Håller på o sonderar av marknaden för att få till den ultimata vedanläggningen!

När jag hittade Fröling så gick min fru i taket (av glädje) då pannan verkar vara ett underverk av smart teknik!

Det som fick henne att gå i taket var att pannan tänder själv!
Jag antar att det är en timer man ställer då man vill att pannan ska tända men min fru som tänker mer användarvänligt förutsatte att det skulle gå programmera den så att den startar när acktankarna nått under en viss temperatur.
Detta skulle innebära att man kan stoppa in ved i pannan närhelst man har tid och så eldar den själv!

Är det för bra för att vara sant?

Någon som vet hur det är??

Om så är fallet så kanske den är värd sina pengar???

Fjodor
 
Om frugan vill ha en helautomatisk anläggning finns det bättre alternativ än en vedpanna. Ofta när det handlar om vedeldning så blir handhavandet mer eller mindre rutinmässigt. Det tror jag inte man kommer ifrån även om pannan kan tända sig själv. Automatisk tändning är nog bara en onödig finess som dessutom kräver service och underhåll? Eller?
 
Redigerat:
Låter som om en flisanläggning alt olje-panna passar bättre.
 
roke skrev:
Om frugan vill ha en helautomatisk anläggning finns det bättre alternativ än en vedpanna. Automatisk tändning är nog bara en onödig finess som dessutom kräver service och underhåll? Eller?
Ja steget till väldimesionerad värmepumpsannläggning verkar ju inte va så långt bort...:)
 
Eftersom jag kikar runt jag också....

Vad pratar vi för pris?

Var det en S4 turbo?
 
knekten skrev:
Ja steget till väldimesionerad värmepumpsannläggning verkar ju inte va så långt bort...:)
Ok måste göra lite tillrättalägganden!

Vi är intresserade av en VEDANLÄGGNING och inget annat!

Hur bra en jord / bergvärmeanläggning än är så kan vi inte ha det på sikt då den ändå drar el (vilket blir dyrt när man har gratis ved och skogsarbete som ändå ska utföras)! Nu till en början så ska vi värma huset men på sikt även ett uthus samt en maskinhall!
Är lite fundersam till hur stor värmepump vi skulle behöva idag med -14 grader för att hålla vårt gamla otäta hus varmt? (Planen är givetvis att byta fönster, tilläggsisolera men pengarna räcker inte till allt på en gång och vi måste ju kunna hålla värmen under tiden). För det är ju sådana dagar som det kostar att köpa el.
Köra med elpatron då känns ju inte så kul!

Varför inte flis? Jo till att börja med så måste jag då bygga förvaringsplats för flis, skaffa större traktor för att driva flistuggen samt köpa en dito!
Detta gör att kostnaden drar iväg lite mer än vi tänkt.
Att då gå upp 20-30 tusen för en "smartare" panna känns mer överkomligt!
Detta ioch med att vi har all utrustning för vedhantering!

Det som fick min fru att bli glad över automattändning är att man blir mer oberoende och kan fylla pannan när man har tid och sen så startar den när det behövs och inte när vi har tid att tända! Smidigt då man har flera småbarn och kan skjuta på pannfyllandet!(Det är inte arbetet med vedeldandet vi vill ifrån utan vi vill ha möjlighet ett välja NÄR vi ska utföra det arbetet).
Detta i kombination med stor acktank gör ju också att man inte blir lika bunden!
Det måste väl vara det optimala utnyttjandet av en vedanläggning??

Det är ju som sagt inte smidighet som enbart styr utan till viss del priset!
Att konvertera till fliseldning tror jag blir för kostsamt!

Är det bara smidighet som räknas så kan vi ju köra elpatron på den anläggning som finns!!!!

Tackar för tipset på pannan som halltorpssäteri säljer!
Undrar bara vad den kostar??

F
 
Redigerat:
Det stora problemet jag kan se med eltändning är att man måste vänta tills all glöd slocknat innan man fyller pannan med ny ved. Då är det nästan dax att tända ändå...
 
