lillsnickrarn skrev:
okej så då har man först väggen, sen vindpapp??, isolering, ångbroms?? sedan osb och gips.eller?? kanske jag har missuppfattat,,??
Låt fönstersmygen fortsätta hela vägen till golvet. Elementet hamnar alltså i en nisch (hur det nu stavas). Fönsterfodren fortsätter hela vägen till golvet med en skurklots längst ned. Fönsterbrädan sitter mellan smygen. Skitläckert!!!!

Så såg det ofta ut i gamla stenhus. Under fönstret var väggen tunnare och ofta satt det en boasering bakom elementet.
 
Larsa skrev:
Låt fönstersmygen fortsätta hela vägen till golvet. Elementet hamnar alltså i en nisch (hur det nu stavas). Fönsterfodren fortsätter hela vägen till golvet med en skurklots längst ned. Fönsterbrädan sitter mellan smygen. Skitläckert!!!!

Så såg det ofta ut i gamla stenhus. Under fönstret var väggen tunnare och ofta satt det en boasering bakom elementet.
Hm, intressant. En bild månntro? Jag ser det framför mig, men kan inte riktigt "se" om det blir skitläckert som du säger. Men helt klart intressant.
 
lillsnickrarn skrev:
okej så då har man först väggen, sen vindpapp??, isolering, ångbroms?? sedan osb och gips.eller?? kanske jag har missuppfattat,,??
Även om du inte har plast, utan en ångbroms så hade jag lagt den 45mm in i väggen så din el och sådan inte behöver punktera ångbromsen, får då tappar du ju funktionen av denna.

Så:

isolering, ångbroms, 45 mm reglar och isolering (i detta uttrymme drar du all el), OSB och sedan gips.
 
just så tänkte vi göra oxå, vattenburen värme på hela övervåningen,, he he.. men om man inte har cc 120 i takstolarna utan lite olika mått, och inte vill anlita ett företag för sprutning , vad gör man då???
 
Gladh: ska det inte vara vind papp mellan isoleringen och väggen? ett till problem är att vi onte tänkt isolera så mycket invändigt, helst bara 50 mm. hur gör jag då med ångbromsen?.
 
Lillsnickarn: Du kan köpa hem lösull i säckar och hyra en "sprutmaskin" och göra det själv. Det jag hört är att det blir fel densitet att endast kratta ut isoleringen. Alternativet är kanske kutterspån.

Ska du inte isolera mer än så hamnar ju pappen obönhörligen direkt baom gipset. Och pappen är ju diffusionsöppen, så hål vid genomföringar mm kan jag inte tänka mig är ett jätteproblem. Det ska ju inte bli en absolut tät konstruktion.
 
Det största problemet som jag ser det med att isolera från insidan är att det blir så många ställen (innerväggar,golv) som kan transportera kylan in i huset.

Bättre då att tillägsisolera från utsidan så köldbryggorna försvinner "mer"
Jobbigt bara att grunden måste byggas på och taket byggas om:O
 
Västerhaninge 17 skrev:
Det största problemet som jag ser det med att isolera från insidan är att det blir så många ställen (innerväggar,golv) som kan transportera kylan in i huset.

Bättre då att tillägsisolera från utsidan så köldbryggorna försvinner "mer"
Jobbigt bara att grunden måste byggas på och taket byggas om:O
För en hel del går ju att isolera utvändigt bort, och isolera invändigt men några köldbryggor måste ju iaf vara bättre än att inte isolera alls.
 
lillsnickrarn skrev:
Gladh: ska det inte vara vind papp mellan isoleringen och väggen? ett till problem är att vi onte tänkt isolera så mycket invändigt, helst bara 50 mm. hur gör jag då med ångbromsen?.
Det beror på var du menar, det skall vara vindpapp mellan isolering och yttervägg.

Typ så här.

