Jag håller på att montera in en vedspis. Den gamla åker ut och en renoverad ska få den gamlas plats. Frågan är ju nu när det muras och ändras så behövs det ju färg. Muraren sa att man tar vanlig matt vattenbaserad takfärg och penslar på. Jag trodde i min enfald att det var kalkfärg som gällde men det kanske beror på vad det är målat med tidigare. Den yta som nu finns är ganska blank och det känns inte alls som en kalkfärg.

Tacksam för åsikter. :)
 
Din murare hade ett bra tips tycker jag...kör med det själv (matt tak/väggfärg)

Inte jätte tvättbar men när det ser för anskrämligt ut så är det väldigt lätt att dra på ett lager till.

Vår föregångare hade använt blank färg = tvättbar med ser ju så tråkig och livlös ut.
 
Så bra, då får det bli några liter sådan färg. Såg att Rusta hade 5 liter för 190 spänn. Kan passa bra där då kanske?
 
Härligt öppen atttyd att betrakta rustas takfärg som byggnadsvård ;-) Jag hade nog gått på kalkfärg eller limfärg beroende på vad underlaget består av.
 
Kan man inte måla med linoljefärg?
 
Om det är en matt yta som ska uppnås får det nog bli matt linoljefärg.
 
Jag besökte Nääs byggnadsvård idag och frågade lite om detta. De sa att många målade dessa områden med plastfärg på sextitalet. Jag hittade 1968 skrivet i bruket så det bör ju vara i det tidsintervallet måhända.

Som tur var så hade hon lite tips till mig hur man avgör vilken färg som använts tidigare. Nu är det kanske inte helt vetenskapligt men kan nog ge en fingervisning om vad jag kan använda. Hon sa dessutom att linoljefärg ofta fäster ganska bra på ett murverk som tidigare målats med plastfärg. Ang om det är så "byggnadsvårdsmässigt" med takfärg från Rusta så håller jag väl med om att det kanske inte är tidsenligt men samtidigt om det runt spisen är målat med sån färg har den hållt sig otroligt bra genom åren. Jag ska som sagt testa lite och se vad som ser bra ut. Kalkfärg går nog bort med tanke på att den knappast lär fästa på den rätt blanka yta som nu är. Jag siktar på att tvätta noga med målartvätt och sen måla, antingen med takfärgen som Muraren talade om eller så tar jag fram en av alla burkar med linoljefärg och testar det. :)

Kan återkomma med resultat när vi är framme med hur det blir...
 
Jag renoverade mitt rum i mammas fritidshus. Delar av muren hade suttit i en vedlår som jag tog bort och var därmed obehandlad. De delar av muren som tidigare var exponerade mot rummet tror jag var målade med linoljefärg på 30-talet. Till vänster om spisen blev det en ny mineritvägg. Samtliga dessa underlag målade jag med putsfärg från K-rauta. Linoljefärgen tålde värmen illa och var bränd på sina ställen. Det kan bli ganska varmt nära spisen och frågan är om takfärgen tål detta. Så länge du inte gör något byggnadsvårdsmässigt värre än att använda fel sorts färg inomhus tycker inte jag att du behöver skämmas. Annars är kalkfärg både snyggt och rätt.

Erik
 
  • IMG_3342.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4566.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Matt linoljefärg har vi kört på mur. Snyggt, lätt att torka av och det täckte så fint med en (!) strykning.
 
OBS! Takfärgen tål endast 70-80grader.
 
En bild på hur det ser ut, med lite färg kommer det bli bättre... :)
 
  • vedspis-klar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
evacubanita
  • Laddar…
Det ser snyggt ut. Har du någon bild från lite större avstånd? Jag skulle vara skeptisk till både takfärg och linoljefärg så nära hällen. Å andra sidan är det billigt att prova och enkelt att åtgärda om det visar sig inte fungera.

Erik
 
Jo, jag har den här bilden också...
 
  • vedspis-2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En sådan spiskåpa vill jag ha i mitt kök också, men det passar nog inte i ett hus från 1969. Det är ett stort murverk, finns det en igenmurad bakugn där också? En annan stilla undran är om spegeldörren på bilden är original. Jag tycker den ser mycket nyare ut än murverket. Ursäkta att jag svävar ut från ursprungsfrågan.

Erik
 
Spiskåpan är fin, vi gillar den. Jo, det är faktiskt så att det finns en gammal ugn bakom där men den är bortrationaliserad sen många år tillbaks tyvärr. Vi har inte ens en lucka som ska vara där. Vårt hus är ganska gammalt, historiken går från 1776 enligt de papper vi hittat i huset. Dörren är jag mycket tveksam till om den hör "till huset" egentligen. Det har ändrats och lånats massor genom åren. Det står massor med gamla dörrar borta i vår vedbod. Till min glädje hittade jag även samtliga originalfönster till den första verandan, tyvärr inte kompletta med glas, många var trasiga men bågarna är iaf rätt ok även om de förstås måste renoveras och göras iordning seriöst. På överplan sitter det plankdörrar blandat med spegeldörrar osv. Svårt att datera inredningen i huset.

Ang murstocken. Vet inte hur gammal den är men den andra skorstenen i huset där kakelugnarna sitter monterade, den är inte muras i tegelsten utan med "åkersten", (läs gråsten i lämplig form). Sotaren var så där lagom imponerad :S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.