Som sagt skippa intr trådlöst. det är grymt skönt att ha. Men som sagt till alla fasta maskiner så är trådat oftast att föredra.
 
Ett tips när det gäller trådlöst: Byt alltid kanal på basstationen. De är nästan alltid kofigurerade till samma kanal från fabrik (tror det är 6), vilket innebär att det blir mycket krockar med andra nät inom räckvidden.

Har inte lusläst inläggen, men att arbeta mot två skärmar som vissa beskriver är verkligen något att rekommendera. Man kan bli väldigt effektiv på detta sätt. Har kört med dubbla skärmar några månader på jobbet.
Verkligen, man blir mycket effektivare och gör mindre fel när man programmerar (bättre översikt är viktigt!). Är det en sak jag lärt mig så är det att man aldrig kan gå ner i skärmarea, har man vant sig så känns allt mindre outhärdligt. Jag har gått från 1 till 2 till 4 till 6 skärmar, och hade jag bara kunnat möblera det så att det inte ger nackspärr skulle jag haft 9.

Har man dessutom, som jag, gamla hederliga bildrörsskärmar så får man en fin solbränna också... :)
 
mycke_nu skrev:
Inte drar jag nätverkskabel runt 300 m2 kåk när hela familjen använder sina laptops i soffan, sängen, vid matbordet eller var de nu råkar befinna sig och det trådlösa nätverket typiskt tuffar på i 130-180 Mb/s.
Min användning är i mycket samma; men jag har dragit motsatt slutsats. Dvs, när jag använder min laptop *på batteri* så använder jag det trådlösa nätverket. Men om jag ändå måste plugga in den för att få ström (vilket jag exv. gör i sängen/TV-soffan och några andra ställen) så pluggar jag naturligtvis in den i ethernet-jacket som sitter bredvid vägguttaget. Att dra tillräckligt med uttag i mitt hus (2x120m2) för att få "kontorsstandard" dvs inte mer än 5m till närmsta uttag tog några dagar (och då är patchpanel osv ändå inräknad, vilket man ändå behöver).

Dessutom; ja att gå till "datorrummet" är gammaldags. Det är därför man som den moderna familj man är har de stationära datorerna i vardagsrummet, där de hör hemma. :) (Vi har två arbetsplatser bredvid varandra. Den ena hör till servern som alltid är igång; det går alltså fortare att komma igång på den än det gör att ta en laptop ur sleep mode). Planerar man bara sina inköp lite så blir det tillräckligt snyggt för att få bra WAF (wife acceptance factor) på det.

Sedan har jag naturligtvis en stationär på mitt kontor; jobbar hemma några dagar i veckan i snitt, men det är ju mer speciellt. Familjen använder summa summarum; tre stationära och tre laptops (valda bland fem olika eller så).

P.S. Och jag har inte 5000m till närmsta granne, utan närmare till 5000 grannar inom 1 meter (inte riktigt :)) så störningsbilden för det trådlösa ser inte lika rolig ut. Jag ser lätt 7-8 basstationer samtidigt.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Min användning är i mycket samma; men jag har dragit motsatt slutsats.
Behoven är ju olika, jag har inte längre behov av att göra tunga körningar, men viktigare än så - jag försöker se vart tekniken är på väg innan jag investerar i det ena eller det andra.

Att man överger trådbundna telefoner för mobiler är ju en självklarhet, och lika självklart är att datoranvändandet är på väg att bli helt mobilt. iPhone, iPad med flera produkter är bara början. Min dotters MacBook Pro har en batteritid på över fem timmar - inte ansluter man en sådan maskin till ett trådat nätverk år 2010, och absolut inte om fem år. I det läget bygger jag inte ett nätverk som sträcker sig till varje rum i huset.

Tänket att bygga nätverk för säkerhets skull som man ofta hör vänder jag mej starkt emot. När man står inför ett teknikskifte fortsätter man inte att bygga stora legacy system utan tar hand om problemen när och OM dom uppstår. HomePlug är ett bra sätt att skapa snabba trådbundna förbindelser om det mot förmodan skulle behövas.

Sedan är det visst är det bra med ett trådbundet nätverk för det som pågår i bakgrunden, jag har exvis 1 Gb mellan routern och servern vilka står hyfsat nära varandra. Servern är för övrigt headless och kommer snart att förvisas till en skrubb där jag slipper se kabelhärvorna. Administration av servern sköter jag från min laptop i soffan.
 
