Någon som har några eller har sett några bilder på helmålade våtrum. Skulle vara kul att få en bild av hur det ser ut. Det bör väl nästan vara det billigaste alternativet med...
 
Jag målade ett badrum som tidigare hade haft våtrumstapet i min gamla bostadsrätt. Men det system som jag använde hade riktig letexfuktspärr underst, sen våtrumslim, väv, våtrumslim, grundfärg och ytfärg. Arbetet var enkelt, matrielet hyfsat billigt och resultatet blev bra. Har tyvärr inga bilder men det ser ut som helt vanlig målad väv. Färgen gick att bryta som man ville.
 
Alcro, Beckers (och säkert flera) har några bilder iaf på sina hemsidor.
 
Vi har målat vårt badrum.
Men vi valde att bredspackla väven så vi fick en slät yta.
Det blev fantastisk bra och nästa badrum kommer även det bli målat.
 
Kommer 2/5-kakla mitt övre badrum och resten blir målat. Det är bra mycket billigare och snyggt blir det också. Runt badkaret kommer jag ha kaklat samt bakom tronen och handfatet.

Det står att det går att duscha mot detta om man kör alla steg men jag har den erfarenheten att det är lite svårt att hålla rent tillslut, därav kakel bakom där det slaskas mest. :cool:

Kör Beckers system som jag tycker känns som bra grejjer.
 
Är det någon som sett om det finns någon slät väv till våtrum eller måste man i så fall bredspackla för att få en slät vägg.
 
Jabba77 skrev:
Är det någon som sett om det finns någon slät väv till våtrum eller måste man i så fall bredspackla för att få en slät vägg.
Finns tyvärr ingen slät väv så det blir till och bredspackla ;)
 
Det finns dock en väv med mindre struktur (G100V?) som är lättare att bredspackla. Kolla med de som säljer de olika systemen! Väven behövs ju bara i våtzonen så i övriga rummet är det inga problem att ha det slätt.
 
frhe skrev:
Det finns dock en väv med mindre struktur (G100V?) som är lättare att bredspackla. Kolla med de som säljer de olika systemen! Väven behövs ju bara i våtzonen så i övriga rummet är det inga problem att ha det slätt.
Hur menar du då, att man bara målar direkt på våtrumsskivan?
Kommer att köra kakel i dusch men vill ha lite släta målade väggar i övriga badrumet har en känsla av att trenden börjar gå mot målade väggar på vissa delar av badrummet...så tror i alla fall frugan:rolleyes:
 
Eller direkt på pappgipset (som fortfarande är godkänt för våtrumsfärgsystemen). Väv endast i våtzon.

Tror också trenden går mot våtrumsfärg då det är snyggt, billigt och lätt att ändra. Och säkert.
 
är det godkänt med pappgips bakom våtrumsfärg...hade jag ingen aning om. Står det något om detta i gvk eller bkr?

Ja då blir det ju en annan prislapp om man kan köra så på några väggar.
 
Jabba:Nej det står det inte eftersom de inte har med färg att göra ;)
 
Det står om de våtrumsfärgsystemen i MVK, som är målarnas branschregler för våtrum och som jämställs med BKR och GVK av försäkringsbolagen.

I BKRs nya branschregler har man också gått över till att ha olika regler för våtzonen och övriga badrummet. Som jag har förstått det är pappgips godkänt utanför våtzonen även i där.
 
Kartongklädd gips får användas i hela våtutrymmet men rekommenderas inte.
 
v-g skrev:
Jabba:Nej det står det inte eftersom de inte har med färg att göra ;)
Haha nej såklart att det inte gör :blushing:

Om man nu vill ha hängslen och bälte kan man då köra med våtrumsskiva och spackla och måla dessa.
Har våtrumsskivor en försänkning för spackling, antar att de inte har det. Så då kanske det blir problem med att få en slät vägg utan att behöva bredspackla hela alltet. Nu pratar jag om alla utrymmen utom i dusch.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.