G
Kollat runt lite på nätet om elkedjesågar som är på min 2000 watt o svärdlängd 16 tum (400 mm) och hittat några till vettiga pengar.
Vad säger ni om följande maskiner.
Ryobi
Makita
Ev.
Partner som Jula säljer för 995 med samma data som ovanstående.
Skall man ta från england eller.
Finns det några vettiga affärer hemma i svedala där dom inte lägger på flera hundra procent när dom importerar.
 
Jag har väl inte särskilt mycket erfarenheter av elsågar, annat än att jag själv har en cotech från clas ohlson som jag köpte på rea nån gång, och det lilla jag kört den har den funkat bra. Min gamla mor har nött av några kubikmeter kvistar och mindre träd med en likadan också utan några bekymmer att tala om. Vad gäller partner har ju en del av deras modeller en snålkonstruktion som nämns i denna tråden: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/102698-partner-elmotorsag.html Där finns även nån länk till nån test.
 
Stihl anses vara dom enda som håller för hårt slitage för en vettig peng. Du har Stihls MSE 180 C-BQ på visserligen 1800 Watt, men den går mycket bra, 2800:-
 
G
Sugen på Stihl 2200 wattare.
Kostar över 4000 här i landet.
Någon som vet kostnad i något annat land inkl frakt
 
Det jag hörde om 2200 wattarn är att den tenderar att blåsa säkringar, i vilka lägen kommer jag inte ihåg, men fråga din återförsäljare.
 
Kör själv en Stihls MSE 200 alltså modellen mellan med 2,0 kw. Testade alla tre och tyckte denna var bästa kombinationen med lagom effekt, automatsäkring men ändå inte lika klumpig som den större 220.

Har jämfört lite med Jonsereds elsåg, Partners 1700 kr såg på Jul och Makita och valde Stihl då jag helt enkelt tyckte den var rejälast vilket jag inte ångrar. Den används för att kapa långved till kubbar, rivningsarbete etc och har aldrig gått bet. Tycker den gott kan ersätta bensinare till de flesta jobb utom mobiliteten när man saknar eluttag.

Den kostar med rätt rabatter runt 2500 ny och är klart värd merskillnaden. Den enda jag inte kan jämföra rejält mot är just makitan då jag bara har fått testa den en kort stund hos handlare men det intryck jag fick då är att jag hade valt Stihl alla dagar i veckan..

MVH Lorant
 
Har själv någon Boschvariant och den tuggar väl på MEN att spänna alternativt byta kedja är urbökigt.
Tycker jag känns lite småolustigt då det gärna blir..."a va f..n jag kör 10min till..............rassel rassel rassel swap....."

Min nästa såg så är en verktygslös och supersmidig kedjehantering kriterie nummer 1,2 o 3........................
 
G
Tackar för svaren.
Blåsa säkringar blir väl om man har automatsäkring vilket jag inte har.
Går att säkra upp 16 amp.220v.
Gick inga proppar när jag körde med 2,2 kw aren,
Blir en elsåg för min del,huskvarnan får ligga och skräpa tills den rostar ihop och får slängas.
Måste säga att jag var skeptisk mot elsågar när jag provat en äldre Partnersåg med taskig hastighet på kedjan.min hastighet på kedjan ligger på 13 m/sek .
Ok är väl att använda bensinsågen där ström inte finns eller fälla träd i skogen vilket inte är i mitt fall,Får min ved i 3 m bitar hemkört på gården.
Makitan som rekomenderades har för litet svärd,16 tum(400 mm) är det minsta jag skall ha pga vissa grova stockar.
Men kom gärna med mera förslag,allt utom Partner.
 
Njae jag misstänker att man menar automatsäkringen för motorskyddet på själva motorsågen alltså inte själva säkringarna till elen.

På 2,2 kw så har vissa upplevt att den löser ut oftare vid längre tids arbete, obs detta är ingen egen uppgift utan är från min lokala Stihl handlare. När det gäller svärdlängden är det ju valbart för samma pris på dessa sågar.

Jag är som sagt skitnöjd med min 200 och den har såpass smidig lösning för att spänna/släppa på kedjan och påfyllning för kedjeolja så att jag med mina rätt grova händer och vintertid isolerade arbetshandskar ändå inte behöver ta av handskarna utan allt kan utföras med lätthet ändå. Skönt på en kall vinter att inte behöva fippla och att t.ex locket för kedjeoljan sitter fast med en liten kedja så det bara är att haka av, fylla på och sen skruva tillbaka mot för vissa andra där det förbaskade locket alltid ramlar ner i snön eller tappas bort.

Helt enkelt en stark, smidig och kvalitetsmässigt bra såg som håller länge. Håller med om att det går inte att jämföra med gamla elkedjesågar, idag börjar de faktiskt hålla för lite tyngre vedkapning mm

MVH Lorant
 
G
Är det bara effekten som skiljer mellan Stihlarna.
 
G
Nu kom vi ifrån ämnet lite.
Hur är Roybin egentligen.Kollat in 2 tusen wattaren vilket verkar vara en bra maskin i alla fall prestandan och mkt konkurentkraftigt pris,2 års garanti och samma pris som i England http://www.olsana.se/store/comersus_viewItem.asp?idProduct=361

Vad tycker ni.Bara att prova vad det är för något eftersom jag bara skall ha den på backen och köra ca 40 m ved,allt från 5 cm till över en halv m i diam och ibland större.
 
Mikael_L
Om partner har jag läst en del negativt här i forumet.
Men Partner får visserligen säkert rätt många sålda exemplar per år, så det vore kanske konstigt ifall inte någon blev missnöjd någon gång.

Här finns det iaf en test:
http://testfakta.se/Article.aspx?a=11764
Och en PDF som du kan klicka fram med alla resultaten.

Denna test ledde mig till att vi köpte en Bosch.
(Det som mest drog ner Boschens testresultat var att kastskyddet löste ut vid för låg kraft !!)

Men det blev en enklare än den testade. Vad du ska lägga märke till är att den testade Boschen är en "värre" variant. Bosch har alltså två modeller, AKE35s och AKE35 18S osv. Där den ena har högre kedjehastighet osv. Sen finns det Boschar med eller utan snabb och verktygslös kedjespänning. Nimajneb har rätt, det är smutt med den verktygslösa varianten, jag snålade också och köpte den enklare.
De enklare Boschsågarna och andra märken hittar du på 30.se
http://www.tretti.se/hem-och-fritid/tradgardsmaskiner/motorsagar
 
Redigerat:
Jag har Husqvarnas biffigaste elsåg på 2000w, kan rekommenderas starkt. Den vann för övrigt något test jag läste på nätet, samt att gubbarna på lokala maskinfirman rekommenderade den, de säljer Stihl också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.