Tycker inte att du ska snåla på Ryobin. Just motiveringen att du bara ska köra ved är den vanligaste men det är ju nästan där du har störst konstant belastning i jämförelse mot t.ex rivning och fällning. Så köp rejälare än vad du tänkt annars finns risken att du blir less i längden.

Husqvarna och Jonsereds maskin har jag inte lika bra erfarenheter av efter att ha provat i någon dag utan tyckte att de kändes klumpigare och sämre hanterbarhet när det gäller oljepåfyllning, spänna kedja med handskar på etc....

Men i och för sig testar du inget annat utan bara köper Ryobin kan du mkt väl bli nöjd men köper du en sån så hade jag defintivt hållt mig ifrån att testa en värre sen :)

MVH Lorant
 
Jag kan inte kommentera hur Ryobis såg är.Jag har erfarenhet av en batteridriven cirkelsåg och en trimmer och dom känns otroligt gedigna.Ingen kina känsla alls över dom.Men det är klart, man ska ska ju helst känna på sakerna innan man köper dom.Clas ohlsson samt granngården har Ryobis sortiment om du vill känna på sakerna. / Mats


GR_B skrev:
Nu kom vi ifrån ämnet lite.
Hur är Roybin egentligen.Kollat in 2 tusen wattaren vilket verkar vara en bra maskin i alla fall prestandan och mkt konkurentkraftigt pris,2 års garanti och samma pris som i England [länk]

Vad tycker ni.Bara att prova vad det är för något eftersom jag bara skall ha den på backen och köra ca 40 m ved,allt från 5 cm till över en halv m i diam och ibland större.
 
G
Skall åka över till granngården och kolla in Ryobin,trodde inte dom sålde dom.
Har provat värstingen Stihl som jag blev helsåld på.Dock mkt dyr.
Har många att välja på som ni rekomenderat,
Ryobin är väl inte en Kinamaskin,är allergisk mot det mesta billiga elände som kommer därifrån.
Det som jag tycker är mkt viktigt är:
kedjehastigheten,mkt watt,stor oljebehållare,tillgång till reservdelar och som inte kostar skjortan samt bra kvalite för annars kan jag köpa en Kinamaskin på Jula för 650:- eller vad den kostar.
Samtidigt skall man inte stirra sig blind på priset för alla maskiner ligger inom samma spännvid förutom Partner.
Fan man kunde tro att Partner som är svensk kunde göra bättre saker än det eländet dom säljer dvs elsågar.
Ungefär som om man lackar en plåtren bil och skiter i grundfärgen,bara sprutar på topplacken och hoppas på det bästa,håller förhoppningsvis så länge tills garantin går ut.Någon yrkesstolthet har man väl som svensk
Tur att man fick länken och läsa om problemen med Partner
 
GR_B skrev:
Fan man kunde tro att Partner som är svensk kunde göra bättre saker än det eländet dom säljer dvs elsågar.

Någon yrkesstolthet har man väl som svensk
Tur att man fick länken och läsa om problemen med Partner
Partner är ett varumärke som ägs av Husqvarna AB. Ingenting av Partners sortiment tillverkas i Sverige (med reservation för vissa tillbehör, typ kombidunk till motorsåg). Handhållet (motorsåg, elsåg, trimmer) görs oftast i Italien eller Kina, det senare ökar. Hjulburet (gräsklippare, trädgårdstraktorer, snöslungor) är oftast gjort i USA. USA-grejerna är ofta mer gedigna, även om finishen är lägre än på det det står Husqvarna eller Jonsered på. Snöslungorna t.ex. är riktigt bra byggda, men har oftast enklare motorer än proffsvarumärkena Husqvarna och Jonsered.

Hittar man däremot en begagnad röjsåg eller motorsåg av märket Partner från tidigt 90-tal eller tidigare är det oftast svensktillverkat.

Jmfr med Julas varumärke Meec. Jula är ju svenskt som företag, men Meec är Kina i stort sett rakt igenom hela sortimentet.

Eller varför inte jämföra med Stiga, som många ser som ursvenskt. Det enda som tillverkas i fabriken i Tranås är åkgräsklippare med frontmonterat klippaggregat, annars är det Kina eller Italien till största delen. Personligen håller jag inte italiensk lågpriskvalitet mycket högre än kinesisk, det känns lite som samma skit.

En intressant aspekt är att även Stihl har fabriker i Kina, men det är ingen som märker för att de grejerna är precis lika bra som det de tillverkar i USA eller Tyskland. Man får helt enkelt vad man betalar för, även när man som världskoncern köper en fabrik i Kina.
 
