tror det är vid 45 grader.

Ramlade över en artikel i Vi i Villa som ganska bra sammanfattar vad som har hänt på Diskmaskinsfronten dom senaste åren:

"Tystare, vattensnålare och A-märkta. Mycket har hänt med diskmaskinerna de senaste åren.

Dagens öppna planlösningar mellan kök och vardagsrum kräver tystgående diskmaskiner. Och decibeltalet har gått ner rejält - nuförtiden ligger de tystaste maskinerna på omkring 40 decibel. För några år sedan var 50-55 decibel inte ovanligt, berättar Berit Carlsson på Energimyndigheten.
Mycket har också hänt vad gäller vattenförbrukningen. Den snålaste diskmaskinen i vår guide, och för övrigt den enda som är Svanenmärkt, klarar en disk med bara 9,9 liter vatten - att jämföra med 1970-talets maskiner med en förbrukning på 55-65 liter.
- Dessutom klarar maskinerna större diskmängder nu. Och tillverkarna har ändrat korgarna så att spolarmarna kommer åt bättre och därigenom blivit effektivare.
En annan skillnad mot förr är att diskmaskinen kopplas till kallvatten, och bara värmer vattnet i diskmomentet och sista sköljningen.
- Diskresultatet kan faktiskt bli sämre om maskinen kopplas till varmvatten.
Det är med andra ord inte konstigt att nästan alla diskmaskiner idag är A-klassade beträffande energieffektivitetsklass, disk- och torkeffektivitet.


Artikeln fortsätter:
http://www.viivilla.se/Marknadsoversikt/Vitvaror-maskiner/Diskotek-for-alla.aspx
 
Javisst,
Förr tog det runt 40minuter för standardprogrammet.
Nu tar standardprogrammet 3 timmar.
Det finns ett lite mer slösaktigt program som klarar sig på under 2 timmar.
 
Inte illa, 10liter vatten om dagen kan man nog leva med :)
Blir kanske svårt att räkna hem blandningsventil och avstängningsventil och extra rör.
Men en sak jag fortfarande funderar på är om det är krav på att ha en avstängningsventil på vattenkranen (till diskmaskinen) på diskbänken?
Eller duger det med en kulventil under skåpet?
 
Vet inte riktigt, men rörfirman sålde alldeles nyligen på mina föräldrar en ny blandare med diskmaskinsavstängning med motiveringen att det inte var godkänt.
De bor i en småstad, vilket gör att det är svårt att överleva om man drar sådana rövare, dessutom var det största rörfirman i stan, som säkert inte behöver tjäna pengar på ljug.
 
Sökte lite i forumet och kom fram till att den ska vara lätt tillgänglig.
Inte hur lätt, utan just bara lätt tillgängligt, så en kulventil i diskbänksskåpet är ok. Men så spånade tanken iväg på en annan lösning, en timerknapp som man ställer in på säg, 3h, denna styr en magnetventil i skåpet, en tryck på timerknappen, ett tryck på diskmaskinen, smidigt, inget besvär att komma ihåg att stänga av vattnet igen. Men naturligtvis en avstängningsventil före magnetventilen också.
 
Kostnaden är i princip försumbar jag kör på varmvatten och det diskar så rent så. Vissa maskiner nyttjar kallvattnet i torkprogrammet men jag tycker min maskin torkare varken bättre eller sämre än grannens liknande maskin. (Vi öppnar luckan efter avslutat program och låter det stå).

En normal diskmaskin drar väl en kWh eller två för en disk och hur många kör mer än en disk om dagen? Det handlar om som värst 30-60 kr/månad och som jag ser det köper jag godis för mycket mer än så. Bara barnens kinderägg (2 barn 1ägg/vecka) kostar mer.

Däremot kostar mig varmvatten lite pengar och på sommaren har jag solvärme så jag ser det lite ur miljöhänsyn också.
 
JOW skrev:
Sökte lite i forumet och kom fram till att den ska vara lätt tillgänglig.
Inte hur lätt, utan just bara lätt tillgängligt, så en kulventil i diskbänksskåpet är ok. Men så spånade tanken iväg på en annan lösning, en timerknapp som man ställer in på säg, 3h, denna styr en magnetventil i skåpet, en tryck på timerknappen, ett tryck på diskmaskinen, smidigt, inget besvär att komma ihåg att stänga av vattnet igen. Men naturligtvis en avstängningsventil före magnetventilen också.

är inte det så en maskin med Aquastop funkar?
 
Ingen aning, mycket möjligt... låter ju som ett säljutryck för något sånt.
 
Min Philips har 3 program.

1. 35 minuters
2. Eko 3 timmars 55 grader
3. 70 graders 1.5 timma

Jag använder den på 3an och kopplade till varmvattnet. Vi orkar inte vänta i 3 timmar!
 
kamilenski skrev:
Min Philips har 3 program.

1. 35 minuters
2. Eko 3 timmars 55 grader
3. 70 graders 1.5 timma

Jag använder den på 3an och kopplade till varmvattnet. Vi orkar inte vänta i 3 timmar!
Men då är den inte AAAAAA i energisnålhet längre

Vad är den där energisnålheten till för annat än marknadsföring?
 
Ok. Då syndar vi. Men min hustru VäGRAR diska i kallt vatten.

Du vet. 50 talister. Vi är inte så miljömedvetna som våra politiker.
 
Magnu: gångtid har väl inget med energisnålhet att göra....

Kamilenski: Du kan tipsa din fru att om man stoppar in disken i maskinen och fyller på lite maskindiskmedel, stänger luckan och trycker på start så går maskinen av sig självt, mao man behöver inte stå o vänta på den.
 
70 grader är varmare än 50.
även om det bara är ett tal. Och jag kan fastställa en annan sak. Diskmaskiner från 80 talet var mycket effektivare än dagens. Kommer ihåg en Cylinda som diskade rent på 45 minuter. Och man kände värmen...
 
...och vips så blir man nostalgisk och tänker tillbaka på gamla fina maskiner. Diskmaskinen som blev klar på nolltid. Tvättmaskinen med trefasmatning (eller vad det bara två faser) som tvättade en maskin på under timman. Blir vitvarorna verkligen bättre eller har energidjävulen satt tänderna i oss?
 
Redigerat:
Det är sant! Min tvättmaskin behöver Över 3 timmar för 90gr tvätt. Den gamla 2 fas = lite dryggt en timme!

Jag saknar även bilar som kunde lagas utan specialverktyg!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.