Måhända kalkylen för en större pump inte går ihop för dig och en del andra men argumenten som framförts för att välja en mindre pump är ju helt fel.
Och med den lilla skillnaden i pris för att gå upp ett snäpp ser jag ingen anledning att inte göra det. Sannolikheten att det blir billigare på sikt är nog mer än stor. Har du däremot inget intresse att peta på anläggningen eller lära dig den så välj då den mindre och låt installatören ställa in systemet. Det funkar , men särskilt bra blir det inte.
 
Fick ett pris från våran leverantör på FTX ventilationen, det skulle gå på ca 23kkr extra gemfört med frånluftmodul på värmepumpen och freshventiler.
Är det värt dem pengarna tro? Det är juh mer komfortabelt men vill man lägga 23 tusen på det?
 
wendtm skrev:
Vad skule det kosta extra att ha ftx då?
har du fått nått prisförslag?

Ang diminsioneringen så måste värmepumpen vara väl tilltagen nu, enligt de nya byggreglerna får jag ha endast 5.5kw installerad effekt MED elpatron inräknad. Så om man inte vill sänka innetempen de kallaste dagarna får man ha en sor kompressor som orkar med.
i mitt fall blir det 2 kw kompressoreffekt +3 kw eltilskott som är rätt liten patron som backup
Vem kontrollerar vilken pump och vilken effekt jag har?
Anger jag bara det på ett papper och skickar in eller kommer det stå någon från komunen och skriva av vad min värmepump heter?

Säkert inget problem med jag vill köpa den pump jag vill och det har ingen annan med att göra anser jag. Har t.ex. ett garage min pump ska värma. Ibland har jag 10 grader där ibland vill jag ha 25 då måste min pump klara detta på ett ekonomiskt sätt.
 
Man skall redovisa siffror till komunen efter 1 år.
För nybyggda hus gäller max 55kwh/m2/år
Så man måste installera en effektmätare som mäter på strömmen till uppvärmningskällan
 
wendtm skrev:
Man skall redovisa siffror till komunen efter 1 år.
För nybyggda hus gäller max 55kwh/m2/år
Så man måste installera en effektmätare som mäter på strömmen till uppvärmningskällan
Jag förstår inte syftet med en begränsning i hur stor elpatron man har och på vilket sätt det här är kopplat till förbrukningen. Det intressanta är väl hur ofta den går i såna fall? Vi har en elpatron på 9 kw som gått en hel del under januari när tempen här uppe snittat på närmare -20 grader. Ändå hamnar vi klart under de krav som gäller för nybyggda hus.
 
wendtm skrev:
Man skall redovisa siffror till komunen efter 1 år.
För nybyggda hus gäller max 55kwh/m2/år
Så man måste installera en effektmätare som mäter på strömmen till uppvärmningskällan
Vad skulle hända om man inte skulle uppfylla kraven?
Det är väl iofs bara att köra med några billiga elfläktkonvektorer istället för elpatron detta år, om man skulle vara på gränsen.
 
wendtm skrev:
Man skall redovisa siffror till komunen efter 1 år.
För nybyggda hus gäller max 55kwh/m2/år
Så man måste installera en effektmätare som mäter på strömmen till uppvärmningskällan
Aha.
Känns ju som att det inte kan vara så stenhårt och kollas med andra ord.

Denna 55kwh/m2/år vilken yta grundar sig detta på.
Jag bygger 140kvm hus och 60kvm friståendegarage.
Har jag 200kvm som detta (55kwh/m2/år) grundar sig på?
 
Reglerna har kommit till för att det blir sånna energibehovsspikar när alla pannor måste börja köra med elpatron samtidigt. Så det är det man vill komma bort ifrån
 
wendtm skrev:
Reglerna har kommit till för att det blir sånna energibehovsspikar när alla pannor måste börja köra med elpatron samtidigt. Så det är det man vill komma bort ifrån
Ja, fast vad jag menade var att det ju inte är storleken på elpatronen som styr när den ska slå in, utan dimensioneringen av pumpen. En större patron gör ju jobbet snabbare än en liten, som istället får gå längre med samma förbrukning som följd. Det hade därför varit rimligt att endast ange krav på hur mycket av husets maxförbrukning som pumpen måste bära, exklusive patron.
 
Suhagg skrev:
Aha.
Känns ju som att det inte kan vara så stenhårt och kollas med andra ord.

Denna 55kwh/m2/år vilken yta grundar sig detta på.
Jag bygger 140kvm hus och 60kvm friståendegarage.
Har jag 200kvm som detta (55kwh/m2/år) grundar sig på?
Någon som kan svara på detta?
 
Suhagg skrev:
Någon som kan svara på detta?

Du får väll ställa en säng i garaget det är boytan som dom syftar på garage tillhör biytan :cool:
 
I BFS 2008:20 definierar arean:
Atemp:
Arean av samtliga våningsplan för temperaturreglerade utrymmen, avsedda att värmas till mer än 10 ºC, som begränsas av klimatskärmens insida. Area som upptas av innerväggar, öppningar för trappa, schakt och dylikt, inräknas. Area för garage, inom byggnaden i bostadshus eller annan lokalbyggnad än garage, inräknas inte.

Författningen gillar inte uppvärmda garage!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.