Vår målare sa att man kan spackla alla väggarna i ett badrum, sätta armeringsväv i våtrumsgrund, för att sedan måla med en våtrumsfärg. Och detta ska vara godkänt i o m att våtrumsgrunden är ett tätskikt och vävlim på samma gång. Vad tror ni andra om detta. Känns skumt om man skulle ha målade väggar i en duschhörna...
 
Ja de funkar ju ett tag men sen kräver det ju underhåll. Jag jobbar själv med vattenskador och en väldigt stor del av mina beställningar handlar just om bristande underhåll av våtrumsväven just i duschzon.q(;^;)p

Varför inte lyxa till det med lite kakel? :)
 
Är enligt branschen ett av de säkraste systemen på marknaden, men visst det kräver underhåll vart 25 år. Väldigt vanligt vid badrumsrenoveringar i hyresfastigheter, då helkaklat blir dyrare.
 
LAINE skrev:
Är enligt branschen ett av de säkraste systemen på marknaden, men visst det kräver underhåll vart 25 år. Väldigt vanligt vid badrumsrenoveringar i hyresfastigheter, då helkaklat blir dyrare.
Nu tog du väl i lite va? ;) Dagens system påstås ha en teknisk livslängd på 10 år och ställer höga krav på rengöring av ytor och kontroll av rörgenomföringar.

http://www.maleri.se/upload/Hemsida...ring/MVK/Branschregler målade våtrum 2008.pdf

Skulle även påstå att målade system hör till ovanligheterna.
 
OHE skrev:
Skulle även påstå att målade system hör till ovanligheterna.
Ovanliga? De sista hyreslägenheterna jag bott i hade målade våtrum. Sjukhuset jag jobbar på har till stor del målade våtrum, även i de nybyggda delarna.

Jag kommer måla mitt nästa badrum, dels för att det är snyggt och dels för att jag pga att det är ett gammalt trähus vill kunna se ev skador innan det orsakar problem. Med kakel har jag ingen aning om hur tätskiktet ser ut eftersom det är dolt. Gillar inte heller att det i princip alltid står fukt bakom en kaklad vägg.

Skall också tilläggas att fuktskador är betydligt vanligare i kaklade våtrum än i målade våtrum enligt vattenskadeundersökningarna som försökringsbolagen gör.
 
Redigerat:
OHE skrev:
Nu tog du väl i lite va? ;) Dagens system påstås ha en teknisk livslängd på 10 år och ställer höga krav på rengöring av ytor och kontroll av rörgenomföringar.

[länk]

Skulle även påstå att målade system hör till ovanligheterna.
I offerten påstår dom att livslängden är begränsade 10 år, dock har privata fastighetsbolag förmågan att alltid höja livslängden med det tredubbla minst för att generera mer vinst, på bekostnad av sämre underhåll.

Sedan är 10 år lågt räknat enligt måleribranschen, skulle de säga 25 år så kräver beställaren ochså en ansvarstid på 25 år. Dvs att entreprenören alltid tar till grovt i underkant för att slippa långsiktiga åtaganden.

De flesta kommunala och privata fastighetsbolag kör delvis kaklat i duschdelen och målat på övriga ytor. Helkaklat är fortfarande rätt ovanligt i hyresfastigheter.

Själv väljer vi alltid helkaklat till våra fastigheter.
 
frhe skrev:
Ovanliga? De sista hyreslägenheterna jag bott i hade målade våtrum. Sjukhuset jag jobbar på har till stor del målade våtrum, även i de nybyggda delarna.

Jag kommer måla mitt nästa badrum, dels för att det är snyggt och dels för att jag pga att det är ett gammalt trähus vill kunna se ev skador innan det orsakar problem. Med kakel har jag ingen aning om hur tätskiktet ser ut eftersom det är dolt. Gillar inte heller att det i princip alltid står fukt bakom en kaklad vägg.

Skall också tilläggas att fuktskador är betydligt vanligare i kaklade våtrum än i målade våtrum enligt vattenskadeundersökningarna som försökringsbolagen gör.
Håller med, dessutom kör ju måleribranschen stora kampanjer mot fastighetsbolag där de på ett oberoende sätt visar fördelarna. Så att tekniken skulle vara dålig anser jag vara en myt.
 