När det gäller kända märken kan man inte göra några generella kvalitetsavgöranden utifrån tillverkningsland. Tillverkad=sammansatt i Tyskland men nästan alla ingående delar från t.ex. Kina.
Alla ni som använd begreppet "japanskit" tidigare vet att det det idag istället kallas kvalite från Japan.
Själv kör jag med en Stihl MSE 200 för vedkapning och har inga problem med att motorskyddet löser ut, det gäller att ha slipad kedja.
Men som det tidigare skrivits så är det den "enkla" vedkapningen som frestar mest på en elsåg.
 
Lite trådkapning kanske: Gör de där fem centimeterna mellan 35 och 40 cm svärd så stor skillnad då? finns det inte nån nackdel med det längre, typ att den blir klenare eller fastnar eller nåt?

Tycker också Ryobis sladdprylar känns rätt gedigna, för att vara lite mer ontopic. Har dock inte känt på just denna elkedjesåg.
 
Kanske inte efter land, men efter vad tillverkaren betalar för tillverkningen i låglönelandet och i fallet Kina är det oftast det billigaste som gäller, med kvalitetsproblem som följd..

Sedan ska man skilja på "Assembled in" och "Made in". Stihl har väldigt mycket tillverkning av komponenter i Tyskland med egna gjuterier för plastdetaljer, lättmetall mm. Sågkedjorna görs i Schweiz. Däremot är en hel del av det som tillverkas i USA märkt med "Assembled in" och där används komponenter från låglöneländer.

Men annars håller jag också med, vedkapning är ett utmärkt sätt att ha sönder en såg på, speciellt om kedjan är slö. Det enda arbete som är tyngrä för en såg är att såga brädor (långa snitt i fiberriktningen)
 
G
Såga på vedbacken:Det är därför jag efterlyser en såg med massa hk och snabb kedjehastighet.
Spelar ingen roll hur många hk man har om kedjehastigheten är för låg.

Receptet är:

Många hk,(2,2 kw)snabb kedjehastighet,tunnaste kedjan och välslipad,min 16 tums svärd(i mitt fall) stor oljetank,helst inga vibrationer,bra säkerhet och naturligtvis bra pris.
Import från England eller hitta en vettig återförsäljare hemma i Sverige.
Likaså kedjespänningen,byta kedja är viktig och garantitiden på sågen.Min 2 år skall man ha.
 
Glöm inte heller att det ska vara skönt rent ergonomiskt att jobba med sågen pga vikt/storlek. Det var just där den stora skillnaden mellan Stihl 220 och Stihl 200 var för mig, jag valde iofs kortare svärd men har tillgång till annan såg med 40cm svärd.

Anders: Jag har samma såg som dig och har inte heller haft problem med motorskyddet mer än någon enstaka gång vid hård belastning. Däremot den starkare 220 verkar flera ha problem med att den snabbare slår ifrån gällande motorskyddet. Vet inte om den avsäkrad på liknande sätt som den lilla och den starkare motorn sätter en högre belastning men jag är ingen expert

MVH Lorant
 
G
Fått pris på Stihl MSE 200 C-BQ 2990 kr
Bra eller ???
 
G
Glömde,eftersom Stihl har egna svärd och kedjor hur ligger dom till i pris jämfört med andra sågar.

Nu är det många frågor.
Såg Dolmar på en film,ganska slö måste jag säga.
 
GR_B skrev:
Fått pris på Stihl MSE 200 C-BQ 2990 kr
Bra eller ???
Det tycker jag låter helt Ok, har för mig att jag betalde mera.
 
Helt ok pris, det finns rätt bra marginaler hos handlarna för prutmån men oftast i samband med annat småplock för det är där marginalerna finns.

Jag fick bäst pris genom att plocka på mig lite tillbehör. Gav 3200 kr inkl skogshuggarhjälmen som har normalpris 550 vid just det köpet men då handlar jag mycket hos den lokala handlaren. 2990 är normalpriset för denna sågen.

Men en fråga, är det med 40cm svärd? För tidigare hade de endast 30 eller 35 till elsågarna?

MVH Lorant
 
G
Skall maila och fråga om svärdlängd.
 
G
Vad sägs.Mailat och frågat vad 400 mm svärd o kedja kostar.

http://www.blocket.se/gavleborg/Elkedjesag_makita_25559868.htm?ca=9&w=3

En fråga vid sidan om.
Vad begära för en fräsch Husqvarna 55 med ny cylinder o kolv.
Inte gått mycket då jag använt klinga eller hyrt vedmaskin för att kapa veden.Skäligt pris borde väl vara 2500:- eller ??????
Köpte den för några år sedan.Körde ca 20 m och tyckte att det skramlade om maskin och åkte in till firman som sålde den.
Dit med en ny cylinder och kolv på garantin.
Tänkte inte på att dekompressionsventilen inte fanns på nya cylinder,gick väl nästan ett år innan jag fick fingrarna ur och påtalade det för servicekillen.
In med sågen och dit med en ny cylinder.
Måste vart dyrt för Husqvarna.Tror inte den tilläggsförsäkringen finns kvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.