Sjukt tråkiga som i Tyskland. Ursäkta alla där ute som har band till den tyska byggkulturen, men merparten av de tyska småstäder och städer jag sett är otroligt tråkiga, trista och deprimerande till sin utformning. Det är svart, grått och kallt. Och inte hjälper det till att vädret för det mesta känns likadant. Alla verkar dessutom har köpt sina fönster av samma tillverkare vid samma tillfälle.

Jag blir uppriktigt nedstämd när jag far genom Tyskland. Sedan finns det såklart pärlor där och var, inte minst längs Rhein och långt nere i södra Tyskland, gränsandes mot Schweiz och Österrike. Det har säkert med kriget att göra.
 
Det har slagit mig att Sydsvenskan verkar driva någon sorts kampanj för just stenhus, så när du läser den tidiningen kan det ju vara lätt att tro att alla drömmer om stenhus. Redaktören där skriver alltid om hur fantastiskt det är med stenhus och att trähus bara är blaha blaha. De skulle behöva vidga sitt perspektiv lite tycker jag. Det finns ju för och nackdelar med båda varianterna.
https://www.byggahus.se/bygga/bygga-i-sten-eller-tra
Som svar på din fråga så tror jag att det är vanligare att svensken drömmer om ett rött hus med vita knutar. Fast just i Skåne kanske det är en vit skånelänga. Det har väl med lokala byggtraditioner, var man är uppvuxen etc att göra.
 
kamilenski skrev:
Man målar inte varje sommar... Det bör vara nog var 10:e år! Eller?
:) är det inte fasad så är det ett räcke eller vindskiva åt söder, eller olja altangolvet eller en annan träbit som behöver lite färg. Jag minns att jag fick ta i pensel så gott som varje sommar i kampen mot rötan i mitt trähus från 80-talet. Det är inte alltid under semestern som det var bra målarväder. Efter en episod med smått läckande golvbrunn har jag fått klart för mej hur stor risk för mögel och rota det finns inbyggd i ett trähus.
Tröttnade på det och bor i ett 70-årig putsat tegelhus idag. Ingen plastfolje, ingen mineralull, inget trä i badrumsgolv och väggar. Trä eldar vi i pannan ...
gaia
 
Redigerat av moderator:
gaia skrev:
:) är det inte fasad så är det ett räcke eller vindskiva åt söder, eller olja altangolvet eller en annan träbit som behöver lite färg. Jag minns att jag fick ta i pensel så gott som varje sommar i kampen mot rötan i mitt trähus från 80-talet. Det är inte alltid under semestern som det var bra målarväder. Efter en episod med smått läckande golvbrunn har jag fått klart för mej hur stor risk för mögel och rota det finns inbyggd i ett trähus.
Tröttnade på det och bor i ett 70-årig putsat tegelhus idag. Ingen plastfolje, ingen mineralull, inget trä i badrumsgolv och väggar. Trä eldar vi i pannan ...
gaia
Ingen isolering?
 
Bor i trähus, vill bo i stenhus (och helst med tegelfasad då det är både snyggt och underhållsfritt) framförallt då det är mindre underhåll (är något att måla varenda år i trähus) och kan hända mindre saker. Är ofta orolig för läckor osv, har dessutom krypgrund som extra fuktoro.. huset knakar när det blåser eller man går omkring i det vilket inte bara låter otrevligt utan även gör att alla fönsterfoder och dörrfoder i hela huset har spruckit i skarvarna. Det känns iaf bra att inte ha kakel i badrummet när man har trähus som rör sig.

Det kan iofs även bli sprickor i stenhus om marken rör sig, och det är jobbigare än för trähus, men man får väl se till att bygga på urberg.

byggankan skrev:
det blir ju jättejobbigt om man kommer på att man vill ta bort en vägg eller sätta in ett till fönster eller ändra på något sätt.
Helt klart en poäng att det är jobbigare att modifiera stenhus, men bygger man från grunden själv har man ju alltid möjligheten att göra rätt från början ;)
 
Har själv byggt stenhus ( solklart för mig), bärande stålkonstruktion för taket med full takhöjd i alla rummen, kan riva alla innerväggar om jag vill i framtiden, ingen är bärande.
Vit Ädelputs 8mm tjock genomfärgad, behöver aldrig måla, aluzink dubbelfalsat takplåt, 40-50 år tills jag behöver kolla om den fortfarande är okey.