1. Ytterväg (stående träpanel)
2. Luftspalt
3. Vindpapp
4. 45 mm regel liggande/ståend (men så fall förskjuten) med isolering emellan
5. 220 mm (eller hur tjockt du nu vill ha det) Reglar med isolering emellan.
6. Ångbroms
7. 45 mm regel liggande/ stående (men så fall förskjuten) med isolering emellan,
8. OSB/Spån/Råspont
9. Gips.

steg 4 och 5 kan se olika tjocka ut och bestå av flera lager eller endast 1, allt beror på hur nervös man är för köldbryggor och hur jobbigt man tycker det är med liggande reglar.

Har du 50 mm isolering som du vill isolera invändigt med, så kan du smacka på det på väggen direkt om du har mer isolering i väggen än 100 mm och har en ångbroms/plast i väggen idag. Är det mindre än 100 mm så måste ångbromsen/plasten bort, den får max sitta 1/3 in i väggen.
Så har du bara 50mm med isolering idag, så kan du inte sätta ångbroms/plast och sedan smälla på 50 mm till, utan så fall måste du först på med 50mm sedan ångbroms/plast och sedan ytterligare 50 mm, så du totalt sett får 150 mm isolering från din 50 mm idag...

Själv så hade jag rivit ner innerväggarn fram till isoleringen, alltså bort med gips/trä/plast och så ditt med ångbromsen och den nya isoleringen och sedan dit med elen och osb och sist gips, men det går bra att behålla trä och gips i väggen och bara smacka ditt ångbroms 45mm isolering och sedan osb/gips igen om du inte redan har plast/ångbroms i din vägg.

Själv är jag dock alergisk mot något sånt, ungefär som när man tapetserar ner på golvlisten och upp på dörrlistor.... brrrrrr
 
Redigerat:
Och pappen är ju diffusionsöppen, så hål vid genomföringar mm kan jag inte tänka mig är ett jätteproblem. Det ska ju inte bli en absolut tät konstruktion.
Det är ingen bra ide att ta hål på ångbromsen, visst är den diffusionsöppen, men den fungerar bara som tänkt om den är hel, annars så får du hål i bromsen där den varmafuktiga luften "sprutar ut" medans den bromsas upp på andra ställen, iden med ångbromsen är att den skall släppa igenom lagom mängd över hela ytan och inte massor på en liten koncentrerad yta.
 
Hej!
Det var ju ett tag sedan någon skrev i tråden, men den passade så jag gör ett försök:

Bor i ett hus från 1930 med träpanel. Ytterväggarna är tunna och det är nog klent med isoleringen.
Känner att jag borde tilläggsisolera, men vill inte göra det utvändigt helst (av utseendeskäl).
Eftersom jag upplever i tid resonemang i tråden viss osäkerhet kring ångbroms etc, så är frågan om man bara kan tilläggsisolera med 95 mm glas/mineralull och bara ev lägga vindpapp innanför mot befintlig vägg. Vad förlorar man på detta?

/Johan
 
isolera utvändigt först vad ni än gör
 
Flera hus har ju gjort det häromkring. Det blir tyvärr inte så snyggt.
 
Jag har litet svårt att förstå all denna hets kring fukt som vandrar inifrån och ut... Jag har två olika hygrometrar av olika tillverkare/modell och båda mäter luftfuktigheten både inne och ute. Nu efter ett år i huset kan jag krasst konstatera att vilken tid på året som helst så är det ALLTID minst 25-35% mindre/lägre luftfuktighet inne i huset jämfört med ute...

I snitt senaste 11 månaderna har vi haft 32% luftfuktighet inomhus, max 41, min 27..

Det känns som att fuktvandring inifrån och ut borde vara ett smärre problem - eller missförstår jag något nu? Kondenspunkt kontra varm/kall vägg? etc..

Tankar om detta?
 
Skillnaden är den att varm luft kan bära större mängd fukt än kall. Det som normalt anges är den relativa luftfuktigheten och betyder förenklat att om den relativa fuktigheten är 50% vid + 20 och samma vid -20 så är mängden vatten i den varma luften mycket högre än i den kalla. Om du mäter den absoluta luftfuktigheten skulle du få ett helt annat resultat. Naturen strävar efter utjämning så därför vandrar fuktigheten från varmt till kallt, Varm luft innehåller nästan alltid större mängd vatten än kall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.