ok...det låter juh riktigt bra.så vill man ha det :), skickade mailet precis till husleverantören ang. justeringar. Nu hoppas man bara att det blir bra.
Har du en 11xx då eller? skall man ha en 8kw eller en 10 kw, som sagt så är huset på 170, men 2011 skall det komma till ett garage på ca 60m2 som skall hållas på 10-15grader.Har inte en aning hur mycket det kan dra?(200mmisolering i grund 120mm i grund 200mm i tak)
 
wendtm skrev:
5.5kw installerad eleffekt.
på en 8kw värmepump är eleffekten ca. 1.7kw
Men jag kan maila dem imorgon igen. och se vad jag får för svar...:D
Men I det dokumentet som du skickade med så står det installerad eleffekt, och den är juh under 2kw med en jordvärmepump, och den pumpen som följde med huset som standard var på 6.5kw

Hur löser jag frånluften då? finns det nått billigt och enkelt sätt?
Om kompressorn är på 2 kW (och ger 8 kW) innebär det att eltillsatsen max får vara 3.5 kW.

Det billiga och enkla sättet att lösa frånluften är att installera en frånluftsfläkt. Kostar ngn tusenlapp, men då är du tillbaka till ruta ett med samma ventilationssystem som med en frånluftspump... Alternativet är FTX som 2an säger men du bör nog göra en kalkyl för att se hur mycket dyrare en sådan anlägging är (jordvärme + FTX) och hur mycket extra besparing den ger jfrt med de beräknade 6500 kWh/år för frånluftaren. Det blir nog svårt att räkna hem en jordvärme + FTX lösning tror jag, men sedan finns naturligtvis andra aspekter hur mycket du tycker det är värt att slippa kallras.
 
Jo men vi har beställt ftx, bara som ren komfortvärme, vi har vart och kollat runt lite på hus med freshventiler och i visa fall var det störande med kallras tyckte jag.
Nu får man hoppas bara att detta bli bra..:D
 
Jag lånar tråden lite. Vi bor i ett 1,5 plans hus i skåne med källare och håller på och renovera i stort sett allting. Nu har vi fått in en offert på komplett dränering inkl, isodrän och platonmatta. Dessutom ingår uppgrävning av hela trädgården och dem förlägger även jordvärmeslingan. Dessutom tar dem upp 2 gamla stubbar och fyller igen 3 gamla stora brunnar. För detta vill dem ha 180000, det är ca 40 löpmeter källarvägg. Allt material ingår.
 
Glömde ju själva frågan, vad tycker ni om offerten?
 
Vad tror ni, är offerten tokig eller verkar den rimlig?
 
Nu har jag fått hem enegriberäkningen, och enligt den så sparar jag 700kwh/ år om jag väljer jordvärmepump, men installationen kommer gå på 15-20 kkr mer, skall man sattsa på jordvärme endå?
 
Jordvärme o FTX ventilation blir mitt val i nya huset. Grävare nästan gratis och gott om mark att gräva på gör valet enkelt. Jordvärme/Frånluft var jag inne på från början men ju mer jag läser om FTX desto mer övertygad blir jag.
 
När man läser vissa inlägg så verkar det som att många tror att man ska dimensionera pumpen efter högsta effektbehovet och att detta på något sätt skulle vara mer ekonomiskt. Klipper därför in rekommendationen från Svenska Värmepumpsföreningen, där det framgår att det blir mest ekonomiskt att dimensionera pumpen mellan 50-70% av maximalt behov.

Less is more i många fall, således.

Dimensionering av värmepumpar

Värmepumpen dimensioneras inte efter det högsta effektbehovet, eftersom detta är olönsamt. Större delen av året skulle pumpen få korta drifttider med många starter, vilket ger högt slitage, i stället för att gå kontinuerligt under längre perioder.
Om elförbrukningen för uppvärmning och varmvatten, i ett eluppvärmt hus, är 20 000 kWh, är det maximala effektbehovet ca 8 kW.
Vilka schablonvärden som gäller för olika delar av landet vet alla SVEP-auktoriserade leverantörer.
Erfarenhetsmässigt vet man att om dimensionering görs efter 50-70% av det högsta behovet, täcks ca 70-90% av hela årets energibehov, beroende på val av värmekälla.
 