PVC-fönster med ek-imitation 30 års garanti U-värde 0,9 inkl karm, behöver aldrig skrapa/måla om.

Kan bara garva åt uppvärmningskostnaderna/räkningarna från EON, och garva lite till när jag ser grannarna offra hela semestern åt att måla om fasaden, medans jag filofiserar med en kaffe/whiskey på altan och undrar vilken god mat jag ska göra.


MvH Jawen
 
kamilenski skrev:
Ingen isolering?
Inte mycket av den varan : kutterspån och grus i vindsgolvet, tretex på yttre inneväggar och mycket ved i vedboden håller oss varma :). Vi har dubbla tegelväggar med luftspalt, k-värde ligger något under 1,39 (puts och tretex ej medräknat) så vedboden är stor :). Vi valde att inte ändra på det för att behålla putsen och den kalla vinden intakta . Det kan straffa sej att ändra för mycket i ett gammalt hus. Mest har den lidit av plastfärg på källarväggar men det åtgärdas nu bit för bit.
Det som jag tycker är positivt med ett stenhus är att den tål vatten bättre och man behöver inte riva halva huset bara för att det läckte någonstans i i hemlighet i några år.
Det är också mycket tryggare att köpa ett gammalt stenhus jämfört med ett gammalt trähus som kan dölja svårupptäckta dyra fel, tycker jag.
 
rickardg skrev:
Bor i trähus, vill bo i stenhus (och helst med tegelfasad då det är både snyggt och underhållsfritt) framförallt då det är mindre underhåll (är något att måla varenda år i trähus) och kan hända mindre saker. Är ofta orolig för läckor osv, har dessutom krypgrund som extra fuktoro.. huset knakar när det blåser eller man går omkring i det vilket inte bara låter otrevligt utan även gör att alla fönsterfoder och dörrfoder i hela huset har spruckit i skarvarna. Det känns iaf bra att inte ha kakel i badrummet när man har trähus som rör sig.

Det kan iofs även bli sprickor i stenhus om marken rör sig, och det är jobbigare än för trähus, men man får väl se till att bygga på urberg.

Helt klart en poäng att det är jobbigare att modifiera stenhus, men bygger man från grunden själv har man ju alltid möjligheten att göra rätt från början ;)
Det kan inte bara bli sprickor. Jag har sett stenhus, ganska nya stenhus, där golven verkar ha sjunkit alt. väggen höjt sig. Tänker främst på ett badrum jag sett som är helkaklat där det längs väggen i en del av rummet är en knappt cm stor glugg. Undrar just vart vatten som rinner ner där tar vägen.

Att göra rätt från början är ju en fantastisk idé. :wow: Samtidigt som många säger att man ska bo in sig ett tag och upptäcka vilka behov man har. Och nog har jag läst en del om folk som byggt helt nytt och sedan insett att de skulle gjort annorlunda och då gjort om eller kanske senare flyttat. :S
 
jawen skrev:
Har själv byggt stenhus ( solklart för mig), bärande stålkonstruktion för taket med full takhöjd i alla rummen, kan riva alla innerväggar om jag vill i framtiden, ingen är bärande.
Vit Ädelputs 8mm tjock genomfärgad, behöver aldrig måla, aluzink dubbelfalsat takplåt, 40-50 år tills jag behöver kolla om den fortfarande är okey.

PVC-fönster med ek-imitation 30 års garanti U-värde 0,9 inkl karm, behöver aldrig skrapa/måla om.

