Jag har en bostadsrätt som jag hade tänkt renovera under våren. Eftersom jag har ett arbete där jag inte redovisar för någon skatt och är således 0-taxerad har jag förstått att jag ej kan använda mig av något ROT-avdrag. Nu undrar jag hur det fungerar om jag skriver tex min flickvän eller någon annan som inneboende hos mig, även om personen rent fysiskt inte bor där. Skulle jag isf kunna använda mig av hennes skattade pengar för att nyttja ROT-avdraget. Hört att detta är vanligt men vet inte hur det fungerar rent juridiskt och om det anses som något olagligt?
 
Måste vara ägare för att nyttja ev.rotavdrag.
 
Fungerar bara om du samtidigt skriver över halva fastigheten.;)

Saxat från Skatteverket.se
För att du ska få skattereduktion för ROT-arbete krävs dessutom att du äger bostaden (småhus, bostadsrätt, eller ägarlägenhet) där ROT-arbetet utförs.
 
Njae, halva är att överdriva. Läser man reglerna står inget (vad jag kan se) om exakt fördelning som krävs för att man ska kunna använda ROT-bidraget utan endast att man ska vara ägare.

Dock räcker det förmodligen inte med att vara skriven på adressen då detta inte automatiskt innebär att du är ägare till hela eller delar av lägenheten utan personen som ska utnyttja ROT-bidraget måste äga en del av lägenheten. Hur skatteverket kontrollerar detta har jag ingen aning om dock.

// Mats
 
Den som söker ROT måste äga en del av lägenheten. Precis som tidgare inlägg. Om du vill skriva över en del av din lägenhet så tycker jag att du ska ta ett snack med bankens kunniga jurister, så du inte gör något som du sedan ångrar.
 
Sen tror jag också att bostadsrättsföreningen vill ha ett ord med i laget. De ska godkänna nya ägare.
 
tio_Pepe skrev:
Sen tror jag också att bostadsrättsföreningen vill ha ett ord med i laget. De ska godkänna nya ägare.
En överlåtelse av del av bostadsrätte måste helt riktigt gå via föreningen, men det är formalia. Godkänd blir du, det vill mycket till att man inte skall bli det.
Det är i praktiken bara om man inte kan betala avgiften eller köper i spekulation, finns fler saker också. Men i vår förening har vi inte godkänt en eller två personer de senaste 10 åren. Det har vart när de har velat köpa för att renovera och sälja. vi brukar resonera att sålänge banken ger lån godkänner vi
 
För att utnyttja rotavdraget måste du både äga objektet och utnyttja det. Så "om personen rent fysiskt inte bor där" är den personen inte berättigad till avdrag.
Om du nu inte betalar någon skatt alls kan du väl vara nöjd med det? Ska du både inte betala någon skatt och dessutom ha tillbaka av den skatt du inte betalar?
 
Sen kan man ju diskutera de moraliska aspekterna om det som TS försöker göra... Jag tycker att man ska sköta dessa förmåner väl, och inte se det som en rättighet, och dessutom fuska med det. Det är precis dessa tankegångar som ligger till stor grund för att vi har så höga skatter i bidragsfifflar-sverige.
 
ajjabajja, det är skatteplanering
 
Skatteplanering är inte olagligt, vad jag vet...däremot ska man väl inte tänja ut saker för mycket, brukar kunna dra till sig intresse...
 
Fotografen skrev:
Skatteplanering är inte olagligt, vad jag vet...däremot ska man väl inte tänja ut saker för mycket, brukar kunna dra till sig intresse...
Skatteplanering? TS betalar ju 0 i skatt. ska man få avdrag på något man inte betalar in? Lustig syn....
 
Måste dra det en gång till, den som söker MÅSTE äga en del. Vill du verkligen överlåta en del för att få några ynka kronor tillbak. Du själv får ju inte dessa pengar, för du söker inte och är inte berättigad till att söka. Så man undrar ju lite vart du vill komma med din fråga.
Själv hade jag inte skrivit over någon del till en "sambo/flickvän" med mindre än att jag kallade henne min fru. då är det liksom enklare.
 
cust3000 skrev:
Sen kan man ju diskutera de moraliska aspekterna om det som TS försöker göra... Jag tycker att man ska sköta dessa förmåner väl, och inte se det som en rättighet, och dessutom fuska med det. Det är precis dessa tankegångar som ligger till stor grund för att vi har så höga skatter i bidragsfifflar-sverige.

Tvärtom, det är tack vare dessa höga skatter som det fifflas så mycket med avdrag, moms, och svarta pengar. Skilj på "skattefiffel" och bidragsfusk. Bidragsfuskare är parasiter som det borde vara skottpengar på!

En vanlig svensson som försöker utnyttja kryphål för att få tillbaks lite av sina egna pengar är inget att hetsa upp sig över. TS plan är väl kanske på gränsen, men när det gäller "kreativa" avdrag skall man hellre fria än fälla...
 
Är det inte lite över gränsen att begära avdrag på pengar man aldrig betalat. Alltså vill ha ta ur en pott han själv inte betalar till - detta är väl exakt samma som ett bidragsfusk ?

Iaf i mina ögon, den juridiska biten har du redan fått information om och den är helt korrekt

MVH Lorant
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.