Mikael_L
Men det går mycket väl att ha diffspärren mot insidans väggyta och samtidigt ha t.ex. elinstallation i den väggen. Det är bara lite mer jobb (tja, ganska mycket merjobb) och man får vara väldigt noggrann. För dosor och rör som ska genom gör man ett litet mindre hål i plasten och sen trär man plasten över, dvs sträcker ut plasten, då blir det tätt, kalasbra.
Och det gäller ju också att hålen kommer på rätt ställe. Jag tror att man ofta missar lite här och där, så då börjar lapptäcket med åldersbeständig tejp och småbitar, och det blir inte alls lika kalasbra.

Så visst, att bara plasta hela väggen och tejpa ev skarvar, för att sen slå på en 45x45 och slutligen dra all el och sätta skivor är ju bra mycket enklare.


Sen går det inte att sätta upp saker på väggarna utan att punktera plasten, om plasten ligger mot väggytan.
 
Krillew skrev:
Ingen installation i ytterväggen..
Jo man brukar lägga diffspärren en bit in i väggen så man kan dra elinstallation mm på insidan utan att ta hål i diffspärren. Men har man difspärren innerst
så antingen måste man ta hål i spärren eller så drar man inga ledningar i ytterväggar. och att ta hål i spärren är förödande..
Då förstår jag. När du skrev yttervägg tänkte jag på utsidan, ytterväggen med panelen på. :S

Misstänker att de har diffspärr längst in då väggblocken levereras med skivor och el draget klart i ytterväggen (alltså den som är inne i huset)

Hade velat ha öppna väggar så jag själv kan pula med el och rördragning efter stommen är på plats.
 
Mikael_L skrev:
Men det går mycket väl att ha diffspärren mot insidans väggyta och samtidigt ha t.ex. elinstallation i den väggen. Det är bara lite mer jobb (tja, ganska mycket merjobb) och man får vara väldigt noggrann. För dosor och rör som ska genom gör man ett litet mindre hål i plasten och sen trär man plasten över, dvs sträcker ut plasten, då blir det tätt, kalasbra.
Och det gäller ju också att hålen kommer på rätt ställe. Jag tror att man ofta missar lite här och där, så då börjar lapptäcket med åldersbeständig tejp och småbitar, och det blir inte alls lika kalasbra.

Så visst, att bara plasta hela väggen och tejpa ev skarvar, för att sen slå på en 45x45 och slutligen dra all el och sätta skivor är ju bra mycket enklare.


Sen går det inte att sätta upp saker på väggarna utan att punktera plasten, om plasten ligger mot väggytan.
Tack. Utmärkt förklarat. I mina ögon låter det väldigt dumt att göra så. Det blir ju massor av skruvhål och annat som jag kommer göra i efterhand under bygget.

Ska kolla med husleverantören om deras diffspärr är så som vi tror.
 
Mikael_L ja nog skulle det vara bättre o lägga diffspärr mot innerväggen för den skall ju ligga så varmt som möljigt.. Men jag skulle inte greja o få det bra.. (och många med mig) så jag förespråkar nog att lägga den en bit in i väggen. (även fast det inte är optimalt)
 
Mikael_L
Jag tycker Villavarm's reglar är intressanta.
Helt rätt tänk där, med en inner och en ytter och en cellplastkärna där mellan. Då reglarna annars står för en betydande del av värmetransmissionen. (väggen består av 8-10% reglar som leder värmen 4 ggr så bra).

Däremot verkar dom sätta ihop dom med stålplåt ? :O

Vilket verkar helt vansinnigt för mig.

Stål har ett lambda på 60, vilket betyder att t.ex. en stålplåt 1,5mm x 80mm motsvarar 20 dm2 mineralull (av samma tjocklek som plåten är lång).
Nu är denna plåt hålslagen, vilket minskar dess praktiska värmeledningsförmåga rejält, men det känns ändå som att man nästan tappar allt man vann med cellplastkärnan.

Det skulle varit bättre att använda masonit att förbinda reglarna med.
 
Mikael_L
Krillew skrev:
Mikael_L ja nog skulle det vara bättre o lägga diffspärr mot innerväggen för den skall ju ligga så varmt som möljigt.. Men jag skulle inte greja o få det bra.. (och många med mig) så jag förespråkar nog att lägga den en bit in i väggen. (även fast det inte är optimalt)
Jag kommer själv sätta ett 45mm korsreglat skikt innanför diffplasten. Jag är övertygad om att det är den bästa lösningen i alla aspekter.
Diffspärren ligger absolut tillräckligt varmt då det sen är 20-30 cm isolering utanför.
 