  • Gilla
1975oskar
  • Laddar…
C
Dock tänder man ju en fröling (utan automattänding), genom att stoppa i ett papper i mellersta luckan, tända på det och starta fläkten. Så den proceduren är inte så omständig kanske...
 
cheetah1 skrev:
Dock tänder man ju en fröling (utan automattänding), genom att stoppa i ett papper i mellersta luckan, tända på det och starta fläkten. Så den proceduren är inte så omständig kanske...
Jo visst är det så, MEN det vore onekligen smidigare om den tände själv?

För oss så hänger det lite på självtändningen. Annars så finns det ju fläktstyrda pannor som kostar hälften (nästan iallafall) och isfall kanske är mer prisvärda!

Jag räknar med att acktanken ska hålla värme under 2dygn under de kallaste dygnen.
Då borde väl pannan hinna svalna så att man kan göra ett nytt inlägg!

F
 
C
Ja, fast man värmer kanske inte hela acktankarna på ett inlägg? Å andra sidan är det ju bara att "vräka in" ved ovanpå mycket lite glöd längst nere i botten när det är dags för ett till med en sån panna, stänga luckan och gå därifrån, sen brinner den av sig själv i flera timmar igen.

Nåt man får med Fröling, ETA med flera är ju avancerad lambdastyrning, inbyggda laddkoppel, med mera som man inte får på dom billigare.

Sen kanske man kan få eltändningen med nån sån fin styrning att den dels känner hur kallt det är ute (det är väl inbyggd shuntautomatik i dom också, förresten?), och dels hur varmt det är i tankarna, så att den vet när det behövs, och då tänder...
 
cheetah1 skrev:
Ja, fast man värmer kanske inte hela acktankarna på ett inlägg? Å andra sidan är det ju bara att "vräka in" ved ovanpå mycket lite glöd längst nere i botten när det är dags för ett till med en sån panna, stänga luckan och gå därifrån, sen brinner den av sig själv i flera timmar igen.

Nåt man får med Fröling, ETA med flera är ju avancerad lambdastyrning, inbyggda laddkoppel, med mera som man inte får på dom billigare.

Sen kanske man kan få eltändningen med nån sån fin styrning att den dels känner hur kallt det är ute (det är väl inbyggd shuntautomatik i dom också, förresten?), och dels hur varmt det är i tankarna, så att den vet när det behövs, och då tänder...
PRECIS!

Du liksom jag ser potentialen! Har mailat åf för Fröling för att få besked!
Lägger givetvis upp det här när jag vet!

F
 
Tänk om det gick att ta fram en vedpanna med ett jättestort vedmagasin (400-500L) som gick att elda stabilt och med bra förbränning under låg effekt? I dag väldigt svårt enligt expertisen. Elda med så låg effekt att man närmar sig husets förbrukning en kall vinterdag. Vedinlägget brinner minst ett dygn så man behöver bara fylla på pannan innan den slocknar. Man minimerar också uppstart/kallstart av pannan. Då har man inte varit så beroende av stora ackumulatortankar heller.

Ps. kanske inte hör tråden till men skulle jag få välja en ultimal vedanläggning så har den sett ut så..

mvh
 
Åskar skrev:
..... Elda med så låg effekt att man närmar sig husets förbrukning en kall vinterdag. Man minimerar också uppstart/kallstart av pannan. Då har man inte varit så beroende av stora ackumulatortankar heller.

Ps. kanske inte hör tråden till men skulle jag få välja en ultimal vedanläggning så har den sett ut så..

mvh
Pellets.
 
roke skrev:
Pellets.
Jo men det förutsätter att man kan producera egen pellets!

Eller menar du att man ska sälja virke och sen köpa pellets?

Känns lite oekonomiskt. Då är väl flis att föredra MEN där har jag ju motiverat ett hinder för oss tidigare i tråden?

Kan vi försöka diskutera Fröling s4 pannan och dess funktioner??

F
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.