Hej,

vi är ett par som har nyligen flyttat till ett nytt och mysigt område (för ca tre månader sedan). De flesta här är trevliga och inom samfälligheten så har man en överenskomelse om hur vissa saker ska fungera vilket är helt OK för oss. Som nyinflyttad är inte lätt att veta allt men vi har försökt anpassa oss och det mesta har fungerat ganska bra. I emellertid upplever vi att en av våra grannar börjar bli riktigt jobbig. Han kommer hela tiden med sina små påpekanden och försöker tillrättavisa oss. Vi har börjat tröttna på honom och jag har försökt, på ett ödmjukt och tydligt sätt, tala om för honom om att vi är vuxna människor och att han bör nog låta oss vara med sina påpekanden.
Jag är även orolig för att vi så småningom ska ryka ihop och är ganska säker på att han kommer att dra det kortaste strået, i så fall. Men samtidigt så blir det jobbigt om det blir en konflikt mellan oss och om situationen urartar då vi ändå bor nära varandra. Någon som har liknande erfarenheter ellr goda råd om hur man kan lösa situationen?
 
Vad gäller konflikten?
 
Hej "Fiero",

det är liksom små saker. En gång påpekade han att min fru inte stängde ordentligt dörren till soprummet. En annan gång så ringde han och berättade att vår bil inte stod riktigt uppställd mellan de övriga bilarna (jag förstod inte alls vad han menade med det, vi hade liksom inte missbrukat någon annans parkeringsplats eller ställt bilen olämpligt). Senast så ringde han på dörren och påpekade att det är viktigt att alla tar sin del av städning vid backen som angränsar till vårt område (vilket vi brukar göra men med alla långa dagar på jobbet, barnhämtning etc så är det inte det man tänker på i första hand). Det var då jag kände att droppen rann över och var på väg att säga ett och annat fult ord (han ska nog tacka min andra halva att jag inte tappade besinningen just då).
 
Jag tror att det är en ensamstående man som saknar nån att prata med. Snacka med dina övriga grannar. Fråga vad dom tycker om mannen. Om han är lika jobbig...
 
Hej Kamilenski,

det finns säkert någonting i det du säger. Nu ska det tilläggas att den här personen har en familj men verkar ändå sakna ett socialt liv, av någon anledning. Har pratat med en annan granne som även han tycker att personen i fråga har något konstigt humör. Men med all respekt mot honom som en individ så ska inte det konstiga humöret han har eller vad det nu är, behöva gå ut över oss.
 
Jag har åkt på dåliga grannar själv lite för ofta så grundregel ett när jag byter bostad är att alltid kolla med grannar om grannar. Det tar på psyket att få en idiot nära sig tyvärr.
 
Thomas59
Läser man trådarna om besvärliga grannar här på bygga hus går råden på en glidande skala från ignorera via spruta vatten på grannen till polisanmäl.

Inget verkar dock funka och då får man tänka nytt.

Ett långskott men vem vet, det kanske funkar - If you can't beat them, join them.

-Börja med att vara överdrivet vänlig mot grannen
-Fråga om råd om ditt och datt så fort ni träffas, var gärna extremt långrandig
-Ring på så fort ni får tillfälle och fråga honom om helt oviktiga saker, ställ 1000 frågor och tacka flera gånger för hans hjälpsamhet
-Förklara att din respektive har en stång i aschlet och därför har svårt att stänga dörrar och att det är bra att han säger till, du ska minsann ta upp det direkt med berörd partner
-Beröm grannen för hans bilparkeringskonster och be om hjälp vid din egen parkering, ring helst på vägen hem och meddela att det skulle vara bra om han kom ut och dirigerade när ni ska parkera
-Meddela att ni gärna kör extrapass med städning bara han kan ställa upp som barnvakt, fråga om ALLT, vilken sop tycker han är bäst, vilken sopsäck osv
-Bjud in honom på kaffe så fort ni träffas, förbered med fotoalbumen från sommarsemestern och videofilmen från faster Agdas begravning. Långa sittningar är modellen
-Tacka honom med presenter så fort ni får tillfälle, dagisbarnen producerar oändliga mängder teckningar, målade toapapperrullar och stenar med bomull påklistrat och hållare för små ljus - ge grannen rubbet och uppmuntra era barn att producera mer prylar.
-Se slutligen till att ALLTID vara ptroligt vänlig och uppskattande, skriv gärna små lappar med tack för hjälpen och sätt på hans dörr. Stava gärna lite fel och fråga om han kanske kan hjälpa er med stavningen någon lördagförmiddag.