Väggen består av innefrån sett, diffspärr, 50+145+145 isolering.
VV har haft frigg i väggen med denna "egna" regel i 25år så det känns beprövat och bra.
 
Mikael_L
Jodå, jag tycker konceptet verkar riktigt bra.
Men om det där nu är en hålad stålplatta så tycker jag att det är lite galet, då den skapar rejäla lokala köldbryggor. Dom borde använt ett bättre material.

Men det är kanske inte stål, jag bedömer ju bara bilden.

Sen har dom kanske räknat på det, eller testat.
Jag har ju räknat med enklast möjliga fysiska modell, så det kan finnas orsaker och samband jag missat.
 
Mikael_L skrev:
Jodå, jag tycker konceptet verkar riktigt bra.
Men om det där nu är en hålad stålplatta så tycker jag att det är lite galet, då den skapar rejäla lokala köldbryggor. Dom borde använt ett bättre material.

Men det är kanske inte stål, jag bedömer ju bara bilden.

Sen har dom kanske räknat på det, eller testat.
Jag har ju räknat med enklast möjliga fysiska modell, så det kan finnas orsaker och samband jag missat.
De har ju väldigt bra U-värden så det verkar ju fungera riktigt bra. Men som du säger kanske finns en del att finslipa på.
 
Mikael_L skrev:
Jag tycker Villavarm's reglar är intressanta.
Helt rätt tänk där, med en inner och en ytter och en cellplastkärna där mellan.
....
Det skulle varit bättre att använda masonit att förbinda reglarna med.
Ja nått sån skulle man nog vilja se mer av... Masonit tillverkar faktiskt en variant med just masonit fast utan cellplast..

skulle dock vilja ha en cellplast variant där man använder cellplast med täta celler..
Jag tycker att bilden ser ut att vara vanlig cellplast.. och den suger ju upp vatten..
nu är den inte så tjock och det är inte så mycket yta mot träregeln..

typ nått sånt här
http://www.byggmagroup.se/Masonite_balkspecifikationer_lo_9scNh.pdf
fast där masoniten var hålad och sen tät cellplast på varge sida.. eller tvärt om
förmodligen lättare o tillverka..
 
Krillew skrev:
Ja nått sån skulle man nog vilja se mer av... Masonit tillverkar faktiskt en variant med just masonit fast utan cellplast..

skulle dock vilja ha en cellplast variant där man använder cellplast med täta celler..
Jag tycker att bilden ser ut att vara vanlig cellplast.. och den suger ju upp vatten..
nu är den inte så tjock och det är inte så mycket yta mot träregeln..

typ nått sånt här
[länk]
fast där masoniten var hålad och sen tät cellplast på varge sida.. eller tvärt om
förmodligen lättare o tillverka..
Är det inte en nackdel med för täta saker också? Du vill väl åt något som innehåller mycket stillastående luft som ger bra isolering.

VV har ju kört med denna cellplast i 25år så något rätt har de gjort. Skulle det suga vatten och ställa till med problem så skulle de ha gått i KK eller gjort om lösningen.
 
Mikael_L
Att det är EPS-cellplast (som inte har täta celler jämfört med XPS) kan inte ha någon betydelse där i väggen. All mineralull som väggen är fylld med samt alla träreglar suger också i sig vatten om det finns. Så att ha torr XPS.isolering i 2% av väggen när allt annat är blött skulle iaf inte ge mig någon tröst. :)

Vattnet måste man stoppa innan.
 
Jovisst är det nackdel med täta saker också.. som jag skrev...
så är det inte så stor yta mot regeln samt inte så tjock..
man har ju annars inte EPS i ytterväggar tillsammans med trä..
Visst dom har haft det i 25 år och det funkar säkert bra när det är så lite
cellplast. Det är ju annat om man fyller väggen med cellplast i stället för vanlig isolering..

Jag kommer dock att bygga min pergola med cellplast men då blir det lättreglar i metall sen kommer jag putsa det hela.. men det är en helt annan konstruktion än detta..

När man bygger modeller så har man ofta distans material i EPS och det blir starka konstruktioner..
 
Nej nu har vi vist kommit från trådens ämne..
 
Det är intressant och hör till ämnet så helt okej för mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.