Vad skule det kosta extra att ha ftx då?
har du fått nått prisförslag?

Ang diminsioneringen så måste värmepumpen vara väl tilltagen nu, enligt de nya byggreglerna får jag ha endast 5.5kw installerad effekt MED elpatron inräknad. Så om man inte vill sänka innetempen de kallaste dagarna får man ha en sor kompressor som orkar med.
i mitt fall blir det 2 kw kompressoreffekt +3 kw eltilskott som är rätt liten patron som backup
 
Att dimensionera på under 70% av effekten är bara idiotiskt.
Anledningen till att installatörerna tycker det är bra med låg effekt är att då kan dom lämna pumpen med grundinställningen och låta termostaterna styra rumstemperaturen. Snabb installation och inga återbesök och en någorlunda besparing med jämn innetemperatur och för det mesta är kunden nöjd.
Med en pump som tar 90% krävs definitivt en bättre injustering av både pumpen och radiatorer . Detta har ofta installatören ingen vidare koll på hur det ska göras samt det tar tid. Det är nu inga problem att göra det själv och då får man en extremt ekonomisk anläggning med lång livslängd.
Den enda vettiga anledningen att underdimensionera är väl om man ligger på gränsen på vad 1 hål klarar, att borra 2 blir då alltför dyrt i förhållande till besparingen, möjligen också om volymtank skulle krävas och det inte finns plats eller om det av nån anledning skulle bli extra dyrt att installera en sådan.

Så det SVEP egentligen säger är att eftersom injusteringarna som görs av installatören är bristfälliga är det säkrast att ta en liten pump, en sådan kommer att gå ändå utan allt för många start/stopp eller för höga framledningtemperaturer.
 
Ville_Vessla skrev:
Att dimensionera på under 70% av effekten är bara idiotiskt.
Anledningen till att installatörerna tycker det är bra med låg effekt är att då kan dom lämna pumpen med grundinställningen och låta termostaterna styra rumstemperaturen. Snabb installation och inga återbesök och en någorlunda besparing med jämn innetemperatur och för det mesta är kunden nöjd.
Med en pump som tar 90% krävs definitivt en bättre injustering av både pumpen och radiatorer . Detta har ofta installatören ingen vidare koll på hur det ska göras samt det tar tid. Det är nu inga problem att göra det själv och då får man en extremt ekonomisk anläggning med lång livslängd.
Den enda vettiga anledningen att underdimensionera är väl om man ligger på gränsen på vad 1 hål klarar, att borra 2 blir då alltför dyrt i förhållande till besparingen, möjligen också om volymtank skulle krävas och det inte finns plats eller om det av nån anledning skulle bli extra dyrt att installera en sådan.

Så det SVEP egentligen säger är att eftersom injusteringarna som görs av installatören är bristfälliga är det säkrast att ta en liten pump, en sådan kommer att gå ändå utan allt för många start/stopp eller för höga framledningtemperaturer.
Eeh? Så du menar att man medvetet rekommenderar att köpa en mindre pump för att förenkla för installatörerna? Och att VVS-firmorna väljer att följa detta trots att en större pump är dyrare och ger dem avsevärt högre marginaler (de säljer ju vanligtvis även pumpen) än en timmes extra injustering?

Skälet till att man rekommenderar detta är ju att en större pump går tyngre och kostar mer att driva runt under större delen av året. Dimensionerar du till 70% av maxeffekt fyller detta behovet 90% av ett normalår. De sista 10% blir då elpatron och om du förbrukar 6 000 kwh i uppvärmning skulle kostnaden för dessa 600 kwh i eltillskott bli ca 600 kr (då har jag ändå varit snäll och inte räknat med vad pumpen förbrukat de sista 10% om jag dimensionerat fullt ut). Jag vet inte vilken återbetalningstid du räknar med för dina investeringar, men om en större pump skulle bli exempelvis 20 000 kr dyrare så tar investeringen 33 år är räkna hem. Det är för lång tid åtminstone för mig. Även om en större pump skulle kunna pressa ner dessa 6000 timmar något skulle fortfarande återbetalningtiden bli alldeles för lång.