I diskussioner här på byggahus får man ofta intrycket att helkaklat är, och alltid har varit, standarden för våtrum men i praktiken är helkaklat en ganska ny trend. Själv tycker jag att helkaklat ofta ser ut som gamla operationssalar eller slakterier, dvs ganska sterila och tråkiga (finns massor med undantag, men vitt verkar fortfarande dominera) medan man med våtrumsfärg kan få färgen bruten som man vill och dessutom kan man ändra sig om några år och måla i annan färg. Med de nya slätare vävarna och mer matta färgerna kan det bli riktigt snyggt. Med kaklat måste hela badrummet byggas om ifall man om 5-10 år vill ändra utseende vilket jag tycker är en enorm brist. Likaså om man gör förändringar som innebär att man måste göra något med kaklet. Titta i inredningstidningar från 2000 så är det ganska uppenbart att det som ansågs "tidlöst" knappast är så tidlöst som man trodde.
 
Vi har nytt badrum hemma, delkaklat vid dusch och kar men till största del väv på övriga ytor. Och det är guld värt att förändra väggnyansen när man så önskar. Vi har delvis vitt kakel och vit målad väv och funderar på någon snygg färg. Det är lätt att ändra helt enkelt!
 
Med tanke på vad jag sett som referensram: Den halvkaklade varianten är ju vanlig i hyresrätter. Den helkaklade är rätt ovanlig. De målade jag sett förekommer mest i kombination med gjutjärnsbadkar och målad puts samt plastmatta och väv.

Senast jag såg målat system i nybyggnation var 2004.
 
När man ändå bygger nytt, så skulle inte jag heller välja ett målat system!
 
LAINE skrev:
I offerten påstår dom att livslängden är begränsade 10 år, dock har privata fastighetsbolag förmågan att alltid höja livslängden med det tredubbla minst för att generera mer vinst, på bekostnad av sämre underhåll.

Sedan är 10 år lågt räknat enligt måleribranschen, skulle de säga 25 år så kräver beställaren ochså en ansvarstid på 25 år. Dvs att entreprenören alltid tar till grovt i underkant för att slippa långsiktiga åtaganden.

De flesta kommunala och privata fastighetsbolag kör delvis kaklat i duschdelen och målat på övriga ytor. Helkaklat är fortfarande rätt ovanligt i hyresfastigheter.

Själv väljer vi alltid helkaklat till våra fastigheter.
Vad måleribranschen säger spelar ingen större roll för vad hyresvärd och uppdragstagare kommer överens om. Det är ju en förhandlingsfråga. Långtgående garantier innebär självfallet ett högre pris!
 
Jag har inget emot målade system. Största problemet jag upplevt med de målade systemen har varit budget-rotarbeten från slutet av 70-talet med skivkonstruktioner av gips.

De äldre badrummen med målad puts och gjutjärnsbadkar har jag aldrig upplevt som några bovar i dramat.
 
Ändå stod målade våtrum med väv för endast 2% av alla tätskiktsorsakade fuktskador i vattenskadeundersökningen 2002 medan kaklade badrum stod för 49%. Med tanke på hur många gamla våtrum som fortfarande existerar där ute så är skadefrekvensen på målade våtrum väldigt låg.
 
frhe skrev:
Ändå stod målade våtrum med väv för endast 2% av alla tätskiktsorsakade fuktskador i vattenskadeundersökningen 2002 medan kaklade badrum stod för 49%. Med tanke på hur många gamla våtrum som fortfarande existerar där ute så är skadefrekvensen på målade våtrum väldigt låg.
Ja dem siffrorna talar ju sitt tydliga språk. Om vi bortser från de hyresvärdar som förvaltar sina hyreshus av andra skäl än ekonomiska så förstår jag inte varför målade system inte är vanligare. Däremot har jag personligen svårt för målad gips i direkt anslutning till dusch, men det beror ju mest på mina sura erfarenheter av att riva svartmöglat gips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.