Troberg skrev:
Nej, men datorn kan göra mer i bakgrunden utan att störa det du tänker på.

Just där så älskar jag multiprocessormaskiner. De "tvärnitar" aldrig, det är väldigt sällan man ens upplever att det går långsammare.
Även laptop med små skärmar har dual core. :)
 
För att gå tillbaka till ursprungsfrågan och inte fastna i en massa tekniksnack så tycker jag att du åtminstonde ska dra rör för att framtidssäkra. Det finns då två orsaker till att framtidssäkra; tekniska och dels praktiska.

Det tekniska har redan tagits upp, möjligen med undantag för att fiber. Kanske kommer, kanske inte, men min far som hade en vedeldad skrivmaskin byggde inte huset med avseende på youtube heller.

Den praktiska framtidssäkringen menar jag har med rumsutnyttjande. Vissa rum har kvar sin funktion under hela husets livstid, men andra byter man kanske från datorrum till barnrum för det oplanerade barnet etc. Att då veta att dosa och rör finns för att dra in ex. fiber är en kostnad på kanske 100 kr nu, men ett drygt jobb i framtiden då....

Själv drar jag åtminstonde rör till samtliga rum under renoveringen, oavsett om det är pannrumm, tvättstuga eller kontor
 
Nu beror det givetvis på hur man använder datorn. Som datortokig så är trådlöst helt uteslutet för mig. Jag tillbringar allt för mycket tid vid datorn för att tåla något som helst strul. Uppkopplingen ska bara funka, till 100%, utan packetloss och utan latency-spikar, oavsett hur jag råkar sitta och jobba, störningar, hur många andra i familjen som sitter och streamar 1080p-filmer, etc. Blir jag nedkopplad från en ssh-session, eller får taskiga responstider, så är det helt oacceptabelt idag.

Visst kör jag ett trådlöst nät också, med en klassisk linksys WRT54GL, men när jag arbetar med datorn kör jag trådbundet. Om jag sitter i TV-soffan med laptop, så brukar jag ofta ändå koppla upp mig trådbundet.

Givetvis avskyr jag också att jobba på en laptop. Min bästa laptop är en, för att vara laptop, hyggligt snabb thinkpad med dual core och 4 GB Ram, men det är ju rätt kasst numera och den känns otroligt seg, visserligen mest på grund av sugig hårddisk. Att jobba på en sådan dator driver mig till vansinne. Dessutom kan jag inte jobba med bara en skärm och få laptops har idag dubbla dvi/hdmi-utgångar. Dessutom har jag aldrig sett en laptop med vettig inbyggd skärm.

På den stationära är det quadcore som gäller, snabb intel-ssd och 8 gig ram. visserligen bara två skärmar, men två bra skärmar (inget TN-panel-skräp).

Jag ligger ofta på en användning runt 6 GB ram när jag har mina jobb-program igång. Med 4 gig blir det ett hopplöst swappande, fast med SSD går förstås swappandet hyggligt fort.

Jag kör bara en gigabit hemma för tillfället, men kommer uppgradera till 10 när det blir rimligt.
 
C
Anledningen till att det går sakta med kabel till den nyblivne fiberabbonenten ovan är antagligen för att hans router har värdelös throughput mot kabel. En riktig router kostar tusenlappar, men man kan enkelt komma undan med en enklare dator med två nätverkskort i, och någon form av m0n0wallinstallation på (själv föredrar jag varianten med cd-skiva och usb-minne, ingen hårddisk som kan gå sönder...). Jag drog 60 mbit igenom en P3:a, där det ena nätverkskortet var det integrerade. Jag misstänker att det inte är några problem att få igenom 100 mbit genom en P4 med två riktiga nätverkskort i varsin pci-plats.
 
cheetah1 skrev:
Anledningen till att det går sakta med kabel till den nyblivne fiberabbonenten ovan är antagligen för att hans router har värdelös throughput mot kabel. En riktig router kostar tusenlappar, men man kan enkelt komma undan med en enklare dator med två nätverkskort i, och någon form av m0n0wallinstallation på (själv föredrar jag varianten med cd-skiva och usb-minne, ingen hårddisk som kan gå sönder...). Jag drog 60 mbit igenom en P3:a, där det ena nätverkskortet var det integrerade. Jag misstänker att det inte är några problem att få igenom 100 mbit genom en P4 med två riktiga nätverkskort i varsin pci-plats.
Jag har felsökt detta och det visade sig att problemet låg i antivirusprogrammet som skannade all inkommande trafik i realtid. Den gamla datorn hade helt enkelt inte tillräcklig med CPU-kapacitet. Med avstängd skanning gick det riktigt bra.