Det är möjligt att han fortsätter att vara en otrevlig typ men ni kommer att ha hysterisk kul.

När jag tänker efter skulle jag också vilja ha en sån granne:wow:
 
  • Gilla
Ellenkaramellen och 1 till
  • Laddar…
Hej

Fråga honom om det som stör er...
Eftersom ni båda är vuxna människor så borde ju han kunna motivera sitt påpekande. Om han till exempel är på er om bilparkering så ta med gubbjäveln till parkeringen. Knacka på hos några ytterligare grannar och be dem föja med så kanske ni blir tillrättavisade av flera... ELLER så säger övriga grannar åt honom "nu får du ge dig [namn], vi har haft de här samtalen varje gång någon flyttar hit"...

Det kan oxå ge ett visst underhållningsvärde om än kanske inte lika stort som i Thomas59´s förslag..
 
Thomas59 skrev:
-Beröm grannen för hans bilparkeringskonster och be om hjälp vid din egen parkering, ring helst på vägen hem och meddela att det skulle vara bra om han kom ut och dirigerade när ni ska parkera
Jag hade nog ochså gjort som du förespråkar Thomas, dock om "jag" hade varit grannen så skulle jag ha fattat att de driver med en, om de vill att jag ska ut direkt och dirigera parkeringen...:)
 
  • Gilla
Hankr
  • Laddar…
LAINE skrev:
Jag hade nog ochså gjort som du förespråkar Thomas, dock om "jag" hade varit grannen så skulle jag ha fattat att de driver med en, om de vill att jag ska ut direkt och dirigera parkeringen...:)
hahaha såg framför mig en sur gubbe som masar sig ut i regnet med reflexväst med texten "PARKERINGSVAKT"
 
Thomas59
Wasa skrev:
hahaha såg framför mig en sur gubbe som masar sig ut i regnet med reflexväst med texten "PARKERINGSVAKT"
Haha, sällan jag skrattar högt då jag läser inlägg men någon gång ska ju vara den förstad^_^b.

Jag börjar mer och mer tro att det kan funka:D. Det får ju inte gå till överdrift men håller man sig till mina modesta råd ska det inte vara någon fara :wow:.
 
Thomas59 skrev:
Haha, sällan jag skrattar högt då jag läser inlägg men någon gång ska ju vara den förstad^_^b.

Jag börjar mer och mer tro att det kan funka:D. Det får ju inte gå till överdrift men håller man sig till mina modesta råd ska det inte vara någon fara :wow:.
Den här grannen påminner faktiskt om en av mina hyresgäster, i en fastighet där jag nyligen tagit över förvaltningen. Mannen en pigg 85 åring, jättesnäll och ödmjuk, men hela tiden så kommer det tips och "goda råd" från grannen. Som att man aldrig tidigare varit i fastighetsbranschen!

Droppen gick faktiskt för några veckor sedan, då en annan granne i fastigheten hade sett mig i källaren, då jag visade ett kontor för en ev framtida utländsk hyresgäst. Den grannen hade direkt ringt till gamlingen och beklagat sig över att dom kanske får en invandrare som hyresgäst i källaren.

Gamlingen ringer till mig helt förtvivlad en fredagkväll halv åtta, och börjar läxa upp mig att jag i så fall är ansvarig om det blir mer stölder och vandalisering i huset!?

Jag säger med en barsk ton, att vi som fastighetsägare absolut inte särskiljer olika nationaliteter, och samtidigt påpekar jag lite översittaraktigt detta tfn endast är till för akuta ärenden. Annars är det normal kontorstid som gäller!

Efter detta samtal har han lugnat ner sig lite, men fortfarande kommer det "goda råd". Gamlingen är dock oerhört trevlig och besitter en massa kunskap men hans råd får en att känna sig som ett dagisbarn...

Edit: När man träffar en sådan människa så är det enklaste sättet, att bara hålla med och säga ja?, ja?, jaså?, verkligen?.
 