Så jag skulle vända på det och säga att dimensionera över 70% är att kasta pengarna i sjön, eftersom du aldrig kommer att kunna räkna hem det inom acceptabel tid. Enda skälet att överdimensionera är därmed om man planerar en utbyggnad inom en snar framtid så att den uppvärmda ytan ökar.
 
Redigerat:
jenfor skrev:
Eeh? Så du menar att man medvetet rekommenderar att köpa en mindre pump för att förenkla för installatörerna? Och att VVS-firmorna väljer att följa detta trots att en större pump är dyrare och ger dem avsevärt högre marginaler (de säljer ju vanligtvis även pumpen) än en timmes extra injustering?
.
Ja , självklart är det så.
Det tar längre tid och är därmed dyrare att justera en större pump, pengar som man knappast kan debitera kunden eftersom denne då tar en annan offert(det handlar inte om 1h utan om flera återbesök under hela vintern).
Risken att ändå installera en stor pump är att den kommer att stanna pga hög returtemp eller nåt som kräver akututryckning, troligen som garanti, vilket gör att de få hundralappar som den dyrare pumpen gav i extra marginal är borta.
Bättre då att sälja en mindre pump som man installerar på en förmiddag och sedan garanterat kommer att fungera, dock rätt så oekonomiskt jämfört med en större pump,rätt injusterad, samt med kortare livslängd. Sedan så kan man självklart justera in den mindre pumpen men då kan man ju lika gärna välja den större på en gång och spar många tusenlappar under åren. Skillnaden i pumppris är ca 2000-2500 kr för en storlek större och kanske 5000 i borrkostnad.
Skulle nu besparingen ändå bara vara 600kWh per år, vilket jag tror är för lågt räknat, så sparar du ju ändå in den på 12 år, men du har även möjlighet att säkra ner och spara ytterligare 1000-2000/år samt är försäkrad mot eventuella effekttaxor i framtiden samt mindre sårbar för höjt elpris.
 
Om vi skulle gått upp ytterligare ett snäpp i pumpstorlek på vår IVT var kostnaden 7 500 kr extra för pumpen, några tusenlappar för extra kollektorslang och några timmar extra för grävmaskin, vilket skulle ha blivit ca 20 000 kr totalt.

Det här stämmer också med en av medlemmarna ovan som fått en beräknad besparing på 700 kwh för en större pump till en kostnad om 15-20 000 kr. Vi pratar en återbetalningstid på i snitt 25 år, vilket enligt mig är på tok för långt.

Att man kan spara mer genom möjligheten att säkra ner med en större pump stämmer i de flesta fall inte, eftersom jag (och många andra) skulle kunna gå ner på 16A med nuvarande pump också. 20A sitter ju som standard idag oavsett pumpstorlek.

För mig handlar det här om en ren ekonomisk kalkyl. Och kalkylen att dimensionera efter 100% av maxbehov går helt enkelt inte ihop för mig, eftersom jag inte accepterar en återbetalningstid som (sannolikt) överstiger pumpens livslängd.
 
Ja men den extra kostanden får man ta nu när man bygger nytt, bygganmälan efter 01.01.10, i.o.m. att jag får ha en elpatron i pumpen som endast är på 3kw så är detta lite klent som reserv, inte så kul och ligga precis på gränsen vad hela paketet klarar av de kallaste dagarna.
Sen har jag tänkt ha en separat beredare till pumpen som är lite större för att ha mer varmvatten och för att få ner antalet starter. Detta känns som är rätt bra lösning tycker jag, vad tycker ni?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.