Angående daggpunkten: Oberoende hur tjock väggen är och vilken isolering man har så får man ju alltid en fuktutfällning i väggen (om man inte har plast på insidan). Vitsen med att använda isolering av naturmaterial (cellulosa, lin, trä mm) är ju att den inte tar någon skada av detta, fukten ventileras ut. Jag förstår därför inte resonemanget att utvändig isolering skulle vara bättre i det hänseendet.

Jag har själv ett hus från 1907 som i princip helt orört externt (ok, inte orginalfönster). Jag skull aldrig kunna tänka mig att isolera mer än 2-3 cm på utsidan för det skulle som tidigare nämnts ändra karaktären på huset....
 
Jag håller med: Enligt min logik kommer det att finnas en daggpunkt i väggen oavsett hur tjock eller tunn den är.


Nu får ni hjälpa mig så att jag får ett rejält kunskapslyft idag:
  • Varför är det farligt om daggpunkten kommer längre in? Svårare att torka ut?
Jonas
 
estwing skrev:
många tilläggs isolerar innefrån men man får bara isolera 1/3 av väggens isolering annars flyttar du brytpunkten i väggen å kan få stora fina skador.
Jag utgår ifrån att du menar om man har plast iväggen och inte tar bort denna utan bara isolerar direkt på plasten, för annars så ser jag inte alls problemet med att isolera en halvmeter in iväggen om man nu känner för det och har träpanel på utsidan...
 
Gladh skrev:
Jag utgår ifrån att du menar om man har plast iväggen och inte tar bort denna utan bara isolerar direkt på plasten, för annars så ser jag inte alls problemet med att isolera en halvmeter in iväggen om man nu känner för det och har träpanel på utsidan...
korrekt
 
Vad finns det för alternativ?

Cellulosaisolering med ångbromsande folie: Det enda jag har hittat i form av skivor är Vital.fi? Vet ni några andra alternativ? Lösull verkar inte vara helt enkelt vid invändig tilläggsisolering?

Om jag använder mineralull, vad tror ni om följande vägguppbyggnad, innefrån och ut,
Gips
OSB-skiva
45 mm isolering (med plats för el etc
Ångspärr (plast)
45 mm isolering
Nuvarande yttervägg utan ångspärr
 
Sixten08 skrev:
Vad finns det för alternativ?

Cellulosaisolering med ångbromsande folie: Det enda jag har hittat i form av skivor är Vital.fi? Vet ni några andra alternativ? Lösull verkar inte vara helt enkelt vid invändig tilläggsisolering?

Om jag använder mineralull, vad tror ni om följande vägguppbyggnad, innefrån och ut,
Gips
OSB-skiva
45 mm isolering (med plats för el etc
Ångspärr (plast)
45 mm isolering
Nuvarande yttervägg utan ångspärr
Finns skivor med linisolering. Ganska dyrt men ska vara smidigt att arbeta med och man slipper kliande damm. Sedan finns det Hampa också. Vet inte vart man får tag i det i Sverige dock, men det ska finnas.

Ska du isolera med mineral och sätta plast så får du tänka på att plasta in hela huset, det räcker ju inte vara att sätta plast på väggen. Då skulle ju fukten kunna krypa i innertaket och ut i väggen. Det är därför jag avstår att plasta mitt gamla hus: det är svårt att få det tätt.
 
Det finns säkerligen flera olika försäljare av isolering av de här slagen. Jag vet att Ovolin säljer en linisolering som heter Isolina. Troligen har Gysinge någon sorts isolering baserad på endera cellulosa eller lin.
 
Som ovan talare säger. Skall du bara tilläggsisolera en del så skippa plasten. Iof har du bara plank i övriga väggar, och de kanske klarar att ta ångtrycket som "läcker dit" från de isolerade delarna. Men om det inte funkar är det inte roligt....
 
Det är väl just det som gör att man inte så gärna plastar i gamla hus, för man har svårt att få kontroll på helheten där.
 
Tack för era svar.
Det verkar ju extremt osäkert detta.... Om jag då bestämmer mig för naturmaterial (cellulsoa/lin/etc) skall man inte ens använda ångbroms då? Hur har ni gjort?
 
Sixten08 skrev:
Tack för era svar.
Det verkar ju extremt osäkert detta.... Om jag då bestämmer mig för naturmaterial (cellulsoa/lin/etc) skall man inte ens använda ångbroms då? Hur har ni gjort?
Finns papp som ska vara så tät att den bromsar en smula. Kanske inte är så dumt framförallt i tak. I väggarna vet jag inte om det är så noga. Har dock inte kommit så långt själv... än.
 
okej så då har man först väggen, sen vindpapp??, isolering, ångbroms?? sedan osb och gips.eller?? kanske jag har missuppfattat,,??
 
Lillsnickrarn: Precis så.

Till er andra: ni som isolerat invändigt, hur har ni gjort vid elementen? Blir ju bökigt värre att flytta ut dessa om rören går i golven!
 
Sixten skrev:
Vad finns det för alternativ isolering?

Jag hittade på en annan tråd ett produktförslag en träfiberskiva som
heter Feelingwood info kan hittas på www.multisoltrafiber.se
 
cederbusch skrev:
Lillsnickrarn: Precis så.

Till er andra: ni som isolerat invändigt, hur har ni gjort vid elementen? Blir ju bökigt värre att flytta ut dessa om rören går i golven!
golvvärmed^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.