Kan bara garva åt uppvärmningskostnaderna/räkningarna från EON, och garva lite till när jag ser grannarna offra hela semestern åt att måla om fasaden, medans jag filofiserar med en kaffe/whiskey på altan och undrar vilken god mat jag ska göra.


MvH Jawen
Garvar du åt alla som inte har det lika välbeställt som du själv?
 
välbeställt!!!!!!!!.......Du är inte klok, jag har kämpat varje dag &säkert jobbat/tjämpat 3.500 timmar på huset fram tills idag och det är inte klart än, och jagat priser på matrial för att tjäna några % alla dom 3,5 år jag byggt för att få råd.

Sitter också med max banklån.

Brukar du alltid dömma folk baserat på dina spekulationer som din hjärnas 2 celler får ihop eller ?.
 
jawen skrev:
välbeställt!!!!!!!!.......Du är inte klok, jag har kämpat varje dag &säkert jobbat/tjämpat 3.500 timmar på huset fram tills idag och det är inte klart än, och jagat priser på matrial för att tjäna några % alla dom 3,5 år jag byggt för att få råd.

Sitter också med max banklån.

Brukar du alltid dömma folk baserat på dina spekulationer som din hjärnas 2 celler får ihop eller ?.
Du har rätt, jag dömde snabbt. Fick bara känslan av att du klappade dig för bröstet med allt det fina (i mina ögon dyra) som du hade och garvade åt de som inte hade samma ekonomiska möjlighet att skapa det du har till sig själva. Ber om ursäkt för att jag klev på dig!

Jag upplever att jag har mer än 2 hjärnceller, men jag har heller aldrig fått det säkerställt på något sätt, så man vet aldrig.
 
é okey, blev bara djävligt stött av att du fick det till att jag "glider på en räkmacka" ekonimiskt/allmänt, då jag vänder & vrider på varje krona & verkligen kämpar dagligen för att få ihop allt.

18 timmars arbetsdag é inget att sträva efter, speciellt inte flera år i rad.
Hade nog inte gett mig på det här ensam med facit i hand, 190 kvm + källare 105 kvm + 2 barn under 4 år. ( verkade enklare i tanken, men mitt i är det för sent att ändra sig, det é bara att bita ihop)
 
jawen skrev:
é okey, blev bara djävligt stött av att du fick det till att jag "glider på en räkmacka" ekonimiskt/allmänt, då jag vänder & vrider på varje krona & verkligen kämpar dagligen för att få ihop allt.

18 timmars arbetsdag é inget att sträva efter, speciellt inte flera år i rad.
Hade nog inte gett mig på det här ensam med facit i hand, 190 kvm + källare 105 kvm + 2 barn under 4 år. ( verkade enklare i tanken, men mitt i är det för sent att ändra sig, det é bara att bita ihop)
jag beundrar dig och din partner. Att ni orkar...
 
cederbusch skrev:
Garvar du åt alla som inte har det lika välbeställt som du själv?

Jantelagen lever och frodas ser jag... jawens ekonomiska situation har ingenting med saken att göra! Det spelar ingen roll om han har byggt huset med sina egna händer eller arbetat ihop pengarna och betalat andra att göra själva byggandet? Hur som helst så har han ändå fått betala huset med sitt eget arbete. Det enda som framgår av inlägget är att han är nöjd med sitt gedigna hus, och framförallt med det minimala underhåll som detta hus kräver, till skillnad från grannarnas hus. Det är en väldigt stor skillnad på att vara nöjd med det man har, som jawen är, jämfört med vara skadeglad för att andra har det sämre.

Ang s k räkmackor. De finns hos fiskhandlaren.
Märkligt att många så svenskar tror att alla som har det lite bättre ekonomiskt , har på nåt sätt fått det gratis, utan att behöva jobba för det...

/
 
kamilenski skrev:
Man målar inte varje sommar... Det bör vara nog var 10:e år! Eller?
ja är ju sant...10år på skuggsidan men kanske var 5år där solen står på och bleker hela tiden..
hur som helst väldigt tråkigt att skrapa först och sen måla..kostar ju en del ochså.. :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.