På en modern dual-core laptop går bredbandstestet lika fort (typiskt 80-100 Mbit/s) oavesett om jag använder trådlöst eller kabel.
 
Även laptop med små skärmar har dual core.
Jag pratar inte om dual core, det är en snål-lösning. Jag pratar om dubbla processorer. Tex har min huvudmaskin 2 st dual core processorer, 4 kärnor totalt fördelat på två chip. Jag har också en handfull maskiner med 2 processorer, men singelcore.

Min nästa maskin blir antagligen en fyra processorers massivt parallell (varje processor har eget minne) maskin, vilket dels ger mer rå processorkraft, dels gör minnesaccess till en mindre flaskhals.

Jag har felsökt detta och det visade sig att problemet låg i antivirusprogrammet som skannade all inkommande trafik i realtid.
Det är därför jag aldrig kör med realtidsscan. Jag kör ClamWin, fritt och lätt på systemresurserna, och enligt min erfarenhet effektivare och rubustare än de kommersiella programmen.
 
Troberg skrev:
Jag pratar inte om dual core, det är en snål-lösning.
Ja, vilken dator är inte en snållösning? Det är det första man fick lära sig i datorarkitekturkursen, prestanda skall ställas mot kostnad.

En dual-core är alldeles tillräckligt för att köra ett jobb i bakgrunden samtidigt som man motionerar GUI:t. Den tvärstannar inte heller.
 
J
Har märkt att de flesta talar om kapaciteten mot internet men glömmer det lokala nätverket.

Hos oss är det det lokalanätverket som är viktigast. Vad händer när alla tre ungarna ska se på film samtidigt och man spelar in ett par program från parabolen samtidigt man själv jobbar och kör distansjobb ? Det trådlösa nätverket stupar garanterat. Givetvis går det att segmentera det trådlösa och på så sätt få det stabilare men att få det att fungera tillförlitligt dygnet runt är ett *#¤"#!!!!

Som jag ser det gäller:

Trådlöst för de som saknar lokaltnätverk och endast sitter och slö surfar.

Trådburet för de som ska ha ett lokalt nätverk och ska ha filservrar, digiboxar (t.ex. dreamboxar) där alla ska användas samtidigt och inte kan acceptera prestandaförluster.
 
Nån som har provat de här grunkorna man kör över elnätet ?
Min router står på ovanvåningen och HTPC står i källaren med 2 lager armerad betong emellan och en riktigt besvärlig kabeldragning
 
slaskman skrev:
Nån som har provat de här grunkorna man kör över elnätet ?
Min router står på ovanvåningen och HTPC står i källaren med 2 lager armerad betong emellan och en riktigt besvärlig kabeldragning
Jag har bara testat det en enda gång, och det var för att få internet på ett hotell jag bodde på i kina för några år sedan, så jag kan inte riktigt uttala mig om ifall det fungerar bra idag. Det jag hört om dagens grejer är att det ska bli fördröjningar (lagg) för varje förfrågning vilket troligtvis kommer göra att allt kännas mycket segt. Många beskriver det som "hög" overförningshastighet men samtidigt lång pingtid.
 
slaskman skrev:
Nån som har provat de här grunkorna man kör över elnätet ?
Min router står på ovanvåningen och HTPC står i källaren med 2 lager armerad betong emellan och en riktigt besvärlig kabeldragning
De är hit-and-miss. Kan funka bra, kan också funka dåligt (som i mitt eget fall). Kan också funka ibland, beroende på vad som råkar vara på just då. Alltså lite som trådlöst nätverk. De är inte någon ersättning för ett "riktigt" trådat nätverk.

P.S. Det finns långa betongborr billigt. :D D.S.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.