Har försökt luska runt nätet för att hitta någon bra leverantör/säljare av bredbandsskåp till privatpesoner. De jag hittills har hittat verkar mer vända sig till företag. Jag har fått hugg på ett företag (ICS) som verkar ha det jag söker - ett smidigt, smart och framförallt inte plexiglas-neonskrikande-industristandard-skåp för 5000:-. Det jag söker är alltså ett framförallt grunt elskåp som är gjort för nätverksutrustning istället. I skåpet ska jag sätta mediakonverter, bredbandsswitch, telefonadapter, tv-switch, ett fåtal patcher (mindre än 10 uttag) samt min egen router.

Mitt alternativ är att köpa det billigaste badrumsskåpet från en av de större möbelfirmorna och snickra lite själv, men det vore såklart snyggare med ett skåp som är anpassat för vad det ska användas till. Tips? Idéer?
 
En nackdel med de flesta skåp är de är av plåt, vilket gör att man inte placera en trådlös router eller basenheten för den trådlösa telefonen i dem.

Jag passade på att bygga in ett träskåp i väggen när jag ändå håller på att renovera. Jag får dessutom nu plats med en liten 500 VA UPS och en nätverksdisk.
 
mycke_nu skrev:
En nackdel med de flesta skåp är de är av plåt, vilket gör att man inte placera en trådlös router eller basenheten för den trådlösa telefonen i dem.
Ja, eller ful plast (a la elskåp). Jag hade nog tyckt att ett badrumskåp/kapat köksskåp/garderob hade sett mer naturligt ut i ett hem.

Själv byggde jag en vägg med en dörr i framför alltihop istället. :) (Nej, jag satte den i "pannrummet" när pannan åkte ut och passade samtidigt på att minska ner detsamma).
 
Tack för tips och idéer, allihop! Det blir nog till att lägga lite mdf i en egen mall ändå, om jag inte kan få in ett badrumsskåp på 140mm djup på bredden (skåpet måste tyvärr sitta utvändigt i ett lite tight utrymme på väggen).

mats_o: Jodå, jag har bl.a. läst din föredömliga tråd, men jag kan inte med lätthet se hur du där ger svar på min ursprungliga fråga?
 
Det var skåpet där jag avsåg. inte så grunt kanske (missade den delen av ursprungsfrågan) men väldigt bekvämt att koppla. Tänk på att patchkablarna sticker ut lite och inte ska böjas för tight så ska du ha vågräta paneler så bör du nog inte vara under 15-20 i innermått om det inte ska bli lite trångt
 
Ett riktigt skåp i plåt från LexCom eller Hager är väl inte svårt att få fram. Var kravet trådlöst så hade jag slaktat ett köksskåp från IKEA. Bara att byta lucka och handtag när man tröttnar.
 
Apprentice skrev:
Var kravet trådlöst så hade jag slaktat ett köksskåp från IKEA..
Det där tycker jag var en alldeles utmärkt idé. d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.