Det får man inte med normala metoder. Men om man har en hög med virke liggandes och svågern är grävmaskinist och polarn kör betongbil och farsan har en byggfirma osv osv så gär det nog fint...
 
Ja för 80000:- så räknar ja inte ens med att nån hantverkare varit inblandad, tycker de låter som en utopi att få ihop material för dessa summor? :)
 
M
FredrikR skrev:
Ja för 80000:- så räknar ja inte ens med att nån hantverkare varit inblandad, tycker de låter som en utopi att få ihop material för dessa summor? :)
Material ovan grund kan gå.., med lite envishet.

magentis
 
Det håller jag med om!
 
Mikael_L
Nog går det säkert att ro ihop ett 60kvm garage för 80' som klimpfan skriver.

Förutom att det är omöjligt att anlita en endaste betald hantverkstimme, så beror det ju annars bara på ambitionsnivån.
Oisolerad platta, 120mm regelstomme, budgetgips, bonnsågad billig panel, falurödfärg, beggat plåt eller tegeltak (1:-/panna), beggade fönster, dörrar och port(ar).

Men om man som klimpfan blåst 12' på bara portarna, så blir det snabbt svårt att nå målet.

Men med maximal snålhet i varje punkt så borde det funka, t.o.m ganska lätt (Förutom allt jobb med att kolla annonser och åka och hämta saker, än här än där.)
 
M
Ja ska vi resonera så, då går det att bygga en hel kåk gratis... Gratis virke finns att hämta i mängder lite varstans.., å alltid går det att tigga till sig en slatt betong på varenda byggarbetsplts o.s.v, o.s.v. Men jag tvivlar på att det var riktigt så FredrikR tänkt sig svaret.., eller..

magentis
 
Mikael_L
Nja, nu övertolkade du mitt inlägg.

Men helt klart så är det ambitionsnivån som styr mycket över slutpriset.
(För så fort vi pratar billigast möjligt, så går det som regel bort att anlita betalda hantverkare)

Under årens lopp har det setts många trådar på temat, "bygga garage billigast", "bygga hus billigast".
Och det poppar alltid upp någon som påstår sig byggt så billigt så ingen riktigt kan tro på det.

Och dom som säger "omöjligt, vårt hus gick minsann på 1,800', och då gjorde vi allt själva och med enkel standard".
Men allt själv betyder allt som oftast, lejde bort plattan, elen, vvsen och takläggningen, typ. Och med enkel standard menas att det inte blev stenbänkar till Tibro-köket och inte det där vrålsnygga italienska kaklet för 1200:-/kvm utan bara ett för 300:- osv.

Men för andra betyder att gort allt själv, verkligen allt. Typ saturnus som tom tillverkade egna limträbalkar. Och enkel standard är IKEA eller begagnat kök och vitt kakel för 79:-

Så länge vi pratar så olika språk och inte specar mer noggrannt vad vi byggt med och hur, så fortsätter denna diskussion över hur billigt det verkligen går att bygga.

Och detta är inte alls en känga åt något håll, utan mest ett nyktert konstanterande att vi har så olika utgångspunkter över vad en komplett byggnad egentligen består av.

Slutsats, jag tror fortfarande att det går att slänga upp ett snikigt garage på 60kvm för 80'. Men för många blir kompromisserna rätt stora, alltför stora för en del.
Men för vissa är det kanske inga kompromisser alls. Är det t.ex. verkligen nödvändigt med isolering under plattan i ett garage? :confused:
Men själv isolerade jag, om än inte så tjockt. ;)
 
M
Håller helt med dig Mikael_L. Vill bara tillägga att samma garge kan skilja 10000-tals kronor åt, även om man väljer att helt leja bort jobbet. Jag vet, då jag jmf långt över 50 olika firmors priser.. Å då menar jag verkligen samma garage.., som värst skillde det för mig på ca 130000 sek!!!! Visserligen 70m², men ändå..

magentis
 
Lite grovt så är det som vanligt. Dvs man byter sin egen tid mot ett lägre pris. Att ragga billigt matrial tar tid men besparingen kan ju innebära att det blir en riktigt bra timmpenning på det :)
 
Ett bra tips för att hålla ner priset är att hitta en liten lokal såg och köpa virke där.
När jag byggde min carport köpte jag allt virke till stommen, takstolarna och panelen...
Jämfört mot byggmax sparade jag mer än 50%, dessutom ligger sågen 3 mil närmre än byggmax...
 
Hej igen

Har haft fullt upp ett tag med en massa andra saker än garage bygge...
Bla mycket på jobbet samt en del fix på tomten gräsmatta,plantera häck osv samt att vi nu har sålt vårat hus (utan garage).
Så denna gång blev det inget garage till huset,inte av mig iaf.
Men som jag sa i tidigare inlägg tack för alla tips o trix jag fått dom tar jag med mig till vårt nya objekt....

Mvh/Danne
 
skall där också byggas garage :)

trots alla ovanstående inlägg så skulle det vara roligt att se vad det hela slutar på...för pris.
 
145671:- gick mitt på.
 
Ser ju att tråden nu är gammal men lägger ändå in en kommentar,då jag själv nu (efter samlade erfarenheter) tänkte bygga ett.

Har en bekant som byggde ett garage på 80kvm för 80.000kr och hade kanske därför det som ett litet riktmärke.

När en släkting sedan byggde sitt garage på ca 60 kvm så kostade bara materialet runt 150tkr
Det garaget är fortfarande inte helt färdigt,då det återstår att dra el i och till garaget,
samt att det skall målas.
Uppskattad kostnad ligger nu en bra bit ÖVER 300.000kr.
( trots att han grävde och byggde plattan själv ) :S

Undrade hur kompisen hade lyckats med sin bedrift att bygga för 80tkr,...men det verkade inte alls omöjligt då han visade alla kostnaderna.

Mitt garage skall bli 11 x 7 meter med förråd och det skall vara isolerat och ha golvvärme,samt indraget vatten...( jo jag VET att jag är en idiot men...) :)

Släktingen med det dyra garaget tror att mitt kommer att kosta långt över 500tkr.
Är nu mer än lite förvirrad över att priserna kan diffa så,..men mycket handlar förståss om hur mycket man gör själv.
Vet inte om man vågar att anlita billigare arbetskraft heller t.e.x Polacker!?

Själv hade jag inte tänkt att göra något alls själv,...mer än möjligtvis kanske lite målning. :)
 
Mikael_L
Ska man klara sig under 100k så är det att göra precis allt själv, som gäller.

Man kan snåla på mycket, billiga eller beggade fönster och dörrar (eller inga fönster alls).
Beggade betongpannor, kutterspånisolering. Ja det finns sparmån både här och där, men allt är inte lika vettigt.

Men betongen till plattan är en jättestor utgiftspost om man bygger budget. Till dina 11x7 meter så kommer det säkert braka loss på 18-20 tusen.
Ska du dessutom ha golvvärme (och därför måste du ha bra isolerat under) kommer bara plattan landa på minst 40 tusen bara i material. (ganska grovt gissad kostnad, ja)
Och det här är tyvärr svåra saker att spara in pengar på.

Betongen har såvitt jag förstått stigit kopiöst i pris de senaste 5 åren ungefär, även så armeringen. Så det kan vara en anledning till att vissa kan skryta med jättebilliga garage.

Platta direkt på mark utan isolering blev nog rätt billigt på den gamla goda tiden. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.