Varför kan du inte använda det du har? Kan du inte ändra om det, o ev höja bänkarna. Du får aldrig samma känsla o kvalite med IKEA som ett gamalt originalkök.
 
Stämmer tyvärr inte alls med de behov vi har. Alldeles för lite bänkyta och skåp. Möjligen kan vi sätta ihop alla skåp och se om det räcker att själv bygga till lite för att komplettera färdigt. Men det blir iaf flera luckor som måste nytillverkas.

Jag är fullt medveten om att man inte får SAMMA känsla, nytt kan ju aldrig bli gammalt. Men en liknande känsla, eller så likt som möjligt utan att för den sakens skulle bli pragmatisk vore trevligt.
 
Ett enkelt sätt att få det att se aningen mer platsbyggt ut är att sätta passbitar och listen som täcker ljussättningen i djup med luckorna istället för i djup med skåpsstommarna. Men visst, den riktiga gamla känslan får man ju inte.
 
nimhed skrev:
Ett enkelt sätt att få det att se aningen mer platsbyggt ut är att sätta passbitar och listen som täcker ljussättningen i djup med luckorna istället för i djup med skåpsstommarna. Men visst, den riktiga gamla känslan får man ju inte.
Jo det är ju vad den här tråden från början handlar om (daterat 2007). Min fråga var ju om någon provat att bygga och måla om med Ikeas Fagerland! De är ju byggda så att det ger ungefär samma intryck som att sätta passbitar. Men få verkar ha provat det.
 
Vi har inte heller det, men väl ett Ikea-kök, Askerum, som är fina enkla ramluckor i massiv ask och askfanér. Men det är ju som det är: Laminerade stommar håller tamejtusan inte. Vi satte in vårt kök för sex år sedan, och det är redan riktigt slitet. Nu är vi en barnfamilj som gillar matlagning och bak, men jag hade nog ändå förväntat mig en liite längre hållbarhet. Jag räknar med att vi måste byta ut det om max 10 år. Med facit i handen hade snickrade stommar lönat sig.

Bara en erfarenhet att dela.
 
Måste också flika in att snickeribyggda kök inte är så dyra som man kan tro.Kolla med 4kvadrat.se! De verkar ha MYCKET bra priser!
 
Faktiskt sant. Platsbyggda kök blir ofta inte alls dyrare & man slipper kompromissa med skåp/luckor etc som egentligen inte passar in. Det är svårt att få färdiga lösningar att fungera i ett gammalt hus. Vårt platsbyggda kök ifall någon är intresserad :)
 
Tjusigt! Det är inte riktigt vad jag letar efter, men mycket tjusigt.

Om det blir dyrare eller inte med platsbyggt måste ju bero på om köksbyggaren tittar på alternativt i den dyrare eller billigare klassen. Tog hem katalog av någon som tillverkar platsbyggt och det var minst 100.000 kr och uppåt. Inte alls i min prisnivå.

Men vi kommer nog inte behöva så många skåp, så kanske ska vi begära några offertar och se vad det landar på.
 
Om du ändå tänkt måla om luckorna är det väl onödigt att köpa dyrt på IKEA? Finns massor av fräscha kök på Blocket i snygga modeller. Både med stommar eller enbart luckor.

Vi köpte våra köksluckor på Blocket för 1500 (nya cremevita marbodalluckor ur nuvarande kollektion). Nu målade vi ej om våra då de redan hade "rätt" färg. Men när vi började söka på Blocket var det ursprungligen med tanken att köpa och måla om.

För att få köket att se lite mer "platsbyggt" ut har vi täckt utrymme mellan stommar och tak samt stomsidorna med panelskiva (ser ut som pärlspont men bygger bara 6 mm.) och målat med exakt samma nyans som luckorna.

Det blir ju inte som ett riktigt snickarbyggt kök men en rimlig "fusklösning" i alla fall. Det får duga tills vi sparat ihop till ett platsbyggt (om 20 år eller så...)

195199

Fler bilder finns här: http://www.styleroom.se/album/15002
 
Men gud... missade att det var en skitgammal tråd som någon av nån underlig anledning återupplivat. Antar att TS är färdigrenoverad sedan länge.

Kan också tillägga att jag inte tycker platsbyggt verkar orimligt dyrt i förhållande till andra färdigköpta kök. Men man ska ju fortfarande ha pengarna att lägga (om man inte vill renovera för bankens pengar o det vill inte vi),
 
Tog hem katalog av någon som tillverkar platsbyggt och det var minst 100.000 kr och uppåt. Inte alls i min prisnivå.
Just det, då kan det bli dyrt. Men det är till den lokala snickaren du ska gå med dina önskemål, inte till något stort företag som Lidhult mfl.
 
Eleanor skrev:
Just det, då kan det bli dyrt. Men det är till den lokala snickaren du ska gå med dina önskemål, inte till något stort företag som Lidhult mfl.
Jaha, det skulle skilja på pris alltså? Då ska jag börja ringa runt och kolla så fort vi vet vad vi vill ha. Tack för hjälpen.
 
Måste man slipa luckorna med sandpapper innan man börjar stryka på linoljefärg? Luckorna är i björk och jag är rätt(?) säker på att dem är lackade...
 
Fixhjälp skrev:
Måste man slipa luckorna med sandpapper innan man börjar stryka på linoljefärg? Luckorna är i björk och jag är rätt(?) säker på att dem är lackade...
Ja, linoljan måste kunna tränga in i träet, annars kommer den inte att fästa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.