Redigerat:
Thomas59 skrev:
Läser man trådarna om besvärliga grannar här på bygga hus går råden på en glidande skala från ignorera via spruta vatten på grannen till polisanmäl.

Inget verkar dock funka och då får man tänka nytt.

Ett långskott men vem vet, det kanske funkar - If you can't beat them, join them.

-Börja med att vara överdrivet vänlig mot grannen
-Fråga om råd om ditt och datt så fort ni träffas, var gärna extremt långrandig
-Ring på så fort ni får tillfälle och fråga honom om helt oviktiga saker, ställ 1000 frågor och tacka flera gånger för hans hjälpsamhet
-Förklara att din respektive har en stång i aschlet och därför har svårt att stänga dörrar och att det är bra att han säger till, du ska minsann ta upp det direkt med berörd partner
-Beröm grannen för hans bilparkeringskonster och be om hjälp vid din egen parkering, ring helst på vägen hem och meddela att det skulle vara bra om han kom ut och dirigerade när ni ska parkera
-Meddela att ni gärna kör extrapass med städning bara han kan ställa upp som barnvakt, fråga om ALLT, vilken sop tycker han är bäst, vilken sopsäck osv
-Bjud in honom på kaffe så fort ni träffas, förbered med fotoalbumen från sommarsemestern och videofilmen från faster Agdas begravning. Långa sittningar är modellen
-Tacka honom med presenter så fort ni får tillfälle, dagisbarnen producerar oändliga mängder teckningar, målade toapapperrullar och stenar med bomull påklistrat och hållare för små ljus - ge grannen rubbet och uppmuntra era barn att producera mer prylar.
-Se slutligen till att ALLTID vara ptroligt vänlig och uppskattande, skriv gärna små lappar med tack för hjälpen och sätt på hans dörr. Stava gärna lite fel och fråga om han kanske kan hjälpa er med stavningen någon lördagförmiddag.

Det är möjligt att han fortsätter att vara en otrevlig typ men ni kommer att ha hysterisk kul.

När jag tänker efter skulle jag också vilja ha en sån granne:wow:
Ha,ha,ha, Thomas59, dina råd är så bra. Skämt åsido, det kanske ändå är en idé att själv försöka vara överdrivet vänlig eller vara extremt långrandig så han drar sig undan, så småningom. Tack ni alla andra som bidrog med goda råd och era tankar så här länge. Det är verkligen en jobbig situation, som jag skrev tidigare så vill man under varje pris undvika någon konflikt av det värre slaget då man är ändå tvungen att bo nära varandra och ses nästan dagligen. Men jag har även vid hans senaste påpekandet varit väldigt tydlig och gett honom verbala signaler om att han ska nu ge sig så om han har lite intelligens så borde han fatta.
 
  • Gilla
nata_e
  • Laddar…
Thomas59
starshipp skrev:
Ha,ha,ha, Thomas59, dina råd är så bra. Skämt åsido, det kanske ändå är en idé att själv försöka vara överdrivet vänlig eller vara extremt långrandig så han drar sig undan, så småningom. Tack ni alla andra som bidrog med goda råd och era tankar så här länge. Det är verkligen en jobbig situation, som jag skrev tidigare så vill man under varje pris undvika någon konflikt av det värre slaget då man är ändå tvungen att bo nära varandra och ses nästan dagligen. Men jag har även vid hans senaste påpekandet varit väldigt tydlig och gett honom verbala signaler om att han ska nu ge sig så om han har lite intelligens så borde han fatta.
Ja jag tror faktiskt att det kan fungera. Man bör ju kanske inte DRIVA med folk fullt i den utsträckningen som jag ger exempel på men lite mer än vanligt trevlig kan man ju vara och det ska ju faktiskt helst vara lite äkta. Blir det påklistrat funkar det nog inte.

Grannen kanske bara är lite ensam. Bestäm er bara för att han inte ska få påverka er i så negativ riktning att det går ut över annat skoj här i livet.
 
Eller så säger man Ja vi kollar på det sen, var det något mer? Om inte så stänger man dörren.

Jag brukar själv bara svara minsta möjliga utan att bli kort i tonen och helt sonika bara svara ja och sen inte fylla på med något alls.

Tyvärr har jag väldigt svårt att prata med folk som jag märker är fullständiga idioter. Vill bara därifrån alternativt stänger av (vilket märks säger sambon).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.