en fyrpolig jordfelsbrytare (JFB - 40A) med tillhörande DIN kapsling som jag kopplade mellan elcentral och spisen (kostade totalt c:a 300kr).
Det lät billigt... Tveksamt fabrikat?

Jag kliade mig i huvudet länge för jag hade svårt att förstå hur den kan känna av att det läcker ut ström till jorden utan att den har någon som helst kontakt med jordkabeln. De enda kablar som går igenom JFB är faser och noll, inte jord. Hade jag konstruerat en JFB så hade jag låtit jord gå igenom en amperemeter. Nu är det så att amperemätare är säkrade, speciellt sådana som skall kunna känna av så låga strömmar som 40mA vilket är väldigt sköra och delikata instrument. Enligt föreskrifter är det inte tillåtet att låta jord passera vare sig säkring eller strömbrytare. Så vad man har gjort är att man istället tänker i Kirchoffs lagar som säger att det måste gå in lika mycket ström i en knutpunkt som ut ur den. Alltså, om det inte går in lika mycket ström genom fasledarna plus nollan som det kommer ut ur dem så betyder det att det flyter ut ström någon annanstans vilket förutsätts vara jord. Denna mätning sker genom en summatransformator i JFB som summerar strömmarna genom de fyra ledarna som då skall vara 0 och försvinner mer än 40 mA någon annanstans (gud vet var) så löser den ut..
Du tänker både fel och för komplicerat när du funderar på JFB's funktion.
Det är fel att bara mäta strömmen som går i jordledaren. Då skulle man missa att skydda t.ex. den stackaren som hänger och sprattlar mellan badrumskranen och rakapparaten som gått sönder.
Sen är JFB'n på 30mA ... ;)
 
Har för mig att det stod något i de gamla föreskrifterna om att utrustning skulle monteras så att risk för skador etc inte kan ske och det lär ju vara uppenbar risk om man monterar uttag i golv, på köksbänkar etc.

Liknande risk finns om man sätter en brytare eller vägguttag där dörrhandtaget går emot väggen, dvs klart olämplig placering.

/Kent
 
Rrrrr skrev:
Eller ACEFLEX 5G2,5. Den e ungefär lika tjock som en EKK 5G1,5 d^_^b
Hur är den att klamra? Går den att få snygg? Bara svart?
 
Bara svart, max 20 cm mellan klammer, mycket bra om man drar en bit i rör och sedan ska klamra en bit.
 
Bra jobbat med installationen.
Uttag på horisontella ytor är väl inte förbjudet, men ett lock är nog på sin plats.
Det finns speciella uttag för golv
145617-1.jpg
 
Vad som avgör om du kan sätta ett uttag på en horisontell yta är hur utsatt det blir. På en arbetsbänk där du hanterar tunga stekpannor är det helt olämpligt, men på en hylla där man har prydnader stående är det inga problem. Det är som vanligt, omständigheterna som avgör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.