Nimajneb skrev:
Magnu: gångtid har väl inget med energisnålhet att göra.....
Energisnålhet är ett mätbart krav AAAAAAAAAAAAAAAAAAA i energisnålhet är ett säljargument. Att det sedan tar 38 timmar att diska framgår inte.

Men skämt åsido
Jag bedömning är att ju mindre vatten man använder, desto mindre el går det åt att värma vattnet.

Dessutom drar cirkulationspumpen en massa energi. Om man bara duschar disken ibland och låter vattnet lösa upp smutsen kommer det inte gå speciellt mycket energi. Börja med att fukta disken, och håll den fuktig, genom att duscha den var femte minut. Efter typ 2 timmar kan man börja värma vattnet och spola bort smutsen.

Hade du spolat med högtryck med de gamla klorhaltiga diskmedlen, hade du varit klar på 50 minuter. Men med en mycket större vatten och energiåtgång.
 
Jag och jag antar dom flesta andra kör igång maskinen när vi går o lägger oss, om den tar 1 eller 6 timmar spelar ju ingen roll.
Har jag någon gång bråttom så....kör jag snabbdiskprogram...
 
Borde det inte bli dyrare att köra en diskmaskin på varmvatten? Den kommer ju i så fall även skölja i varmvatten vilket den inte gör i vanliga fall.
 
frhe skrev:
Borde det inte bli dyrare att köra en diskmaskin på varmvatten? Den kommer ju i så fall även skölja i varmvatten vilket den inte gör i vanliga fall.
beror på hur du producerar ditt varmvatten, har du gratis virke så är ju elen dyrare, även värmepumpar krånglar till kalkylen. Värmer du däremot enbart med elpatron så har du naturligtvis rätt.
 
Nimajneb skrev:
beror på hur du producerar ditt varmvatten, har du gratis virke så är ju elen dyrare, även värmepumpar krånglar till kalkylen. Värmer du däremot enbart med elpatron så har du naturligtvis rätt.
Bor man i en hyres eller bostadsrättslägenhet blir det billigare att ha den kopplat till VV !!!
 
Men inte kan det röra sig om några stora pengar om det skulle ge en besparing, kanske 50-100:-/år om man har "gratis" värmning av varmvatten.
Kör på det som ger ren disk och bra diskmedel, för det är ju huvudsyftet med maskinen. De flesta verkar rekommendera kallt vatten.
 
kamilenski skrev:
Bor man i en hyres eller bostadsrättslägenhet blir det billigare att ha den kopplat till VV !!!
För dom som tror att föreningen snyter fram energi gratis:D

Skulle jag någon gång flytta in i ett sådant boende så hoppas jag verkligen att mina grannar inte tillhör kategorin ovan.:@
 
Nimajneb skrev:
För dom som tror att föreningen snyter fram energi gratis:D

Skulle jag någon gång flytta in i ett sådant boende så hoppas jag verkligen att mina grannar inte tillhör kategorin ovan.:@
Och just därför har man börjat prata om att införa individuella mätare för vv och kv för alla lägenheter. Det är mycket vanligt ute i europa.
 
Kostnaden är som sagt försumbar normalt sett. Möjligen om man har 30 kr i underskott per månad att det skulle vara ett problem(jag köper chips för mer VARJE helg ;) ). En NY diskmaskin drar så lite el att på 10 år har den fortfarande inte kommit upp i inköpsvärdet för maskinen om man inte köper de allra billigaste maskinerna dvs.

Jag har kollat och pumpen drar väldigt lite det enda som i princip drar är värmeelementet och det är inte aktiverat så länge under programtiden. Normalt sett drar en diskmaskin ungefär 1kWh /disk. Handdisk drar mer energi än detta.
 
Med handdisk förbrukar man MYCKET vatten. Det gör man inte med diskmaskinen.
 
Precis, och man brukar normalt inte ta kallt vatten heller ;)
 
v-g skrev:
Precis, och man brukar normalt inte ta kallt vatten heller ;)
Med andra ord, om man handdiskar, förbrukar man MYCKET varmvatten! Kopplar man in diskmaskinen till varmvattnet=sparar man åt föreningen.

DVS man kostar mindre i "drift" än de som handdiskar! d^_^b

De som tänker annat / "kortsiktigt" hoppas jag slippa som granar den dagen jag flyttar i en lägenhet :@:@:@

Men det dröjer nog. Man hinner installera mätare till dess...
 
BigR
Packade upp vår nya Siemens Diskmaskin idag. En komplettering till broschyren har tryckts upp med informationen :

Maskinen har utrustats med varmvattenskoppling, varför inställningen intensivtorkning utgår. Diskmaskinen kan anslutas till vv upp till 60C. Varmvattenanslutning rekommenderas vid tillgång till energimässigt fördelaktig varmvattenberedning....

Längre ner i stycket står det att varmvattenanslutning inte rekommenderas om vattnet bereds i en elektrisk varmvattenberedare.
 
BigR:Bra initiativ av Siemens tycker jag!
 
När jag flyttade in i min nuvarande hyresrätt fanns ingen diskmaskinsavstängning på blandaren. En ny blandare införskaffades, denna har funktionen att jag kan välja om jag vill köra på varm eller kallvatten till diskmaskinen. Eftersom jag har obegränsad tillgång på tappvarmvatten (ca 55 grader C) :D gjorde jag ett enkelt test. En enkel energimätare från Claes O, program B på maskinen är 65 grader. Diskade först i kallvatten och gången efter i varmvatten. Resultat: kallvattendisk 1,4 kWh, varmvattendisk 0,9 kWh.

Slutsats: Jag sparar ca 50 öre per disk. För min del blir det en hundring per år, men en barnfamilj diskar ju betydligt mer än så gissar jag.

Har aldrig haft problem med att det inte blir rent. Använder endast en halv tablett per gång oavsett hur knökad maskinen är.

Mvh Jörgen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.